Formuła 1 przedstawia wstępną wersję kalendarza na sezon 2021

GP Azerbejdżanu 2019 / © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images

Formuła 1 zaprezentowała prowizoryczny kalendarz na sezon 2021, który składa się z dwudziestu trzech rund i zostanie przedstawiony Światowej Radzie Sportów Motorowych.

Opublikowany dziś ramowy harmonogram przyszłorocznego sezonu Formuły 1 w dużym stopniu przypomina pierwotny rozkład jazdy dla tegorocznej kampanii mistrzostw świata. Istotną zmianą jest nowy termin wyścigu w Holandii, który wstępnie miał odbyć się w maju, a ostatecznie zostanie zorganizowany 5 września. Na ostatni weekend listopada zaplanowano natomiast pierwszy wyścig w Arabii Saudyjskiej, który odbędzie się na ulicznym torze w mieście Dżedda.

Warte odnotowania jest również utrzymanie w kalendarzu GP Hiszpanii oraz Brazylii na tradycyjnych dla tych rund obiektach, których przedstawiciele finalizują obecnie nowe umowy z władzami F1. Dużą niespodzianką jest wykreślenie rundy w Wietnamie, dla której władze serii poszukują obecnie alternatywy.

Sezon zgodnie z wieloletnią tradycją ma rozpocząć się w Melbourne, a ostatnim akcentem zmagań będzie runda w Abu Zabi.

"Z przyjemnością ogłaszamy prowizoryczny kalendarz Formuły na sezon 2021, po obszernych rozmowach z naszymi promotorami, zespołami i FIA" - powiedział Chase Carey, szef Formuły 1.

"W 2021 roku wydarzenia planujemy z udziałem fanów, które zapewnią wrażenia zbliżone do normalnych i oczekuję, że nasze umowy będą honorowane."

"Udowodniliśmy, że możemy bezpiecznie podróżować i obsługiwać nasze wyścigi, a nasi promotorzy coraz częściej dostrzegają potrzebę pójścia naprzód. W rzeczywistości wielu organizatorów chce wykorzystać nasze wydarzenie jako platformę do pokazania światu, że idą naprzód."

"Cieszymy się, że Arabia Saudyjska staje się częścią kalendarza i nie możemy się doczekać powrotu do miejsc, w których mieliśmy nadzieję się ścigać w 2020 roku."

"Chcemy podziękować wszystkim naszym promotorom i partnerom za ich nieustanny entuzjazm i współpracę i czekamy z niecierpliwością, aby dać fanom ekscytujący sezon na torze."

Wietnam wykreślony z kalendarza

Królowa sportów motorowych miała pierwotnie zawitać do stolicy Wietnamu w kwietniu bieżącego roku, ale wówczas założenia zostały storpedowane przez ogólnoświatową pandemię koronawirusa. Ambitne plany zakładały jednak, że runda w Hanoi odbędzie się pod koniec bieżącego roku. Zakulisowe rozgrywki trwały bardzo długo, ponieważ żadna ze stron nie chciała wziąć na siebie odpowiedzialności za odwołanie wydarzenia, gdyż w grę wchodziły bardzo duże kary finansowe. Ostatecznie 16 października obie strony poinformowały, że w tym roku ścigania w Wietnamie nie będzie.

Niespodziewanie również w przyszłym roku F1 nie odwiedzi południowo-wschodniej części Azji. Powodem nie jest tym razem pandemia, a zatrzymanie przewodniczącego Komitetu Ludowego Hanoi, Nguyena Duca Chunga, który został oskarżony o korupcję. Sprawa robi się o tyle skomplikowana, ponieważ aresztowany urzędnik był kluczową postacią przy organizacji GP Wietnamu. Miejscowy rząd poinformował również, że organizacja wyścigu schodzi obecnie na dalszy plan, gdyż priorytetem są zbliżające się wybory oraz walka z pandemią i skutkami tajfunu.

Istanbul Park, Imola, Algarve, Sepang, Nurburgring i Hockenheimring – to obiekty, które mogą załatać powstałą lukę w kwietniowej części kalendarza, opierając się na źródła RaceFans.

Interlagos i Circuit de Barcelona-Catalunya mają zostać, ale na jak długo?

W przypadku GP Hiszpanii problemem w ostatnich latach jest frekwencja oraz słaba jakość widowiska, na co wpływa specyficzna charakterystyka tego toru. Te dwa czynniki powodują, że przyszłość tej rundy jest mocno niepewna, uwzględniając nowe obiekty, które aspirują do organizacji wyścigów F1. Na ten moment nie wiadomo nic na temat długości potencjalnej nowej umowy i zasad jej zawarcia, ale wiele wskazuje na to, że może być to umowa kilkuletnia, za którą stać ma powrót Fernando Alonso oraz transfer Carlosa Sainza do zespołu Ferrari.

Według dotychczasowych spekulacji od przyszłego roku gospodarzem GP Brazylii miał być tor w Rio de Janeiro, który jednak do tej pory nie powstał. Problemem w tym przypadku są kwestie środowiskowe, które blokują rozpoczęcie prac budowlanych (więcej na ten temat, tutaj: Nowa lokalizacja GP Brazylii w cieniu środowiskowego problemu).

Nieoficjalnie mówi się, że projekt przeniesienia wyścigu do byłej stolicy kraju powoli upada już w przedbiegach, w związku z opinią kibiców i całego wyścigowego środowiska, które chce za wszelką cenę utrzymać tor Interlagos w kalendarzu mistrzostw świata. Według niepotwierdzonych jeszcze informacji nowy promotor wyścigu w Sao Paulo miał wynegocjować z Liberty Media nową kilkuletnią umowę, w której zawarta będzie już opłata licencyjna, z jakiej dotychczas ten obiekt był zwolniony na mocy porozumienia podpisanego przez byłego pryncypała F1, Berniego Ecclestone'a.

Grand Prix Kanady

Pandemia może pokrzyżować szyki

Kluczowym słowem przy publikacji przyszłorocznego kalendarza jest wyraz "prowizoryczny". Władze serii nauczone wydarzeniami z bieżącego sezonu muszą brać z wyprzedzeniem pod uwagę różne scenariusze na przyszły rok. Pod dużym znakiem zapytania są szczególnie rundy rozgrywane na torach ulicznych, gdzie budowa całej infrastruktury wymaga czasu, a organizacja wyścigu bez kibiców jest dla organizatorów całkowicie nieopłacalna, co potwierdził tegoroczny sezon.

Zakłócony przebieg tegorocznej kampanii odbił się również na portfelu Formula One Group, która w trzecim kwartale 2020 roku zanotowała stratę w wysokości 104 milionów dolarów. Aby przywrócić stabilność finansową, władze serii muszą w przyszłym roku doprowadzić do organizacji jak największej liczby wyścigów z przynajmniej częściowym udziałem kibiców. W innym przypadku Liberty Media znajdzie się w trudnej sytuacji, z której jedynym wyjściem może okazać się sprzedaż większościowych pakietów udziałowych, co dla obecnych właścicieli będzie nie na rękę, biorąc pod uwagę ich inwestycje w ten sport.

Prowizoryczny kalendarz Formuły 1 na sezon 2021:

Grand Prix Australii Melbourne 21 Marca
Grand Prix Bahrajnu Sakhir 28 Marca
Grand Prix Chin Shanghai 11 Kwietnia
Nie potwierdzone 25 Kwietnia
Grand Prix Hiszpanii Barcelona 09 Maja
Grand Prix Monako Monte Carlo 23 Maja
Grand Prix Azerbejdżanu Baku 06 Czerwca
Grand Prix Kanady Montreal 13 Czerwca
Grand Prix Francji Le Castellet 27 Czerwca
Grand Prix Austrii Spielberg 04 Lipca
Grand Prix Wielkiej Brytanii Silverstone 18 Lipca
Grand Prix Węgier Hungaroring 01 Sierpnia
Grand Prix Belgii Spa-Francorchamps 29 Sierpnia
Grand Prix Holandii Zandvoort 05 Września
Grand Prix Włoch Monza 12 Września
Grand Prix Rosji Soczi 26 Września
Grand Prix Singapuru Marina Bay 03 Października
Grand Prix Japonii Suzuka 10 Października
Grand Prix Stanów Zjednoczonych Austin 24 Października
Grand Prix Meksyku Mexico City 31 Października
Grand Prix Brazylii Sao Paulo 13 Listopada
Grand Prix Arabii Saudyjskiej Dżudda 28 Listopada
Grand Prix Abu Zabi Yas Marina 05 Grudnia
Image: © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images