Formuła 1 planuje jeszcze bardziej obniżyć siłę docisku na sezon 2021

Carlos Sainz - McLaren F1 Team / © McLaren F1

W celu ograniczenia obciążenia opon w sezonie 2021, FIA planuje wprowadzić dalsze restrykcje, które mają skutkować coraz większym obniżeniem siły docisku.

Sezon 2020 zdążył już pokazać, że przy obecnym poziomie docisku, generowanym przez bolidy Formuły 1, opony Pirelli znajdują się na granicy swojej wytrzymałości. W związku z tym FIA oraz Pirelli podjęły szereg działań mających na celu zminimalizowanie ryzyka zniszczenia ogumienia na skutek działania coraz większych przeciążeń, wynikających z ciągle wzrastającego poziomu docisku.

Ponieważ nowa mieszanka przeznaczona do produkcji opon wejdzie do użycia wraz z 18-calowymi obręczami w roku 2022, jedynym sensownym rozwiązaniem kwestii nadmiernego obciążenia ogumienia jest redukcja siły docisku, która według pierwotnego planu miała wynosić 10 procent w sezonie 2021. Efekt ten ma zostać osiągnięty poprzez ścięcie tylnych krawędzi podłogi, w wyniku czego zmniejszy się jej powierzchnia, a to wpłynie na osłabienie docisku generowanego przez ten kluczowy element bolidu.


Rozwój tegorocznych samochodów pokazał jednak, że tego typu rozwiązanie będzie niewystarczające. FIA zdecydowała się wobec tego na wprowadzenie kolejnych regulacji, dotyczących konstrukcji dyfuzora oraz lotek znajdujących się na obudowie tylnych hamulców.

W myśl tych regulacji, małe, pionowe przegrody dyfuzora mają zostać skrócone w taki sposób, aby nie były one dłuższe niż 50 mm ponad płaszczyznę odniesienia. Elementy aerodynamiczne znajdujące się na obudowie tylnych hamulców, poniżej linii wyznaczanej przez oś napędową, nie będą mogły z kolei być szersze niż 40 mm.


Większość ekip pracuje już nad modyfikacjami aerodynamiki pod kątem sezonu 2021. Jednym z takich zespołów jest McLaren. Stajnia z Woking testowała podłogę w przyszłorocznej specyfikacji podczas piątkowego treningu przed Grand Prix Belgii, poszukując tym samym korelacji wyników uzyskanych w tunelu aerodynamicznym z danymi zebranymi na torze.

Image: © McLaren F1, Motorsport Grand Prix