FIA WEC i IMSA prezentują projekt regulacji technicznych LMDh

Pierwsze szczegóły wspólnego projektu przepisów technicznych dla prototypów Le Mans Daytona "h" (LMDh), które będą kwalifikować się do najwyższej kategorii międzynarodowych wyścigów samochodów sportowych, zarówno Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC, jak i IMSA WeathetTech SportsCar Championship, zostały wydane w ubiegłym tygodniu dla zainteresowanych producentów samochodów i konstruktorów podwozi.
Po wielu miesiącach pracy i współpracy Automobile Club de l'Ouest (ACO) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Sportów Motorowych (IMSA), a także kilku producentów motoryzacyjnych i czterech nominowanych konstruktorów podwozi (Dallara, Ligier, Multimatic i Oreca), kompleksowe i szczegółowe przepisy zostały zaprezentowane.
Po wspólnej konferencji prasowej na torze Daytona International Speedway, podczas której ogłoszono dalekosiężne plany obu serii wyścigowych, pełna i szczegółowa prezentacja nowych przepisów technicznych miała odbyć się w marcu podczas rywalizacji na torze Sebring, jednak wybuch epidemii koronawirusa spowodował jej finalne przesunięcie. W międzyczasie jednak nowe regulacje zostały zaprezentowane zainteresowanym stronom, aby mogły zapoznać się z nowym projektem.
Globalny opis platformy LMDh będzie odpowiadał następującym punktom:
- LMDh to wspólny samochód stworzony przez ACO-IMSA i zdolny do ścigania się zarówno w WEC, jak i IMSA,
- LMDh zostanie oparty na samochodzie skonstruowanym przy ograniczeniu kosztów i będzie posiadał wspólną podstawę (podstawa - kompletny samochód bez nadwozia, silnika i systemu hybrydowego), jak następna generacja aut LMP2,
- Tylko główni producenci samochodów (powiązani z jednym z czterech konstruktorów podwozi) mogą homologować samochód LMDh.
Samochody będą posiadały:
- Markę producenta i stylizowane podwozie,
- Markę producenta silnika,
- Wspólny system hybrydowy z napędem na tylne koła,
- Minimalny okres homologacji wynoszący pięć lat.
Podstawą wspólnych przepisów regulujących nową kategorię LMDh będą następujące podpunkty:
- Minimalna masa samochodu 1030 kilogramy,
- 500 kW szczytowej mocy łącznej (suma mocy wynikającej z silnika spalinowego ICE oraz układu hybrydowego),
- Jeden pakiet nadwozia o identycznych właściwościach aerodynamicznych,
- Pojedynczy dostawca ogumienia (Michelin),
- Globalny BOP w celu zharmonizowania ogólnej wydajności samochodów LMDh i LMH.
Zakłada się także, że najlepsza kategoria FIA WEC, której najważniejszym wydarzeniem jest 24-godzinny wyścig Le Mans, zintegruje auta LMDh z samochodami wyścigowymi Le Mans Hypercar, aby zapewnić zbieżność prowadzącą do podobnych osiągów samochodów dla obu technicznych reguł. Tymczasem IMSA, z najważniejszym wydarzeniem jakim jest Rolex 24 at Daytona, powita samochody LMDh, będąc jednocześnie otwartymi na udział LMH ze strony głównych producentów.
ACO i IMSA potwierdziły, że nowe regulacje i wprowadzenie aut LMDh nadal planowane jest na sezon 2022, jednak harmonogram ten będzie wymagał dalszej walidacji we współpracy z producentami samochodów, konstruktorami podwozi i kluczowymi dostawcami w świetle panującej pandemii koronawirusa.
"Oficjalnie wprowadzona na rynek w Daytona w styczniu, konwergencja ACO-IMSA, wkracza obecnie w ważny etap w jego wdrażaniu. Prezentujemy podstawowe szczegóły techniczne nowej kategorii LMDh, w której zobaczymy ten sam samochód, który będzie się ścigał w FIA WEC, jak i IMSA WeatherTech SportsCar, bez żadnych modyfikacji" - powiedział Pierre Fillon, prezes ACO.
"Marzenie wielu producentów w końcu się spełnia. Le Mans Daytona h i Le Mans Hypercar ucieleśnią najwyższą kategorię wyścigów wytrzymałościowych. Jest to historyczny i decydujący moment dla przyszłości naszej dyscypliny."
Ed Bennett, szef IMSA, dodał: "Osiągnęliśmy kolejny kluczowy kamień milowy dzięki wydaniu projektu przepisów technicznych dla LMDh. Jest jeszcze wiele do zrobienia, ale pozytywny duch współpracy między ACO i IMSA, a także naszymi czterema konstruktorami i wieloma zainteresowanymi producentami był fantastyczny oraz naprawdę niespotykany."
"Przepisy te stanowią mapę drogową dla producentów i konstruktorów do rozpoczęcia procesu projektowania nowych samochodów wyścigowych LMDh, które zrewolucjonizują najwyższą kategorię najlepszych samochodów sportowych na całym świecie."
Ostateczne przepisy samochodów LMDh mają zostać opublikowane najpóźniej we wrześniu podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans na torze Circuit de la Sarthe.
- Image: © LAT Images