Formuła 1 z zimową przerwą dla zespołów i dostawców silników

Fabryka Oracle Red Bull Racing / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Na niedawnym posiedzeniu FIA zdecydowano między innymi o wprowadzeniu obowiązkowego zimowego urlopu dla ekip oraz producentów jednostek napędowych.

Jeszcze do tej pory nie było narzuconych żadnych ograniczeń co do pracy, jaką zespoły oraz producenci silników mogą wykorzystać w przerwie międzysezonowej. Takowa pauza w podejmowaniu wszelkich działań ma miejsce jedynie w okresie wakacyjnym. W tym roku postanowiono to zmienić, jednak długość zimowego przestoju nie została jeszcze potwierdzona przez organ zarządzający królową motorsportu.

Pomysł ten pojawił się w momencie, w którym ludzie pracujący przy Formule 1 przechodzą ciężkie chwile. W sezonie 2023 zaplanowano aż dwadzieścia trzy Grand Prix, co jest rekordem w ilości rund rozgrywanych podczas jednej kampanii.

Inną znaczącą zmianą uzgodnioną na ostatnim posiedzeniu komisji jest przywrócenie czwartej, niewątpliwie kontrowersyjnej, strefy DRS na torze w Melbourne. Bahrajn, Dżudda, Baku i Miami również mają przejść w tym względzie pewne modyfikacje, aby jeszcze bardziej udoskonalić odbywającą się tam rywalizację.

Ponadto na obiekcie w Baku oraz Miami zostaną przeprowadzone prace związane z całkowitą wymianą nawierzchni, a tor Losail w Katarze, który powraca do kalendarza po swoim debiucie w 2021 roku, ma otrzymać nowy kompleks garaży oraz padok.

Na jedynej obecnie nitce w Arabii Saudyjskiej zostanie dokonana rewolucja, która poprawi widoczność w kilku zakrętach, ponieważ to obok bliskości barier było wymieniane przez kierowców jako najbardziej newralgiczny aspekt toru w Dżuddzie.

Przepisy parku zamkniętego to kolejna kwestia, która uległy zmianie. Zespoły będą miały od teraz mniejsze pole do popisu, jeśli chodzi o działania podczas weekendów z sobotnim wyścigiem. FIA zrewidowała zasady przyjmowania zgłoszeń wszelkich nieprawidłowości w czasie Grand Prix ze sprintem, co „pozwoli zwiększyć zakres wymiany komponentów podatnych na uszkodzenia oraz szersze wykorzystanie samo zgłoszonych formularzy Parc Fermé.”

„[Przepisy te] będą obowiązywały przez cały okres parku zamkniętego, a więc od wyjazdu samochodu na piątkowe kwalifikacje do rozpoczęcia wyścigu [w niedzielę]. Zostanie to wdrożone za pomocą dyrektywy technicznej” – poinformowała FIA.

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool