GP Francji: Danilo Petrucci zwycięzcą deszczowego wyścigu. Pierwsze podium Alexa Marqueza

Danilo Petrucci - Mission Winnow Ducati / © Ducati

Danilo Petrucci odniósł zwycięstwo na mokrym torze Le Mans, które było jego drugim w klasie MotoGP i pierwszym dla Ducati na tym francuskim obiekcie. Drugie miejsce zajął Alex Marquez, który po fenomenalnej jeździe wywalczył swoje pierwsze podium w "królewskiej" kategorii. Czołową trójkę zamknął Pol Espargaro.

Tuż przed startem wyścigu o GP Francji zaczęło padać. Pojawiła się więc czerwona flaga, a zawodnicy zmienili motocykle na te zaopatrzone w opony deszczowe. O 13:05 rozpoczęła się szybka procedura startowa, a dystans rywalizacji skrócono do 26 okrążeń. Temperatura powietrza wynosiła wówczas 13 stopni Celsjusza, natomiast nawierzchnia rozgrzana była ledwie do 14.

Najlepiej do wyścigu o GP Francji wystartował Jack Miller, który awansował na pierwsze miejsce. Drugi był Fabio Quartararo, trzeci Andrea Dovizioso, czwarty Danilo Petrucci, a piątkę zamykał Pol Espargaro. Na pierwszym okrążeniu dochodziło jednak do wielu zmian i finalnie na prowadzeniu zakończył je Danilo Petrucci przed Jackiem Millerem i Andreą Dovizioso.

Na początku wyścigu, na dojeździe do szykany Dunlopa, uślizg tylnej opony zaliczył Valentino Rossi. Kolizji z Włochem uniknęli Maverick Vinales, Joan Mir oraz Franco Morbidelli, którzy jednak stracili trochę czasu, przestrzelając zakręt. Dla 41-latka był to tym samym trzeci z rzędu nieukończony wyścig.

Początek rywalizacji w wyścigu o GP Francji należał do zawodników Ducati. Danilo Petrucci, Andrea Dovizioso oraz Jack Miller mieli już 2 sekundy przewagi po trzech okrążeniach. Czwarty był wówczas Pol Espargaro, jednak zawodnik KTM-a stracił tę pozycję chwilę później – wyprzedził go Alex Rins, który startował z 16. pola. W deszczowych warunkach nie radził sobie za to kompletnie Fabio Quartararo. Lider klasyfikacji generalnej po czterech okrążeniach był dopiero dziesiąty.

Po siedmiu okrążeniach wyścigu o GP Francji wciąż na czele znajdował się Danilo Petrucci, który wyprzedzał Andreę Dovizioso i Jacka Millera. Szybszy od tego trio był jednak Alex Rins, który notował najlepsze czasy okrążeń i zaczął powoli odrabiać stratę do zawodników Ducati – na ten moment jechał ok. 1,5 sekundy za Australijczykiem. Piąty wciąż był Pol Espargaro, a szósty Cal Crutchlow. Na siódme miejsce awansował za to Alex Marquez, który wyprzedził Bradleya Smitha. Zdekoncentrowany Brytyjczyk stracił po chwili również ósmą pozycję na rzecz Miguela Oliveiry. Dziesiątkę zamykał z kolei Takaaki Nakagami, który w międzyczasie wyprzedził Fabio Quartararo.

Kolejną ofiara mokrego toru Le Mans stał się Bradley Smith. Zawodnik Aprilii wywrócił się w ostatnim zakręcie i był to dla niego koniec rywalizacji. Wyglądało jednak, że Brytyjczyk mógł doznać kontuzji, bo tor opuszczał „na czworaka”. Do dziesiątki awansował więc Fabio Quartararo, który po chwili został jednak wyprzedzony przez Johanna Zarco.

Wraz z czasem trwania rywalizacji tempo zawodników Ducati zaczęło spadać. Wszystko ze względu na to, że czołowa trójka jechała na miękkiej tylnej oponie, która szybciej się zużywała. Opady nie były bowiem zbyt intensywne. Tym samym w połowie rywalizacji dołączył do nich Alex Rins, który korzystał z kompletu pośrednich opon deszczowych. Stratę odrabiał także Pol Espargaro, który do zawodnika Suzuki tracił już niespełna 2 sekundy. W międzyczasie na szóste miejsce awansował Alex Marquez, który wyprzedził Cala Crutchlowa.

Na początku osiemnastego okrążenia Andrea Dovizioso skutecznie zaatakował Danilo Petrucciego i awansował na pierwsze miejsce. Młodszy z Włochów skontrował jednak swojego partnera w dalszej części toru, lecz nieskutecznie. Chwilę później sporo zamieszania narobił natomiast Alex Rins, który opóźnił hamowanie i wypchnął Jacka Millera oraz Andreę Dovizioso. Tym samym był już drugi, a na pozycję lidera powrócił Danilo Petrucci.

Kolejne dwa okrążenia znów wprowadziły sporo zmian. Najpierw awarię motocykla miał Jack Miller, gdy jechał na drugim miejscu, a chwilę później na dojeździe do szykany Dunlopa wywrócił się Alex Rins. Tym samym drugi był wtedy Andrea Dovizioso, a trzeci Alex Marquez. W czołowej piątce znajdowali się jeszcze Pol Espargaro i Miguel Oliveira. Na zamieszaniu dużo zyskał Fabio Quartararo, który był ósmy. W międzyczasie z wyścigu wycofał się także Franco Morbidelli, który wywrócił się i uszkodził swój motocykl.

Pięć okrążeń przed metą Danilo Petrucci miał ok. 2 sekund przewagi nad Andreą Dovizioso, za którego plecami jechał Alex Marquez. Blisko byli także Pol Espargaro i Miguel Oliveira. O zwycięstwo walczyła więc tylko ta piątka.

Trzy okrążenia przed metą Alex Marquez skutecznie zaatakował Andreę Dovizioso i awansował na drugie miejsce. Do prowadzącego Danilo Petrucciego tracił wówczas 1,8 sekundy. Przewaga Włocha zaczęła jednak stopniowo maleć z sektora na sektor. Z walki kompletnie odpadł już za to Andrea Dovizioso, który nie miał przyczepności i bezproblemowo wyprzedził go Pol Espargaro.

Na ostatnim okrążeniu wyścigu o GP Francji Alex Marquez próbował jeszcze gonić Danilo Petrucciego, jednak Włoch miał wszystko pod kontrolą i dojechał do mety na pierwszej pozycji. Tym samym też odniósł swoje drugie zwycięstwo w MotoGP, po wielu perturbacjach i słabych występach. Jest to również wielki sukces Ducati, które po raz pierwszy triumfowało na torze Le Man.s Podium uzupełnił Pol Espargaro.

Dla Alexa Marqueza to pierwsze podium w klasie MotoGP i pierwsze podium dla Hondy w tym roku.

W czołowej dziesiątce znaleźli się jeszcze Andrea Dovizioso, Johann Zarco, Miguel Oliveira, Takaaki Nakagami, Stefan Bradl, Fabio Quartararo, który utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej oraz Maverick Vinales.

Wyniki wyścigu:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata KM/H Naj okr
1. 9 Danilo Petrucci Ducati Team 45:54.736 26 142.197 1:44.217 19
2. 73 Alex Marquez Repsol Honda Team 45:56.009 26 1.273 1.273 142.131 1:44.224 15
3. 44 Pol Espargaro Red Bull KTM Factory Racing 45:56.447 26 1.711 0.438 142.109 1:44.240 21
4. 4 Andrea Dovizioso Ducati Team 45:58.647 26 3.911 2.200 141.995 1:44.520 21
5. 5 Johann Zarco Esponsorama Racing 45:59.046 26 4.310 0.399 141.975 1:43.301 24
6. 88 Miguel Oliveira Red Bull KTM Tech 3 45:59.202 26 4.466 0.156 141.967 1:44.305 16
7. 30 Takaaki Nakagami LCR Honda Idemitsu 46:00.657 26 5.921 1.455 141.892 1:43.938 24
8. 6 Stefan Bradl Repsol Honda Team 46:10.333 26 15.597 9.676 141.396 1:44.247 23
9. 20 Fabio Quartararo Petronas Yamaha SRT 46:11.423 26 16.687 1.090 141.341 1:44.641 21
10. 12 Maverick Vinales Monster Energy Yamaha MotoGP 46:11.631 26 16.895 0.208 141.330 1:43.877 25
11. 36 Joan Mir Team SUZUKI ECSTAR 46:11.716 26 16.980 0.085 141.326 1:43.832 23
12. 33 Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing 46:22.057 26 27.321 10.341 140.800 1:44.895 21
13. 63 Francesco Bagnaia Pramac Racing 46:28.087 26 33.351 6.030 140.496 1:45.000 16
14. 41 Aleix Espargaro Aprilia Racing Team Gresini 46:33.912 26 39.176 5.825 140.203 1:45.815 18
15. 27 Iker Lecuona Red Bull KTM Tech 3 46:45.823 26 51.087 11.911 139.608 1:45.735 22
Niesklasyfikowani
42 Alex Rins Team SUZUKI ECSTAR 47:08.926 26 1:14.190 138.468 1:44.697 25
43 Jack Miller Pramac Racing 34:05.262 19 +7 okr +7 okr 139.959 1:44.826 17
21 Franco Morbidelli Petronas Yamaha SRT 33:02.733 18 +8 okr +1 okr 136.774 1:45.114 16
35 Cal Crutchlow LCR Honda Castrol 30:15.420 17 +9 okr +1 okr 141.081 1:44.352 15
53 Tito Rabat Esponsorama Racing 26:18.935 14 +12 okr +3 okr 133.586 1:46.944 13
38 Bradley Smith Aprilia Racing Team Gresini 14:30.672 8 +18 okr +6 okr 138.431 1:46.540 6
46 Valentino Rossi Monster Energy Yamaha MotoGP
Najszybsze okrążenie
5 Johann Zarco Esponsorama Racing 1:43.301 145.845 24
Image: © Ducati