Formuła 1 zakaże popularnej tradycji podczas weekendu wyścigowego

Grand Prix Włoch 2021 /  Alfa Romeo F1 Team Orlen / DPPI

Promotorzy Formuły 1 w 2022 roku nie będą mieli możliwości wystawienia pokazu lotnictwa wojskowego w ramach przygotowań przed wyścigiem, jednak zakaz ten nie będzie dotyczył samolotów cywilnych, jeśli spełnią one odpowiednie warunki.

Ten zdecydowany faworyt wielu promotorów stał się synonimem niektórych Grand Prix. Koronnym tego przykładem jest pokaz włoskich sił powietrznych przed wyścigiem na Monzy lub grupy Red Arrows, wchodzącej w skład Królewskich Sił Powietrznych, która zabawia tłumy na Silverstone przed Grand Prix Wielkiej Brytanii.

Jednak według informacji, do której dotarł serwis RacingNews365, w wiadomości e-mail wysłanej przez Formułę 1 do organizatorów wyścigów, pokazy lotnictwa wojskowego nie będą już dozwolone. Powołując się na chęć zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, w ramach dążenia królowej motorsportu do całkowitej neutralności klimatycznej, wprowadza się zakaz tego typu aktywności, aby wspierać cele zrównoważonego rozwoju.

Poza względami środowiskowymi, w sporcie pojawiły się również obawy, że takie pokazy lotnicze mogą być postrzegane jako manewry wojskowe lub dające krajom platformę do demonstracji ich siły militarnej.

Władze Formuły 1 pozostawiły promotorom otwarte drzwi do dalszego wystawiania samolotów cywilnych i komercyjnych po spełnieniu pewnych zastrzeżeń. Podczas kilku wyścigów w Zatoce Perskiej używane są samoloty Jumbo Jet, które należą do krajowych linii tych państw. Będą one nadal dozwolone pod warunkiem, że do takich celów będą używane paliwa zrównoważone.

Proces ten został już podjęty przez niektóre linie lotnicze, a Gulf Airlines wykonał przelot podczas Grand Prix Bahrajnu w 2021 roku swoim Boeingiem 787-9 Dreamliner z biopaliwem drugiej generacji dostarczonym przez Neste.

Istnieje również możliwość, że Red Bull będzie nadal wysyłał niektóre ze swoich odrestaurowanych, starych prywatnych samolotów, aby uświetniły one Grand Prix Austrii, pod warunkiem, że weźmie się pod uwagę te same względy.

Formuła 1 jest otwarta dla organizatorów wysyłających takie samoloty po wyjaśnieniu szczegółów i uzyskaniu pisemnej zgody, a także po upewnieniu się przez organizatora, że operator statku powietrznego posiada odpowiednie ubezpieczenie komercyjne.

Image: Alfa Romeo F1 Team Orlen / DPPI