GP Holandii: Max Verstappen z domowym zwycięstwem i prowadzeniem w mistrzostwach

Max Verstappen - Red Bull Racing Honda / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Max Verstappen nie dał szans swoim rywalom i odniósł bezapelacyjne zwycięstwo w swojej domowej rundzie, GP Holandii. Czołową trójkę uzupełnili Lewis Hamilton oraz Valtteri Bottas. Robert Kubica dojechał do mety na piętnastej pozycji.

  • Tym razem wcześniejsze prognozy pogody okazały się fałszywe i niedziela była słonecznym dniem. Temperatura powietrza na starcie wyścigu o GP Holandii wynosiła 21 stopni Celsjusza, natomiast nawierzchnia była rozgrzana do 35.
  • Sergio Perez oraz Nicholas Latifi wystartowali do rywalizacji z alei serwisowej, co było spowodowane niedozwoloną wymianą poszczególnych elementów samochodu. W przypadku Meksykanina była to jednostka napędowa, natomiast u Kanadyjczyka konieczna była kompleksowa naprawa auta po wypadku w kwalifikacjach.

Start wyścigu o GP Holandii przebiegł bez większych problemów i pierwszą pozycję utrzymał Max Verstappen, który nie dał się zaatakować Lewisowi Hamiltonowi. Również za plecami Brytyjczyka nie doszło do znaczących zmian – trzeci był Valtteri Bottas, czwarty Pierre Gasly, piąty Charles Leclerc, szósty Carlos Sainz, siódmy Fernando Alonso, ósmy Esteban Ocon, dziewiąty Daniel Ricciardo, a dziesiątkę zamykał Antonio Giovinazzi, który spadł z siódmej lokaty. Na szesnastej pozycji znajdował się z kolei Robert Kubica, który zastąpił chorego na COVID-19 Kimiego Raikkonena.

Pierwsze pięć „kółek” wyścigu o GP Holandii przebiegło względnie spokojnie. Max Verstappen szybko zbudował ponad 2-sekundową przewagę nad Lewisem Hamiltonem, będąc jednocześnie autorem najlepszego czasu okrążenia. Brytyjczyk z kolei uciekł Valtteriemu Bottasowi na około 3 sekundy. Większą stratę miał już jadący na czwartej pozycji Pierre Gasly, który dotychczasowy dystans przejechał o 6 sekund wolniej od Fina.

O trudności w wyprzedzaniu na torze Zandvoort szybko przekonał się za to Sergio Perez, który mimo dyspozycji szybszego samochodu, miał sporo trudności z wyprzedzeniem jadącego na siedemnastym miejscu Nikity Mazepina. Zespół uznał więc, że lepszą opcją będzie wcześniejszy zjazd na wymianę opon, tak więc Meksykanin pojawił się u swoich mechaników już po przejechaniu ośmiu okrążeń. Niewiele później w alei serwisowej zjawił się też Sebastian Vettel.

Również w kolejnych minutach rywalizacji nie działo się zbyt wiele. Ozdobą był jednak manewr Nicholasa Latifiego, który wyprzedził Nikitę Mazepina, jadąc po zewnętrznej pierwszego zakrętu. Z kolei George Russell bronił się przed naporem Lance’a Strolla, który mógł korzystać z systemu DRS.

Po piętnastu okrążeniach na czele wyścigu o GP Holandii wciąż znajdował się Max Verstappen, który powiększył przewagę nad Lewisem Hamiltonem do 3,5 sekundy. Brytyjczyk miał z kolei ponad 6 sekund przewagi nad Valtterim Bottasem. Fin natomiast uciekł Pierre’owi Gasly’emu na 15 sekund. Również za ich plecami każdy z kierowców czołowej dziesiątki utrzymywał swoje pozycje z pierwszego okrążenia. Minimalny awans zanotował za to Robert Kubica, który przesunął się na piętnaste miejsce.

Do zmiany doszło też w autorze najszybszego okrążenia. Nie był nim już Max Verstappen, lecz Sergio Perez, który zrobił użytek ze świeżego kompletu pośrednich opon. Meksykanin był jednak dopiero siedemnasty, więc w tym momencie nie otrzymałby dodatkowego punktu.

Po dwudziestu okrążeniach wyścigu o GP Holandii w alei serwisowej pojawił się Lewis Hamilton, któremu założono komplet nowych opon pośrednich. Postój trwał jednak aż 3,6 sekundy, gdyż mechanicy mieli drobny problem. Na ten manewr Mercedesa szybko zareagował Red Bull, który ściągnął do siebie Maxa Verstappena na następnym „kółku”. Mimo szybszego postoju Holender stracił nieco swojej przewagi – obecnie wynosiła ona 2 sekundy. Liderem został wtedy Valtteri Bottas, wobec którego Mercedes miał inną strategię.

O ile w tej części rywalizacji nie obserwowaliśmy walki w czołowej dziesiątce, tak świetne tempo utrzymywał Sergio Perez, który wyprzedził bez większych problemów Nicholasa Latifiego, Roberta Kubicę i Yukiego Tsunodę. Tym samym Meksykanin awansował już na czternaste miejsce, tuż za Lando Norrisa.

Na trzydziestym okrążeniu wyścigu o GP Holandii Max Verstappen znajdował się już mniej niż sekundę za Valtterim Bottasem. Plan Mercedesa zaczął więc działać, bo Holender mimo użycia systemu DRS i posiadania świeższych opon miał trudności z wyprzedzeniem Fina. Wykorzystał to więc Lewis Hamilton, który mógł zmniejszyć swoją stratę do najgroźniejszego rywala.

Ostatecznie Valtteri Bottas skapitulował na początku trzydziestego pierwszego okrążenia i chwilę później zjechał do alei serwisowej po komplet świeżych opon pośrednich. Fin miał na tyle dużą przewagę, że na tor powrócił na trzeciej pozycji, tuż przed Charlesem Leclerkiem, który jeszcze nie wizytował u swoich mechaników.

George Russell, krótko po wymianie ogumienia, otrzymał natomiast 5-sekundową karę za przekroczenie prędkości w alei serwisowej. Brytyjczyk w połowie wyścigu o GP Holandii zajmował dwunaste okrążenie, tracąc już ponad okrążenie do liderującego Maxa Verstappena.

Po trzydziestu dziewięciu „kółkach” po raz drugi w alei serwisowej pojawił się Lewis Hamilton, któremu ponownie założono komplet świeżych opon pośrednich. Brytyjczyk powrócił na tor na swojej drugiej pozycji, mając wystarczającą przewagę nad Valtterim Bottasem. Na ruch Mercedesa znów błyskawicznie zareagował Red Bull, który ściągnął do siebie Maxa Verstappen okrążenie później. Holender musiał jednak skorzystać z opon twardych, gdyż nie miał już świeżych pośrednich. Różnica między nim a Brytyjczykiem wynosiła wówczas około 3 sekund.

Gdy już wszyscy kierowcy wizytowali w alei serwisowej, czołowa dziesiątka przedstawiała się następująco: Max Verstappen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Pierre Gasly, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Sergio Perez, Fernando Alonso, Esteban Ocon oraz Daniel Ricciardo. Do końca rywalizacji o GP Holandii pozostawało wówczas 27 okrążeń. W międzyczasie z wyścigu wycofał się – jako pierwszy – Nikita Mazepin.

Zupełnie bezbarwnie prezentował się Sebastian Vettel, który zajmował osiemnastą pozycję. Niemiec nie miał udanych kwalifikacji, a podczas wyścigu zdążył już zaliczył uślizg tylnej osi w trzecim zakręcie. Na szczęście nie uderzył w bandę, a Valtteriemu Bottasowi cudem udało się uniknąć kolizji.

Na pięćdziesiątym okrążeniu wyścigu o GP Holandii z wyścigu musiał wycofać się Yuki Tsunoda, który zgłosił swoim inżynierom, że nie ma mocy. Tym samym był to już drugi pechowiec rywalizacji na torze Zandvoort.

20 okrążeń przed metą Max Verstappen miał 2,4 sekundy przewagi nad Lewisem Hamiltonem, który z kolei wyprzedzał Valtteriego Bottasa o blisko 15. W rywalizacji o podium nie liczył się Pierre Gasly, który tracił do Fina 38 sekund. Francuz kontrolował jednak swoją przewagę nad Charlesem Leclerkiem.

Na 55. „kółku” Sergio Perez w końcu awansował do czołowej dziesiątki, wyprzedzając Daniela Ricciardo po zewnętrznej pierwszego zakrętu. Bojowo nastawiony Meksykanin gonił wtedy jadącego przed nim Lando Norrisa – różnica między nimi wynosiła ok. 8 sekund.

Choć momentami Lewis Hamilton był szybszy od Maxa Verstappena i odrabiał stratę, tak 10 okrążeń przed końcem wyścigu o GP Holandii różnica między nimi wynosiła 4 sekundy. Brytyjczyk był jednak wówczas autorem najlepszego czasu okrążenia. Tym samym trudno było już liczyć na walkę o zwycięstwo. W końcówce szykował się jednak pojedynek o miejsce dziewiąte, gdyż Sergio Perez odrobił straty do Lando Norrisa do tego stopnia, że mógł już korzystać z systemu DRS.

Ostatecznie Meksykanin wykorzystał atut miękkiego ogumienia i na 66. okrążeniu skutecznie zaatakował Norrisa po zewnętrznej drugiego zakrętu i awansował na dziewiąte miejsce. Między kierowcami doszło jednak do kontaktu już w pierwszym wirażu.

W samej końcówce wyścigu Mercedes ściągnął do alei serwisowej Valtteriego Bottasa po komplet miękkich opon, by umożliwić ewentualny dodatkowy postój Lewisa Hamiltona, zastrzegając, by Fin nie próbował uzyskać najlepszego czasu okrążenia. Mimo to zrobił to, po czym szybko w boksach zjawił się Brytyjczyk. Obrońca mistrzowskiego tytułu zdołał więc na ostatnim „kółku” uzyskać lepszy czas od swojego zespołowego kolegi.

Poza walką o najlepszy czas okrążenia nie działo się już nic ciekawego. Tym samym Max Verstappen odniósł zwycięstwo przed własną publicznością i został liderem klasyfikacji generalnej. Obecnie ma 3 punkty przewagi nad Lewisem Hamiltonem, który do mety dojechał na drugiej pozycji, ale był autorem najlepszego czasu okrążenia. Podium uzupełnił jeszcze Valtteri Bottas. Co ciekawe Fin był ostatnim kierowcą, którego nie zdublował Verstappen.

W czołowej dziesiątce doszło też do jeszcze jednej zmiany – Sergio Perez wyprzedził Estebana Ocona i rywalizację w GP Holandii zakończył na ósmej pozycji. Robert Kubica zajął natomiast piętnastą pozycję.

Wyniki Grand Prix Holandii:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata KM/H Naj okr
1. 33 Max Verstappen Red Bull Racing Honda 1:30:05.395 72 204.187 1:13.275 60
2. 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:30:26.327 72 20.932 20.932 203.399 1:11.097 72
3. 77 Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:31:01.855 72 56.460 35.528 202.076 1:12.549 69
4. 10 Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri Honda 1:30:17.183 71 +1 okr +1 okr 200.912 1:14.818 57
5. 16 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:30:22.175 71 +1 okr 4.992 200.727 1:14.780 58
6. 14 Fernando Alonso Alpine F1 Team 1:30:50.864 71 +1 okr 28.689 199.671 1:14.323 60
7. 55 Carlos Sainz Scuderia Ferrari 1:30:52.896 71 +1 okr 2.032 199.596 1:15.260 45
8. 11 Sergio Perez Red Bull Racing Honda 1:30:53.479 71 +1 okr 0.583 199.575 1:13.461 59
9. 31 Esteban Ocon Alpine F1 Team 1:30:54.465 71 +1 okr 0.986 199.539 1:14.675 54
10. 4 Lando Norris McLaren F1 Team 1:30:57.725 71 +1 okr 3.260 199.420 1:14.236 48
11. 3 Daniel Ricciardo McLaren F1 Team 1:31:10.322 71 +1 okr 12.597 198.961 1:14.920 59
12. 18 Lance Stroll Aston Martin Cognizant F1 Team 1:30:22.717 70 +2 okr +1 okr 197.880 1:15.611 57
13. 5 Sebastian Vettel Aston Martin Cognizant F1 Team 1:30:24.941 70 +2 okr 2.224 197.799 1:13.958 63
14. 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing Orlen 1:30:33.172 70 +2 okr 8.231 197.499 1:15.125 66
15. 88 Robert Kubica Alfa Romeo Racing Orlen 1:31:05.853 70 +2 okr 32.681 196.318 1:15.442 44
16. 6 Nicholas Latifi Williams Racing 1:31:07.745 70 +2 okr 1.892 196.250 1:15.790 25
17. 63 George Russell Williams Racing 1:29:55.249 69 +3 okr +1 okr 196.045 1:15.628 57
18. 47 Mick Schumacher Uralkali Haas F1 Team 1:31:08.196 69 +3 okr 72.947 193.430 1:15.927 36
Niesklasyfikowani
22 Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri Honda 1:02:36.678 48 +24 okr +21 okr 195.847 1:15.783 44
9 Nikita Mazepin Uralkali Haas F1 Team 54:07.352 41 +31 okr +7 okr 193.514 1:16.066 35
Najszybsze okrążenie
44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:11.097 215.654 KM/h 72
Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool