GP Kataru: Hamilton bezkonkurencyjny podczas wyścigu na torze Losail

Lewis Hamilton z zespołu Mercedes AMG Petronas F1 okazał się najlepszym kierowcą i zwyciężył w Grand Prix Kataru na pętli Losail przed Maxem Verstappenem i Fernando Alonso.
Kierowca Mercedesa, startujący z pierwszego pola, obronił pozycję lidera przed Pierre'em Gasly'm i Fernando Alonso, który już po krótkiej chwili poradził sobie z wyprzedzającym go Francuzem i wskoczył na druga lokatę za plecy Brytyjczyka.
Atomowym startem popisał się także Max Verstappen, który wykorzystał bardziej nagumowaną część nitki Losail i wskoczył na czwartą lokatę, plasując się przed Lando Norrisem i sensacją - Estebanem Oconem - który awansował o trzy pozycje.
Problemy na starcie dopadły tymczasem Valtteriego Bottasa, który ruszał do rywalizacji z szóstej pozycji. Fin już na pierwszym okrążeniu znalazł się jednak poza czołową dziesiątką, spadając na jedenaste miejsce tuż za plecy Lance'a Strolla.
Chęć walki o zwycięstwo w Grand Prix Kataru i powiększenie przewagi nad Lewisem Hamiltonem w klasyfikacji kierowców dało Maxowi Verstappenowi dużego rozpędu, co potwierdził w przeciągu dwóch okrążeń, radząc sobie, najpierw z Pierre'em Gasly'm, a następnie Fernando Alonso.
Holender od piątego okrążenia rozpoczął pogoń za prowadzącym Brytyjczykiem, jednak ten nie dawał za wygraną i utrzymywał przewagę około czterech sekund nad swoim najgroźniejszym rywalem.
Z odrabianiem strat do czołowych miejsc wystartował również Sergio Perez, który po starcie przebił się na ósme miejsce i bardzo szybko poradził sobie także z wyprzedzającym go Carlosem Sainzem, choć pierwsza próba Meksykanina zakończyła się niepowodzeniem. Kierowca Red Bulla na kolejnym kółku wyprzedził również Estebana Ocona, rozpoczynając pogoń za Lando Norrisem.
Jako pierwszy na swój pit stop w boksach pojawił się natomiast Yuki Tsunoda, który po stracie dwóch lokat na rzecz Lance'a Strolla i Valtteriego Bottasa, postanowił odwiedzić swoich mechaników. Japończyk po zmianie opon z miękkich na pośrednie powrócił na pętlę z czternastoma sekundami straty do przedostatniego Nikity Mazepina.
Kłopoty z przyczepnością dopadły już na czternastym okrążeniu Pierre'a Gasly'ego. Kierowca AlphaTauri bardzo szybko stracił pozycję na rzecz Lando Norrisa oraz Sergio Pereza, co spowodowało zmianę strategii i wcześniejszy zjazd do boksów po pośrednią mieszankę, a w konsekwencji spadek aż na osiemnastą lokatę.
Pierwszym kierowcą z czołówki, który zdecydował się na zmianę ogumienia, był Max Verstappen, który narzekał na swoje pośrednie ogumienie. Holender na osiemnastym okrążeniu pojawił się u swoich mechaników po twardą mieszankę i powrócił na tor na swojej dotychczasowej pozycji, czego skutkiem było duża przewaga nad trzecim Alonso.
Już okrążenie później na swój zjazd zdecydował się również Lewis Hamilton, choć początkowo odrzucał taką decyzję swojego zespołu. Brytyjczyk zjechał jednak do boksów po twardą mieszankę, a po wyjeździe na pętlę zachował pozycję lidera z przewagą ponad ośmiu sekund nad Verstappenem.
Zaciętą walkę o czwartą pozycję toczyli Lando Norris i Valtteri Bottas, który od kilku okrążeń próbował poradzić sobie z młodym Brytyjczykiem. Kierowca McLarena bardzo dobrze wykorzystywał wysokie osiągi jednostki napędowej Mercedesa, jednak kres walki przyszedł na dwudziestym trzecim okrążeniu, kiedy Fin wykorzystał lepszą prędkość na prostej.
W międzyczasie do walki o jedenastą lokatę doszło pomiędzy Sergio Perezem i broniącym się Sebastianem Vettelem, który pierwszą próbę Meksykanina zdołał odeprzeć. Drugi atak kierowcy Red Bulla okazał się jednak dużo lepszy i dał awans o jedną lokatę, a także pozwolił rozpocząć pogoń za wyprzedzającym go Danielem Ricciardo, z którym poradził sobie już dwa okrążenia później.
Kierowca Red Bulla z okrążenia na okrążenie odrabiał kolejne pozycje, po stracie miejsca za wcześniejszy pit stop, i bardzo szybko znalazł się ponownie na czwartej lokacie, pokonując w zaciętej walce Fernando Alonso.
Problemy na trzydziestym czwartym okrążeniu dopadły tymczasem Valtteriego Bottasa, u którego w bolidzie doszło do przebicia lewej przedniej opony i uszkodzeń przedniego skrzydła. Fin zdołał dojechać ostatecznie do swoich mechaników, jednak duża strata wywołana przebiciem spowodowała spadek aż na czternaste miejsce i wyjazd na tor przed George'em Russellem.
Wysokie tempo od pierwszych chwil wyścigu o Grand Prix Kataru prezentowali Lewis Hamilton i Max Verstappen, który próbował odrobić straty do wyprzedzającego go Brytyjczyka, jednak kolejne podejścia kończyły się niepowodzeniem. Zespół Red Bull Racing postanowił jednak zmienić swoją strategię, ściągając swojego lidera do boksów na zmianę opon na pośrednie.
Na reakcję ekipy z Brackley nie trzeba było jednak długo czekać, co pokazał zjazd Hamiltona do alei serwisowej już na kolejnym okrążeniu. W przypadku Brytyjczyka również zdecydowano się na pośrednie ogumienie, a duża przewaga nad Verstappenem pozwoliła powrócić mu na pierwsze miejsce w zestawieniu.
Sześć okrążeń przed końcem rywalizacji przedwcześnie walkę o punkty musiał zakończyć Valtteri Bottas, który został poproszony o zjazd do swoich mechaników.
Problemy w międzyczasie dopadły Geroge'a Russella i Nicholasa Latifiego, u których doszło do przebicia lewych przednich opon. Brytyjczyk, z racji przebicia pod koniec okrążenia, zdołał pojawić się w boksach, natomiast w przypadku Kanadyjczyka jazda zakończyła się na poboczu.
Na dwa okrążenia przed metą dyrekcja wyścigu zdecydowała się na wprowadzenie wirtualnego samochodu bezpieczeństwa, czego przyczyną był stojący na poboczu bolid Latifiego.
Neutralizację na zmianę opon na miękkie wykorzystał Max Verstappen, który na ostatnim okrążeniu podjął się próby osiągnięcia najszybszego okrążenia, kończąc wyścig z najlepszym czasem i drugą lokatą.
Zwycięzcą wyścigu o GP Kataru okazał się Lewis Hamilton, który nie dał szans swoim rywalom i minął linię mety przed Maxem Verstappenem oraz sensacyjnym zdobywcą trzeciej lokaty, Fernando Alonso, który podczas ostatnich okrążeń musiał delikatnie obchodzić się ze swoimi oponami.
Czwarta lokata należała ostatecznie do Sergio Pereza, który utrzymał wysoką przewagę nad Estebanem Oconem, Lance'em Strollem oraz kierowcami Ferrari - Carlosem Sainzem i Charlesem Leclerciem.
Punktowaną dziesiątkę zamknęli Lando Norris, który na ostatnich okrążeniach musiał zjechać po nowy komplet opon z powodu przebicia oraz Sebastian Vettel.
Wyniki Grand Prix Kataru:
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas | Okr | Strata | KM/H | Naj okr | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:24:28.471 | 57 | 217.812 | 1:25.084 | 50 | ||
2. | 33 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 1:24:54.214 | 57 | 25.743 | 25.743 | 216.712 | 1:23.196 | 57 |
3. | 14 | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | 1:25:27.928 | 57 | 59.457 | 33.714 | 215.287 | 1:26.682 | 48 |
4. | 11 | Sergio Perez | Red Bull Racing Honda | 1:25:30.777 | 57 | 62.306 | 2.849 | 215.167 | 1:25.613 | 49 |
5. | 31 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | 1:25:49.041 | 57 | 80.570 | 18.264 | 214.404 | 1:27.061 | 46 |
6. | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Cognizant F1 Team | 1:25:49.745 | 57 | 81.274 | 0.704 | 214.375 | 1:27.356 | 44 |
7. | 55 | Carlos Sainz | Scuderia Ferrari | 1:25:50.382 | 57 | 81.911 | 0.637 | 214.348 | 1:26.570 | 46 |
8. | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:25:51.597 | 57 | 83.126 | 1.215 | 214.298 | 1:26.555 | 46 |
9. | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:24:29.186 | 56 | +1 okr | +1 okr | 213.961 | 1:25.746 | 51 |
10. | 5 | Sebastian Vettel | Aston Martin Cognizant F1 Team | 1:24:34.067 | 56 | +1 okr | 4.881 | 213.755 | 1:26.434 | 53 |
11. | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:24:39.660 | 56 | +1 okr | 5.593 | 213.520 | 1:27.019 | 46 |
12. | 3 | Daniel Ricciardo | McLaren F1 Team | 1:25:02.071 | 56 | +1 okr | 22.411 | 212.582 | 1:27.198 | 50 |
13. | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:25:02.397 | 56 | +1 okr | 0.326 | 212.568 | 1:27.043 | 50 |
14. | 7 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo Racing Orlen | 1:25:05.206 | 56 | +1 okr | 2.809 | 212.451 | 1:26.358 | 53 |
15. | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | 1:25:29.614 | 56 | +1 okr | 24.408 | 211.440 | 1:27.823 | 40 |
16. | 47 | Mick Schumacher | Uralkali Haas F1 Team | 1:25:31.192 | 56 | +1 okr | 1.578 | 211.375 | 1:28.412 | 46 |
17. | 63 | George Russell | Williams Racing | 1:24:46.509 | 55 | +2 okr | +1 okr | 209.425 | 1:25.768 | 55 |
18. | 9 | Nikita Mazepin | Uralkali Haas F1 Team | 1:25:08.856 | 55 | +2 okr | 22.347 | 208.509 | 1:27.340 | 55 |
Niesklasyfikowani | ||||||||||
6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | 1:15:59.831 | 50 | +7 okr | 212.376 | 1:28.732 | 44 | ||
77 | Valtteri Bottas | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:12:40.238 | 48 | +9 okr | 213.214 | 1:27.246 | 39 | ||
Najszybsze okrążenie | ||||||||||
33 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 1:23.196 | 232.800 | 57 |
- Image: © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images