GP Hiszpanii: Valtteri Bottas najszybszy w pierwszym treningu

Valtteri Bottas uzyskał najlepszy czas podczas pierwszej sesji treningowej przed Grand Prix Hiszpanii, wyprzedzając Lewisa Hamiltona i trzeciego w zestawieniu Maxa Verstappena.
Natychmiast po rozpoczęciu sesji na torze pojawili się pierwsi zawodnicy, którzy wyjechali na swoje okrążenia instalacyjne. Jako pierwsi czas okrążenia uzyskali kierowcy Ferrari. Charles Leclerc i Sebastian Vettel osiągnęli czasy 1:36.645 i 1:22.879. Trzeba jednak pamiętać, że w początkowej fazie sesji treningowej Monakijczyk jeździł samochodem z zamontowanymi za tylną osią kratownicami służącymi do pomiaru rozkładu ciśnień powietrza.
Po upływie pierwszego kwadransa sesji tylko kierowcy Ferrari odnotowali czasy okrążeń. Po tym jednak, jak pokonali łącznie siedem kółek, na torze zapanowała cisza, a kierowcy i mechanicy skupili się na pracy w garażach. Sytuacja na torze wkrótce jednak wyraźnie się ożywiła. Na swoim trzecim okrążeniu najlepszy czas uzyskał Valtteri Bottas (1:18.575), który wyprzedził Maxa Verstappena (1:19.574) i Carlosa Sainza (1:20.038).
Pierwsze 30 minut sesji treningowej mineło pod znakiem najszybszego czasu Bottasa. Fin z czasem 1:18.573 wyprzedzał Daniela Ricciardo (1:19.230) oraz Sergio Pereza (1:19.276). Pierwszą piątkę uzupełniali także Romain Grosjean (1:19.267) oraz Max Verstappen (1:19.552). Najwolniej swoje okrążenia, na tym etapie sesji treningowej, pokonali Kevin Magnussen (1:21.172) oraz Roy Nissany (1:23.613), zastępujący w pierwszym treningu George’a Russella. Czasu swojego okrążenia nie odnotował jedynie Danił Kwiat, u którego garażu trwały intensywne prace.
Ciekawa sytuacja miała miejsce w komunikacji radiowej pomiędzy Hamiltonem a jego inżynierem. Brytyjczyk był szczegółowo instruowany o tym, ile wynosi jego strata do Maxa Verstappena oraz w którym fragmencie toru Hamilton popełnił błędy, które tę stratę spowodowały. Może to oznaczać, że na bardzo obciążającym ogumienie torze Barcelona-Catalunya, Mercedes uważa Holendra za realne zagrożenie, podobnie jak miało to miejsce przed tygodniem.
Inny ciekawy komunikat radiowy padł z ust Estebana Ocona. Francuz zakomunikował, że po zjeździe do alei serwisowej musi wymienić swój kask, co najprawdopodobniej spowodowane było kłopotami z wentylacją. Max Verstappen proszony był o utrzymanie tempa zgodnego z wartościami wyświetlanymi na kierownicy, jednakże Holender stwierdził, że nigdzie na wyświetlaczu nie dostrzega liczb, o których wspominał jego inżynier.
Na półmetku pierwszego treningu na czele tabeli znalazł się Lewis Hamilton z czasem 1:18.516. Brytyjczyk wyprzedził swojego zespołowego partnera o 0.057 sekundy. Na trzecim miejscu z kolei znalazł się Sergio Perez (1:18.674), a za nim pierwszą piątkę zamknęli Max Verstappen (1:19.047) i Lance Stroll (1.19:105). Najwolniejsze z kolei okrążenia pokonali Nicholas Latifi (1:20.334), Lando Norris (1:20.816), Kevin Magnussen (1:21.172) oraz Roy Nissany (1:21.360).
W drugiej połowie treningu coraz częściej we znaki kierowcom dawały się opony. Najpierw Lewis Hamilton zgłosił silne wibracje na świeżym komplecie miękkich opon, a następnie na podobny problem dotyczący twardej mieszanki narzekał Daniel Ricciardo.
Na pół godziny przed końcem sesji treningowej na czoło tabeli wyników przesunął się Valtteri Bottas. Kierowca Mercedesa z czasem 1:16.785 wyprzedził Lewisa Hamiltona (1:16.824) oraz Charlesa Leclerca (1:17.970) i Sebastiana Vettela (1:17.981). Wkrótce jednak przed obu kierowców Ferrari wskoczył Max Verstappen, który uzyskał czas 1:17.724.
Na 26 minut przed końcem sesji wielki pech dopadł Alexa Albona. Kierowca Red Bulla zgłosił przez radio utratę mocy w swoim RB16 i bardzo powoli zjechał do alei serwisowej. Problemy te zostały jednak sprawnie rozwiązane i Taj mógł wkrótce powrócić na tor, chwaląc przez radio bardzo dobry balans bolidu.
Najlepszy czas pierwszej sesji treningowej odnotował Valtteri Bottas (1:16.785), który znalazł się w tabeli przed Lewisem Hamiltonem (1:16.824), Maxem Verstappenem (1:17.724) oraz duetem kierowców Ferrari – Charlesem Leclerciem (1:17.970) i Sebastianem Vettelem (1:17.981). Na końcu zestawienia znaleźli się z kolei Daniel Ricciardo (1:19.230), Nicholas Latifi (1:20.334) oraz Roy Nissany (1:20.664).
Wyniki pierwszej sesji treningowej Grand Prix Hiszpanii:
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas | Okr | Strata |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:16.785 | 33 | |
2. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:16.824 | 29 | 0.039 |
3. | 33 | Max Verstappen | Aston Martin Red Bull Racing | 1:17.724 | 26 | 0.939 |
4. | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:17.970 | 27 | 1.185 |
5. | 5 | Sebastian Vettel | Scuderia Ferrari | 1:17.981 | 27 | 1.196 |
6. | 8 | Romain Grosjean | Haas F1 Team | 1:18.291 | 29 | 1.506 |
7. | 11 | Sergio Perez | BWT Racing Point F1 Team | 1:18.471 | 31 | 1.686 |
8. | 23 | Alexander Albon | Aston Martin Red Bull Racing | 1:18.606 | 27 | 1.821 |
9. | 20 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 1:18.620 | 28 | 1.835 |
10. | 18 | Lance Stroll | BWT Racing Point F1 Team | 1:18.643 | 31 | 1.858 |
11. | 55 | Carlos Sainz | McLaren F1 Team | 1:18.733 | 33 | 1.948 |
12. | 31 | Esteban Ocon | Renault DP World F1 Team | 1:18.736 | 31 | 1.951 |
13. | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:18.744 | 32 | 1.959 |
14. | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:18.888 | 26 | 2.103 |
15. | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | 1:18.917 | 24 | 2.132 |
16. | 7 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo Racing Orlen | 1:18.981 | 24 | 2.196 |
17. | 26 | Daniil Kvyat | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:19.145 | 21 | 2.360 |
18. | 3 | Daniel Ricciardo | Renault DP World F1 Team | 1:19.230 | 31 | 2.445 |
19. | 6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | 1:20.334 | 30 | 3.549 |
20. | 6 | Roy Nissany | Williams Racing | 1:20.664 | 25 | 3.879 |
- Image: © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images