FIA zatwierdza zakaz stosowania inżynierii wstecznej w stylu Racing Point

Lance Stroll I Valtteri Bottas / © BWT Racing Point F1 Team

Zakończyło się kolejne posiedzenie Światowej Rady Sportów Motorowych, podczas którego FIA oficjalnie zatwierdziła nowy przepis zapobiegający tak zwanej "inżynierii wstecznej" od przyszłego sezonu.

Mowa tutaj o sytuacji zespołu Racing Point, którego projekt RP20 jest mocno zbliżony do zeszłorocznej koncepcji bolidu Mercedesa W10.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa, aby przeciwdziałać kopiowaniu elementów bolidów między zespołami, zakaże inżynierii wstecznej od 2021 roku. Nowe zasady komponentów określą, jakie informacje dotyczące projektów rywali mogą, a jakie nie mogą być konsultowane między zespołami.

Jak ujawnił w niedawnym czasie serwis RaceFans, zabronione będzie używanie trójwymiarowych kamer, oprogramowania do tworzenia danych projektowych z obrazów i fotografii, skanowanie powierzchni części samochodów i fotogrametria, czyli oprogramowanie, które konwertuje dane obrazu na modele.

Światowa Rada ostatecznie i oficjalnie zatwierdziła również Concorde Agreement 2021, które zostało podpisane przez FIA, Formułę 1 i wszystkie dziesięć zespołów w sierpniu tego roku.

"Ratyfikacja ta zapewnia silną przyszłość dla szczytu sportów motorowych z ulepszoną strukturą zarządzania, która w połączeniu z wprowadzeniem przepisów finansowych i poważnymi zmianami w przepisach sportowych i technicznych, które mają zostać wprowadzone w 2022 roku, ma na celu stworzenie bliższej i bardziej zrównoważonej rywalizacji" - można przeczytać w oficjalnym oświadczeniu.

Image: © BWT Racing Point F1 Team