GP Eifelu: Valtteri Bottas pokonuje Lewisa Hamiltona w kwalifikacjach

Valtteri Bottas - Mercedes AMG Petronas Motorsport / © Mercedes AMG Petronas Motorsport / LAT Images

Valtteri Bottas na swoim ostatnim pomiarowym okrążeniu wyprzedził Lewisa Hamiltona i to on mógł cieszyć się z wywalczenia pole position do wyścigu o GP Eifelu. Czołową trójkę uzupełnił Max Verstappen.

Ważne informacje przed kwalifikacjami GP Eifelu

  • Z udziału w GP Eifelu wycofał się Lance Stroll. Kanadyjczyk od rana czuje się źle i nie wystąpił już podczas sobotniej sesji treningowej. Zespół Racing Point zdecydował, że w dalszej części weekendu wyścigowego zastąpi go Nico Hulkenberg.
  • Choć w sobotę deszcz i mgła nie stanowiły już problemów, tak kierowcy zmagali się z niskimi temperaturami. Termometry na początku kwalifikacji do wyścigu o GP Eifelu wskazywały jedynie 9 stopni Celsjusza, natomiast nawierzchnia rozgrzana była ledwie do 18.

Q1

Początek kwalifikacji do GP Eifelu był dość pracowity. Większość kierowców już od pierwszych minut znajdowała się na torze Nurburgring, nie chcąc tracić czasu. Bez większego zaskoczenia na czele znajdował się duet Mercedesa – Lewis Hamilton (1:26,703) przed Valtterim Bottasem (1:26,926). Po sześciu minutach na trzeciej pozycji plasował się Lando Norris, który legitymował się wynikiem 1:27,462. Początek sesji nie był za to zbytnio udany dla Nico Hulkenberga, który odnotował niekonkurencyjny rezultat 1:32,190 i był ostatni.

Pierwsze pomiarowe okrążenie było doskonałe w wykonaniu Maxa Verstappena. Kierowca zespołu Red Bull Racing notował rekordowe międzyczasy w poszczególnych sektorach i z wynikiem 1:26,319 awansował na pierwsze miejsce. Swoje rezultaty uzyskali także reprezentanci Ferrari – Charles Leclerc był czwarty (1:26,857), a Sebastian Vettel jedenasty (1:27,826). Niemiec poprawił się chwilę później na 1:27,700 i przesunął na dziewiątą pozycję.

W połowie pierwszej części kwalifikacji GP Eifelu poza czołową piętnastką znajdowali się: Kevin Magnussen, Kimi Raikkonen, Nicholas Latifi, Antonio Giovinazzi oraz Nico Hulkenberg, który w międzyczasie poprawił się na 1:29,792.

W kolejnych minutach wielu kierowców znacznie przyspieszył. Na piąte miejsce z czasem 1:27,072 awansował Pierre Gasly, a na siódme Kevin Magnussen (1:27,231). W czołowej piętnastce zameldował się także Nicholas Latifi, który z rezultatem 1:27,947 był czternasty, tuż przed swoim zespołowym kolegą, George’em Russellem (1:28,078).

Na swoich ostatnich pomiarowych okrążeniach kierowcy jeszcze bardziej przyspieszyli i doszło do wielu zmian. Najwięcej na nim zyskał Sergio Perez, który z czasem 1:27,120 awansował do czołowej piętnastki i finalnie zajął dziesiąte miejsce w pierwszym segmencie kwalifikacji GP Eifelu. Przegranymi mogą czuć się reprezentanci Williamsa, którzy już na tym etapie zakończyli swój udział w sobotniej „czasówce”.

Po pierwszym segmencie kwalifikacji odpadli: Romain Grosjean (1:27,552), George Russell (1:27,564), Nicholas Latifi (1:27,812), Kimi Raikkonen (1:27,817) oraz Nico Hulkenberg (1:28,021).

Q2

Choć temperatury nic się nie zmieniły względem godziny 15, tak drugi segment kwalifikacji GP Eifelu kierowcy Mercedesa rozpoczęli na pośrednich oponach. Na taki sam manewr zdecydował się też duet Ferrari.

Najszybszy z tego grona był Lewis Hamilton, który uzyskał czas 1:26,183. Drugi był Valtteri Bottas (1:26,954), trzeci Charles Leclerc (1:27,101), a najwolniejszy był Sebastian Vettel (1:27,687).

Pozostali kierowcy nie ryzykowali i wyjechali na oponach miękkich. Użytek z tego zrobił przede wszystkim Max Verstappen, który z czasem 1:25,720 awansował na pierwsze miejsce. Trzeci był Alexander Albon (1:26,285), czwarty Lando Norris (1:26,432), piąty Esteban Ocon (1:26,507), szósty Carlos Sainz (1:26,618), a siódmy Sergio Perez (1:26,769). Dziesiątkę zamykał natomiast Daniel Ricciardo, który z wynikiem 1:27,486 przegrywał także z Bottasem i Leclerkiem. Co ciekawe, Australijczyk swój czas odnotował również na komplecie pośredniego ogumienia.

Po krótkiej przerwie kierowcy zaczęli wracać na tor. Tym razem Mercedes już nie ryzykował i Bottas oraz Hamilton mieli założone opony miękkie. Fiński kierowca poprawił się wtedy na 1:25,971, a lider klasyfikacji generalnej na 1:25,390, dzięki czemu awansował na pierwsze miejsce.

Kilka minut później bardzo dobre tempo miał duet Renault. Daniel Ricciardo z czasem 1:26,096 awansował wtedy na czwarte miejsce, natomiast na szóste Esteban Ocon (1:26,364). Francuz został jednak z niego zepchnięty przez Lando Norris, który chwilę później odnotował czas 1:26,316. Na jego nieszczęście, szybsi od niego byli także Sergio Perez oraz Carlos Sainz.

Na ostatnich pomiarowych okrążeniach przyspieszył również duet Ferrari. O ile Charles Leclerc awansował na piąte miejsce (1:26,240) i spokojnie awansował do finałowego segmentu kwalifikacji GP Eifelu, tak sztuka ta nie udała się Sebastianowi Vettelowi, który uzyskał czas 1:26,738. Ten wynik wystarczył Niemcowi jedynie do jedenastej pozycji.

W międzyczasie swoje drugie pomiarowe okrążenie na komplecie miękkich opon przejechał Max Verstappen. Holender jechał bardzo szybko i finalnie uzyskał czas 1:25,467, który zbliżył go do Lewisa Hamiltona. Tym samym kierowca Red Bulla zgłosił swoje aspiracje do walki o pole position.

Po drugim segmencie kwalifikacji odpadli: Sebastian Vettel (1:26,738), Pierre Gasly (1:26,776), Daniił Kwiat (1:26,848), Antonio Giovinazzi (1:26,936) oraz Kevin Magnussen (1:27,125).

Q3

Po pierwszej próbie najlepszy czas okrążenia uzyskał Max Verstappen. Holenderski kierowca prowadził wtedy w finałowym segmencie kwalifikacji GP Eifelu z wynikiem 1:25,744 i o 0,068 sekundy wyprzedzał Valtteriego Bottas. Trzeci był Lewis z Hamilton z rezultatem 1:25,825. Tylko ta trójka złamała barierę 1 minuty i 26 sekundy, gdyż będący na czwartej pozycji Alexander Albon legitymował się wynikiem 1:26,285.

Dalej byli Charles Leclerc (1:26,411), Esteban Ocon (1:26,987), Lando Norris (1:27,325), Carlos Sainz (1:27,573) oraz Daniel Ricciardo (1:28,080). Jedynym, który jeszcze nie odnotował rezultatu, był Sergio Perez. Meksykanin pojawił się jednak na torze wtedy, gdy pozostali kierowcy zjechali do swoich garaży. Gdy przejechał pomiarowe okrążenie, awansował na szóste miejsce – 1:26,704.

Decydujące starcie rozpoczęło się mniej więcej 2 minuty przed końcem regulaminowego czasu. Wtedy to kierowcy zaczęli pomiarowe okrążenia.

Pojedynek o pole position toczył się pomiędzy duetem Mercedesa oraz Maxem Verstappenem. Najpierw czas 1:25,525 uzyskał Lewis Hamilton i awansował na pierwsze miejsce. Rezultat ten po chwili przebił jednak Valtteri Bottas i to on mógł cieszyć się z pole position do GP Eifelu. Swój wynik poprawił także Max Verstappen, lecz czas 1:25,562 wystarczył jedynie do trzeciego miejsca.

Rzutem na taśmę na czwarte miejsce awansował Charles Leclerc, który dzięki czasowi 1:26,035 wyprzedził Alexandra Albona (1:26,047). Trzeci rząd uzupełni jutro Daniel Ricciardo. Kolejne miejsca zajęli Esteban Ocon, Lando Norris, Sergio Perez oraz Carlos Sainz.

Wyniki sesji kwalifikacyjnej:

Poz Nr Kierowca Zespół Q1 Q2 Q3 Okr Strata KM/H
1. 77 Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:26.573 1:25.971 1:25.269 19 217.345
2. 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:26.620 1:25.390 1:25.525 18 0.256 216.694
3. 33 Max Verstappen Aston Martin Red Bull Racing 1:26.319 1:25.467 1:25.562 15 0.293 216.600
4. 16 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:26.857 1:26.240 1:26.035 18 0.766 215.410
5. 23 Alexander Albon Aston Martin Red Bull Racing 1:27.126 1:26.285 1:26.047 15 0.778 215.379
6. 3 Daniel Ricciardo Renault DP World F1 Team 1:26.836 1:26.096 1:26.223 18 0.954 214.940
7. 31 Esteban Ocon Renault DP World F1 Team 1:27.086 1:26.364 1:26.242 20 0.973 214.892
8. 4 Lando Norris McLaren F1 Team 1:26.829 1:26.316 1:26.458 18 1.189 214.356
9. 11 Sergio Perez BWT Racing Point F1 Team 1:27.120 1:26.361 1:26.704 17 1.435 213.747
10. 55 Carlos Sainz McLaren F1 Team 1:27.378 1:26.361 1:26.709 20 1.440 213.735
11. 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:27.107 1:26.738 16 213.664
12. 10 Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri Honda 1:27.072 1:26.776 16 213.570
13. 26 Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri Honda 1:27.285 1:26.848 14 213.393
14. 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing Orlen 1:27.532 1:26.936 14 213.177
15. 20 Kevin Magnussen Haas F1 Team 1:27.231 1:27.125 16 212.715
16. 8 Romain Grosjean Haas F1 Team 1:27.552 10 211.677
17. 63 George Russell Williams Racing 1:27.564 9 211.648
18. 6 Nicholas Latifi Williams Racing 1:27.812 9 211.050
19. 7 Kimi Raikkonen Alfa Romeo Racing Orlen 1:27.817 8 211.038
20. 27 Nico Hulkenberg BWT Racing Point F1 Team 1:28.021 10 210.549
Pole position
77 Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:25.269 217.345
Najszybsze okrążenie
77 Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:25.269 217.345
Image: © Mercedes AMG Petronas Motorsport / LAT Images