FIA zapowiada zmiany w regulaminie na sezon 2023

Grand Prix Belgii / © Pirelli Motorsport

Międzynarodowa Federacja Samochodowa po spotkaniu Światowej Rady Sportów Motorowych, ogłosiła serię zmian, które będą obowiązywać od następnego sezonu Formuły 1.

Bolidy Formuły 1 od roku 2023, będą miały większe lusterka, które mają pomóc w poszerzeniu martwych punktów. Zwiększenie rozmiaru lusterek, jest następstwem testów, przeprowadzonych podczas piątkowych treningów, przez niektóre zespoły.

Modernizacji będą podlegały również elementy konstrukcyjne, które znacząco ucierpiały podczas wypadku Zhou Guanyu w trakcie Grand Prix Wielkiej Brytanii, kiedy to bolid kierowcy Alfy Romeo przeleciał kilkanaście metrów „do góry kołami”.

FIA twierdzi również, że zidentyfikowała „uchybienia proceduralne” podczas incydentu z samochodem medycznym podczas Grand Prix Japonii, które zostaną sprostowane, a pełny raport z dochodzenia zostanie opublikowany w nadchodzących dniach.

Wprowadzono też zmiany w regulaminie sportowym Formuły 1, w którym wyjaśniono procedurę określania pozycji na starcie, po nałożeniu kar.

Artykuł 28.3 regulaminu sportowego nie nakazuje już, że kierowca musi startować z końca stawki, jeśli otrzyma 15 miejsc kary.

Zostało to zmienione, po tym, jak w Belgii, ekipa Ferrari w różnych momentach weekendu, zmieniała Charlesowi Leclercowi części jednostki napędowej, co miało ich uchronić przed otrzymaniem kary startu z końca stawki.

Teraz przepis mówi, że jeśli kierowca otrzyma karę cofnięcia o więcej niż 15 pozycji startowych lub zostanie ukarany startem z końca stawki, wystartuje za każdym innym sklasyfikowanym kierowcą.

Zawodnicy z liczbą do piętnastu miejsc startowych kary, będą natomiast ustawiani na podstawie ich wyników w kwalifikacjach. Jeśli dwóch zawodników skończy z karą na tej samej pozycji, o polu startowym będzie decydował czas osiągnięty w czasówce.

Następny przepis mówi, że bolidy opuszczone przez kierowców w trakcie sesji, nawet tymczasowo, będą uważane za wycofane z sesji. Wyjątkiem ma być opuszczenie bolidu podczas zawieszenia wyścigu, bądź sprintu.

Jeśli kierowca opuści swój bolid podczas zawieszenia wyścigu lub sprintu, będzie on mógł ponownie dołączyć do rywalizacji, pod warunkiem, że bolid nadaje się do dalszej jazdy.

Image: © Pirelli Motorsport