FIA spowalnia ekspansję weekendów sprinterskich

Grand Prix Emilii-Romanii / © Pirelli Motorsport

Podczas wtorkowego spotkania Komisji F1 zespoły rywalizujące w królowej motorsportu, jednogłośnie zgodziły się zwiększyć liczbę sprintów do sześciu od sezonu 2023, jednak FIA wstrzymała ten plan.

Członkowie Komisji zebrali się w Londynie, aby omówić szereg tematów ze sportowej agendy. Nie osiągnięto jednak znaczącej większości dwudziestu sześciu z trzydziestu głosów, które były wymagane do rozszerzenia liczby sprintów, ponieważ organ zarządzający Formułą 1, który posiada dziesięć głosów, na razie nie chciał poprzeć tego planu.

W swoim oświadczeniu wydanym po spotkaniu FIA uzasadniła swój negatywny głos chęcią dalszej oceny wpływu wzrostu liczby sobotnich wyścigów na „operacje przytorowe i personel.”

„Dzięki pierwszej z trzech imprez sprinterskich sezonu 2022, które były popularne wśród fanów i interesariuszy w ostatni weekend podczas Grand Prix Emilii-Romanii, Formuła 1 i zespoły poparły rozszerzenie do sześciu sprintów w sezonie 2023, rozgrywanych w tym samym formacie jak w 2022 roku.”

„Wspierając pomysł zwiększonej liczby sprintów, FIA nadal ocenia wpływ tej propozycji na swoje operacje przytorowe oraz personel i przekaże swoje informacje Komisji.”

Według źródeł, przewodniczący Światowej Federacji Samochodowej Mohammed Ben Sulayem, który przewodniczył obradom, natychmiast wyjaśnił, że organ zarządzający chce wkładu finansowego z Formuły 1, aby poprzeć ekspansję świeżego formatu weekendów Grand Prix.

Żądanie to rzekomo nie zostało dobrze przyjęte przez kilka stron, które były obecne na posiedzeniu. Skłoniło to FIA do wyrażenia zgody na właściwą ocenę wpływu dodatkowych wyścigów sprinterskich na jej personel, w tym momencie może także ponownie rozważyć swoje stanowisko.

W programie spotkania znalazły się również dyskusje na temat kolejnych regulacji silnikowych i przepisów aerodynamicznych oraz celów, jakie muszą one osiągnąć.

Rozmowy na ten temat odbywają się z uwagi na fakt, iż od 2026 roku jednostka napędowa stosowana w Formule 1 ma stracić niezwykle kosztowny element, jakim jest MGU-H. Istnieje obawa, że silniki mogą doznać znacznego spadku mocy wyjściowej, co z kolei może znacząco wpłynąć na osiągi generowane na prostych.

Zatem głównym celem jest znaczne zmniejszenie oporu, aby unormować jakąkolwiek redukcję mocy, a także poprawić zrównoważony rozwój i wydajność oraz zmniejszyć gabaryty samochodu. Zdaniem Komisji istotne jest również kontynuowanie drogi do standaryzacji lub uproszczenia strategicznie wybranych komponentów ponadto utrzymać i poprawić bardziej zaciętą rywalizację.

Komisja F1 jednogłośnie zatwierdziła aktualizację przepisów technicznych na 2023 rok, która nakazuje stosowanie kamer montowanych w kasku dla wszystkich kierowców od przyszłego sezonu. Zgodzono się także na próbę zmniejszenia przydziału opon z trzynastu na jedenaście kompletów.

Jeśli chodzi o rosnące koszty i presję inflacyjną na zespoły Formuły 1 oraz ich limity budżetowe, uzgodniono, że F1 Financial Working Group zostanie poproszona o omówienie sprawy i przedstawienie propozycji, które pomogą złagodzić obciążenie ekip zarówno w perspektywie krótko, jak i długoterminowej.

Nie podjęto jak do tej pory ostatecznej decyzji w sprawie miejsca rozegrania zastępczego wyścigu dla odwołanej rundy w Rosji, jednak pomysł o zorganizowanie dodatkowego wyścigu w Singapurze w ostatnim czasie zyskuje na popularności.

Image: © Pirelli Motorsport