GP Francji: Max Verstappen ze zdecydowanym zwycięstwem. Wypadek Leclerca

Max Verstappen - Oracle Red Bull Racing / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Max Verstappen odniósł zwycięstwo w wyścigu o GP Francji i powiększył przewagę w klasyfikacji generalnej nad Charlesem Leclerkiem, który rywalizację na torze Paul Ricard zakończył w bandzie. Podium uzupełnili Lewis Hamilton i George Russell.

Prognozy pogody okazały się być prawdziwe. Temperatura powietrza na starcie wyścigu o GP Francji wynosiła 30 stopni, a nawierzchnia była rozgrzana aż do 51. Tym samym kierowcy musieli bardzo uważać na zużycie ogumienia.

Start przebiegł dość spokojnie. Charles Leclerc utrzymał pierwsze miejsce, nie dając szans na atak Maxowi Verstappenowi. Natomiast na trzeciej pozycji doszło do zmiany – na nią awansował Lewis Hamilton, który wykorzystał słabszą reakcję Sergio Pereza. Piąty był Fernando Alonso, który awansował o dwie lokaty, a szósty George Russell. Dziesiątkę zamykali Lando Norris, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon oraz Lance Stroll, który wykazał się dobrą reakcją startową.

Na pierwszym okrążeniu pecha miał Yuki Tsunoda. Japończyk został uderzony przez Estebana Ocona, który zaliczył uślizg w szykanie i zahaczył o samochód ekipy AlphaTauri. W wyniku tej kolizji Tsunoda spadł na ostatnie miejsce i do jadącego przed nim Zhou Guanyu tracił nieco ponad 4 sekundy. Po krótkiej analizie sędziowie nałożyli też na Ocona 5-sekundową karę.

Po pięciu okrążeniach czołowa dwójka odjechała Lewisowi Hamiltonowi na blisko 5 sekund. Brytyjczyk za to wstrzymywał Sergio Pereza, który na razie nie był w stanie przypuścić skutecznego ataku. W międzyczasie na piąte miejsce awansował George Russell, który wyprzedził Fernando Alonso. Dalsza kolejność pierwszej dziesiątki nie uległa natomiast zmianie.

Powoli, ale skutecznie, straty odrabiał za to Carlos Sainz. Hiszpan, który startował z dziewiętnastego pola po wykorzystaniu nadprogramowych elementów jednostki napędowej, przedarł się już na trzynastą pozycję i do jadącego przed nim Kevina Magnussena tracił ok. 2 sekund.

Na kolejnych okrążeniach Max Verstappen próbował wykorzystać system DRS i wyprzedzić Charlesa Leclerca, jednak Monakijczyk dobrze się bronił i utrzymywał prowadzenie w wyścigu o GP Francji. Tymczasem tempo zaczynał tracić Sergio Perez, który nie dość że odstawał od Lewisa Hamiltona, to zdecydowanie zbliżył się do niego George Russell – po 10 „kółkach” różnica między nimi wynosiła ok. 1,5 sekundy.

Szóstą pozycję utrzymywał Fernando Alonso, który nie był w stanie dotrzymać tempa poprzedzającego go kierowcy Mercedesa, ale jednocześnie był szybszy od Lando Norrisa i stopniowo powiększał przewagę. Na ósme miejsce awansował za to Esteban Ocon, który wyprzedził Daniela Ricciardo. Dziesiątkę zamykał z kolei Lance Stroll. Kanadyjczyk musiał jednak się mieć na baczności, bo Carlos Sainz był już tuż za nim.

Kierowca Ferrari wyprzedził Strolla ostatecznie na trzynastym okrążeniu. Tym samym Hiszpan po raz pierwszy znalazł się w czołowej dziesiątce wyścigu o GP Francji. Co ważne, kierowca Ferrari miał założone w swoim samochodzie twarde opony.

Po przejechaniu szesnastu okrążeń do alei serwisowej zjechał Max Verstappen. Holender powrócił do rywalizacji na siódmym miejscu, niespełna 2 sekundy za Lando Norrisem. Kierowca Red Bulla szybko sobie jednak poradził z reprezentantem McLarena, nie tracąc zbyt wiele czasu.

Tymczasem na dziewiąte miejsce awansował Carlos Sainz, który bez większych problemów poradził sobie z Danielem Ricciardo. Kolejnym celem Hizpana był Esteban Ocon – różnica między nimi wynosiła ok. 2 sekund.

Na 18. okrążeniu Charles Leclerc nie był w stanie utrzymać odpowiedniej linii przejazdu i w konsekwencji stracił przyczepność tylnej osi. Monakijczyk był już wtedy pasażerem swojego samochodu i ostatecznie uderzył w bandę. Tym samym na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa i kierowcy wykorzystali ten moment na zjazd do alei serwisowej.

W czołówce nie doszło jednak do większych przetasowań, bo na prowadzeniu znalazł się Max Verstappen. Na drugiej pozycji znalazł się Lewis Hamilton, na trzeciej Sergio Perez, na czwartej George Russell, na piątej Fernando Alonso, na szóstej Lando Norris, na siódmej Daniel Ricciardo, na ósmej Carlos Sainz, na dziewiątej Esteban Ocon, a na dziesiątej Lance Stroll. W międzyczasie z rywalizacji wycofał się Yuki Tsunoda.

Samochód bezpieczeństwa zjechał ostatecznie po dwudziestu okrążeniach. Powrót do ścigania przyniósł istotną zmianę – Carlos Sainz wykorzystał pośrednie ogumienie i bez problemów poradził sobie najpierw z Danielem Ricciardo, a chwilę później również z Lando Norrisem.  Kierowca Ferrari nie zamierzał na tym poprzestać i na kolejnym okrążeniu wyprzedził także Fernando Alonso.

Dwudzieste trzecie okrążenie przyniosło również kolizję pomiędzy Zhou Guanyu a Mickiem Schumacherem. Chińczyk zahaczył o samochód Niemca, powodując jego uślizg, a samemu uszkodził sobie przednie skrzydło. Tym samym też po chwili zjechał do alei serwisowej. Zhou otrzymał również karę 5 sekund.

W międzyczasie sędziowie nałożyli też na Carlosa Sainza 5-sekundową karę za to, że zespół wypuścił go w nieodpowiednim momencie ze stanowiska postojowego, powodując zagrożenie. Niewiele bowiem brakowało, a w alei serwisowej Hiszpan zderzyłby się z Alexandrem Albonem.

Na trzydziestym okrążeniu w końcu Carlos Sainz skutecznie zaatakował George’a Russella i awansował na czwarte miejsce. Tym samym Hiszpan ruszył już w pogoń za jadącym na trzeciej pozycji Sergio Perezem, który zdecydowanie nie był w stanie utrzymać tempa Lewisa Hamiltona.

Na bezpiecznym, 4-sekundowym prowadzeniu był za to Max Verstappen. Holender dysponował najlepszym tempem i był na ten moment autorem najlepszego czasu okrążenia.

Kolejne minuty nie przynosiły zbyt wielu emocji. Po czterdziestu „kółkach” Max Verstappen miał już 8 sekund przewagi nad Lewisem Hamiltonem, który z kolei wyprzedzał Pereza o ok. 3. Meksykanin jak na razie nie dawał się za to wyprzedzić Carlosowi Sainzowi. Piąte miejsce utrzymywał z kolei George Russell.

W czołowej dziesiątce znajdowali się wciąż: Fernando Alonso, Lando Norris, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon oraz Lance Stroll. Z dalszej rywalizacji musiał się z kolei wycofać Kevin Magnussen – tym samym był już trzecim pechowcem.

Czterdzieste pierwsze okrążenie przyniosło bardzo piękny pojedynek pomiędzy Sainzem a Perezem. Hiszpan atakował w nietypowych miejscach, co ostatecznie przyniosło pożądany rezultat w ostatnim zakręcie. Tym samym kierowca Ferrari awansował już na trzecie miejsce. Jego radość nie trwała jednak długo – zespół postanowił ściągnąć go do boksu na wymianę ogumienia i odbycie kary.

Tym samym na trzecie miejsce powrócił Sergio Perez, ale Meksykanin musiał się już bronić przed George’em Russellem, który skorzystał na jego pojedynku z Sainzem.

Tymczasem Carlos Sainz na świeżym komplecie pośrednich opon odrabiał straty i szybko uporał się z Estebanem Oconem oraz Lando Norrisem. Hiszpan był już szósty i miał najlepszy czas okrążenia. Po 46. okrążeniach tracił do Fernando Alonso nieco ponad 2 sekundy.

Jak się można było tego spodziewać, kierowca Ferrari szybko dogonił swojego rodaka i przypuścił skuteczny atak. Kolejnym jego celem był George Russell, ale do Brytyjczyka tracił ponad 21 sekund, co przy pozostałym dystansie – pięciu okrążeniach – było niemożliwym do odrobienia w normalnych warunkach rywalizacji.

Cztery okrążenia przed metą na torze „pojawił się” wirtualny samochód bezpieczeństwa. Wszystko za sprawą Zhou Guanyu, który zatrzymał swój samochód na poboczu, najprawdopodobniej z powodu awarii jednostki napędowej.

Gdy ponownie pojawiły się zielone flagi – pod koniec pięćdziesiątego okrążenia – czasem reakcji nie popisał się Sergio Perez, który został nagle wyprzedzony przez George’a Russella. Meksykanin próbował się szybko zrewanżować, korzystając z systemu DRS, ale pierwsza próba nie była udana.

Perez próbował jeszcze walczyć o najniższy stopień podium, ale Russell zdołał się utrzymać na trzeciej pozycji i zapewnił Mercedesowi pierwsze w tym sezonie podwójne podium.

Zwycięstwo dowiózł natomiast Max Verstppen, który nadrobił 25 punktów nad Charlesem Leclerkiem. Lewis Hamilton stracił do Holendra blisko 10 sekund.

Piąte miejsce i dodatkowy punkt za najlepszy czas okrążenia należały do Carlosa Sainza. W czołowej dziesiątce znaleźli się jeszcze Fernando Alonso, Lando Norris, Esteban Ocon, Daniel Ricciardo oraz Lance Stroll, który na ostatnim okrążeniu obronił się przed atakami Sebastiana Vettela.

Wyniki Grand Prix Francji:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata KM/H Naj okr
1. 1 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1:30:02.112 53 206.379 1:37.491 30
2. 44 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:30:12.699 53 10.587 10.587 205.975 1:37.668 30
3. 63 George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:30:18.607 53 16.495 5.908 205.751 1:37.548 51
4. 11 Sergio Perez Oracle Red Bull Racing 1:30:19.422 53 17.310 0.815 205.720 1:37.780 45
5. 55 Carlos Sainz Scuderia Ferrari 1:30:30.984 53 28.872 11.562 205.282 1:35.781 51
6. 14 Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team 1:30:44.991 53 42.879 14.007 204.754 1:38.160 53
7. 4 Lando Norris McLaren F1 Team 1:30:54.138 53 52.026 9.147 204.410 1:39.037 43
8. 31 Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team 1:30:59.071 53 56.959 4.933 204.225 1:38.684 53
9. 3 Daniel Ricciardo McLaren F1 Team 1:31:02.484 53 60.372 3.413 204.098 1:39.133 27
10. 18 Lance Stroll Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team 1:31:04.661 53 62.549 2.177 204.017 1:39.185 52
11. 5 Sebastian Vettel Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team 1:31:06.606 53 64.494 1.945 203.944 1:39.044 43
12. 10 Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri 1:31:07.560 53 65.448 0.954 203.908 1:38.786 53
13. 23 Alexander Albon Williams Racing 1:31:10.677 53 68.565 3.117 203.792 1:39.199 53
14. 77 Valtteri Bottas Alfa Romeo F1 Team Orlen 1:31:18.778 53 76.666 8.101 203.491 1:37.963 52
15. 47 Mick Schumacher Haas F1 Team 1:31:22.506 53 80.394 3.728 203.352 1:39.068 48
16. 24 Zhou Guanyu Alfa Romeo F1 Team Orlen 1:21:56.065 47 +6 okr +6 okr 201.115 1:39.368 25
Niesklasyfikowani
6 Nicholas Latifi Williams Racing 1:09:55.378 40 200.572 1:39.650 40
20 Kevin Magnussen Haas F1 Team 1:04.07.218 37 202.324 1:39.265 11
16 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 28:04.942 17 212.328 1:38.088 4
22 Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri 29:34.727 17 201.586 1:40.216 4
Najszybsze okrążenie
55 Carlos Sainz Scuderia Ferrari 1:35.781 219.575 51
Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool