GP 70-lecia F1: Wspaniały występ i zwycięstwo Maxa Verstappena

Start na twardej mieszance opon okazał się kluczowy dla strategii Maxa Verstappena, który wygrał w wyścigu 70-lecia Formuły 1 na torze Silverstone. Holender finiszował z przewagą ponad jedenastu sekund nad drugim Lewisem Hamiltonem, który w końcowej fazie wyścigu wyprzedził Charlesa Leclerca i finiszującego na najniższym stopniu podium Valtteriego Bottasa.
Valtteri Bottas tuż po starcie zachował prowadzenie w wyścigu, choć Lewis Hamilton przez całe okrążenie utrzymywał się blisko partnera z zespołu.
Trzecią pozycję stracił natomiast Nico Hulkenberg, którego wyprzedził Max Verstappen. Słabo wyścig rozpoczęli kierowcy Ferrari - Charles Leclerc spadł na początku wyścigu na dziesiątą pozycję, natomiast Sebastian Vettel obrócił się na torze i musiał kontynuować zmagania na ostatniej pozycji.
Wysoka degradacja zmusza kierowców do wcześniejszych zjazdów
Degradacja opon na torze Silverstone była na tyle wysoka, że już na szóstym okrążeniu Valtteri Bottas otrzymał informację o złym stanie lewych opon - przodu i tyłu. Okrążenie później na wymianę opon zjechał Alex Albon, a po nim na stanowiskach serwisowych pojawiali się Pierre Gasly i Antonio Giovinazzi, którzy otrzymali nowy zestaw twardej mieszanki.
W korzystnej sytuacji znalazł się Max Verstappen, który wyścig rozpoczynał na twardych oponach, w przeciwieństwie do duetu Mercedesa. Kierowca ekipy Red Bull Racing utrzymywał dystans poniżej sekundy do Lewisa Hamiltona, dlatego mógł podjąć się walki z Brytyjczykiem o drugą pozycję.
W międzyczasie do alei serwisowej, na czternastym okrążeniu, zjechał lider wyścigu. W samochodzie Bottasa również pojawiła się twarda mieszanka, a na tor powrócił na szóstej pozycji za Danielem Ricciardo. Nowy zestaw ogumienia pozwolił Finowi odnotować najszybszy czas okrążenia i zdecydowanie przyspieszyć.
Verstappen natomiast nie był w stanie samodzielnie wyprzedzić Hamiltona, a awans odnotował dopiero, kiedy Brytyjczyk pojawił się na zmianie opon, okrążenie później względem swojego partnera z zespołu.
Verstappen nowym liderem wyścigu
Pomimo braku zjazdu i wymiany opon, Verstappen na prowadzeniu i tak był w stanie notować lepsze czasy okrążeń niż oba Mercedesy.
Kierowca Red Bulla swój pierwszy pit stop odbył dopiero na dwudziestym siódmym okrążeniu, kiedy jego przewaga nad Bottasem wynosiła nieco ponad 19s. Holender na tor powrócił za Finem, w wyniku drobnego błędu mechaników w alei serwisowej, jednak po kilku zakrętach wyprzedził kierowcę Mercedesa i powrócił na prowadzenie w wyścigu.
Na drugi swój pit stop Verstappen zjechał o wiele wcześniej niż na pierwszy, gdyż pomiędzy jednym a drugim postojem minęło zaledwie sześć okrążeń. Na trzeci stint zespół założył do jego auta opony pośrednie. W tym samym momencie, co Holender, w alei pojawił się także Valtteri Bottas. Mercedes zwlekał natomiast z pit stopem Lewisa Hamiltona, choć stan opon Brytyjczyka nie był najlepszy po przejechaniu dwudziestu okrążeń.
Mercedes ściągnął Hamiltona dopiero na dziesięć okrążeń do końca i Brytyjczyk mógł kontynuować wyścig na czwartej lokacie za Charlesem Leclerkiem, choć Monakijczyk w alei serwisowej jak dotąd był tylko raz. Kierowca Ferrari na zestawie twardych opon przejechał 24 okrążenia, jednak jego tempo było zadowalające.
Pogoń Hamiltona po drugie miejsce
Hamilton na czwartej pozycji rozpoczął pogoń za rywalami przed nim, notując rekordowe czasy okrążeń. Do poprzedzającego Leclerca straty odrobił bardzo szybko i na prostej wyprzedził Ferrari, awansując na trzecie miejsce. Brytyjczykowi udało się również wyprzedzić drugiego Valtteriego Bottasa, jednak przewaga Maxa Verstappena na dwa okrążenia przed metą była już na tyle wysoka, że aktualny mistrz świata nie zdołał odebrać Holendrowi tryumfu na torze Silverstone.
Charles Leclerc zachował czwartą pozycję, a na piątej lokacie finiszował Alex Albon, który na ostatnich okrążeniach wyprzedził Lance'a Strolla.
Nico Hulkenberg wyścig zakończył na siódmej pozycji, choć na siedem okrążeń przed metą zespół Racing Point ściągnął kierowcę na zmianę opon (miękkie).
Czołową dziesiątkę zamknęli Esteban Ocon, Lando Norris i Daniił Kwiat. Sebastian Vettel sklasyfikowany został na dwunastej lokacie za Pierrem Gaslym.
Wyścigu nie ukończył tylko jeden kierowca, Kevin Magnussen z ekipy Hass.
Za sprawą zwycięstwa w Grand Prix 70-lecia i trzeciej pozycji Valtteriego Bottasa, Max Verstappen awansował na drugą pozycję w klasyfikacji kierowców. Liderem jest nadal Lewis Hamilton.
Wyniki Grand Prix 70-lecia Formuły 1 na torze Silverstone:
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas | Okr | Strata | KM/H | Naj okr | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 33 | Max Verstappen | Aston Martin Red Bull Racing | 1:19:41.993 | 52 | 230.513 | 1:29.465 | 46 | ||
2. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:19:53.319 | 52 | 11.326 | 11.326 | 229.968 | 1:28.451 | 43 |
3. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:20:01.224 | 52 | 19.231 | 7.905 | 229.589 | 1:29.765 | 44 |
4. | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:20:11.282 | 52 | 29.289 | 10.058 | 229.109 | 1:30.552 | 39 |
5. | 23 | Alexander Albon | Aston Martin Red Bull Racing | 1:20:21.139 | 52 | 39.146 | 9.857 | 228.641 | 1:29.477 | 46 |
6. | 18 | Lance Stroll | BWT Racing Point F1 Team | 1:20:24.531 | 52 | 42.538 | 3.392 | 228.480 | 1:30.877 | 45 |
7. | 27 | Nico Hulkenberg | BWT Racing Point F1 Team | 1:20:37.944 | 52 | 55.951 | 13.413 | 227.847 | 1:30.087 | 52 |
8. | 31 | Esteban Ocon | Renault DP World F1 Team | 1:20:46.766 | 52 | 64.773 | 8.822 | 227.432 | 1:30.575 | 50 |
9. | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:20:47.537 | 52 | 65.544 | 0.771 | 227.396 | 1:30.698 | 49 |
10. | 26 | Daniil Kvyat | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:20:51.662 | 52 | 69.669 | 4.125 | 227.203 | 1:30.738 | 52 |
11. | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:20:52.635 | 52 | 70.642 | 0.973 | 227.157 | 1:30.092 | 52 |
12. | 5 | Sebastian Vettel | Scuderia Ferrari | 1:20:55.363 | 52 | 73.370 | 2.728 | 227.029 | 1:30.785 | 49 |
13. | 55 | Carlos Sainz | McLaren F1 Team | 1:20:56.063 | 52 | 74.070 | 0.700 | 226.997 | 1:30.556 | 49 |
14. | 3 | Daniel Ricciardo | Renault DP World F1 Team | 1:19:48.644 | 51 | +1 okr | +1 okr | 225.764 | 1:31.168 | 39 |
15. | 7 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo Racing Orlen | 1:20:05.037 | 51 | +1 okr | 16.393 | 224.994 | 1:31.756 | 30 |
16. | 8 | Romain Grosjean | Haas F1 Team | 1:20:07.207 | 51 | +1 okr | 2.170 | 224.892 | 1:30.793 | 51 |
17. | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | 1:20:13.007 | 51 | +1 okr | 5.800 | 224.621 | 1:31.826 | 37 |
18. | 63 | George Russell | Williams Racing | 1:20:13.889 | 51 | +1 okr | 0.882 | 224.580 | 1:31.408 | 50 |
19. | 6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | 1:20:14.496 | 51 | +1 okr | 0.607 | 224.552 | 1:29.950 | 48 |
Niesklasyfikowani | ||||||||||
20 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 1:08:20.363 | 43 | +9 okr | +8 okr | 222.283 | 1:31.830 | 39 | |
Najszybsze okrążenie | ||||||||||
44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:28.451 | 239.766 | 43 |
- Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool