GP Styrii: Miguel Oliveira sensacyjnym zwycięzcą wznowionego wyścigu. Awaria hamulców u Mavericka Vinalesa

Miguel Oliveira - Red Bull KTM Tech3 / © KTM

Miguel Oliveira zwyciężył w 900. wyścigu "królewskiej" kategorii Motocyklowych Mistrzostw Świata, wykorzystując w końcówce walkę Jacka Millera i Pola Espargaro. Zawodnik zespołu Red Bull KTM Tech3 przełamał więc hegemonię Ducati na torze Red Bull Ring. Wyścig o GP Styrii został również przerwany po szesnastu okrążeniach ze względu na uszkodzenie bandy przez motocykl Mavericka Vinalesa. W jego maszynie doszło do awarii hamulców.

Ważne informacje przed wyścigiem o GP Styrii:

  • Choć Johann Zarco zajął w kwalifikacjach trzecie miejsce, tak wyścig o GP Styrii musiał rozpocząć z alei serwisowej. Była to bowiem kara za spowodowanie kolizji z Franco Morbidellim w trakcie GP Austrii.
  • Niedziela w Spielbergu była już znacznie chłodniejsza. Temperatura powietrza przed startem wyścigu wynosiła niespełna 23 stopnie Celsjusza, natomiast nawierzchnia rozgrzana była do 35. Również nad torem Red Bull Ring zebrały się chmury i istniało pewne ryzyko opadów deszczu. W alei serwisowej były więc przygotowane motocykle z zamontowanymi oponami deszczowymi.

Awaria hamulców u Vinalesa i wyścig o GP Styrii przerwany

Najlepiej z pól startowych wyruszył Joan Mir, który jako pierwszy wszedł w zakręt numer 1. Na drugie miejsce spadł zdobywca pole position, Pol Espargaro. Trzeci był Jack Miller. Szybko kilka pozycji zyskał także startujący z 14. miejsca Valentino Rossi. Włoch już na pierwszym okrążeniu przedarł się na 9. pozycję.

Moc Ducati od początku potwierdzał Jack Miller, który na drugim „kółku” wyszedł już na prowadzenie. Na trzecią pozycję awansował za to Takaaki Nakagami, który wykorzystał chwilę dekoncentracji Pola Espargaro. Piąty był już Alex Rins. Grupie pościgowej, która traciła już ok. pół sekundy do hiszpańskiego zawodnika, prowadził Andrea Dovizioso. Dalej był Vinales, Oliveira, Rossi i Binder. Tempa nie miał natomiast lider klasyfikacji generalnej – Fabio Quartararo spadł na 15. miejsce.

Na czwartym okrążeniu wciąż prowadził Jack Miller, jednak za jego plecami Joan Mir toczył pojedynek z Takaakim Nakagami. Zwycięsko z niego wyszedł zawodnik Suzuki. W dalszej części stawki przyspieszał Brad Binder, który awansował na ósme miejsce – przed Oliveirę i Rossiego.

Piąte okrążenie na prowadzeniu rozpoczął Joan Mir, który wykorzystał drobny błąd Jacka Millera. Hiszpan zaczął dysponował wtedy dobrym tempem i zbudował półsekundową przewagę nad Australijczykiem, który musiał uważać na Nakagamiego. Pola Espargaro zaatakował z kolei Alex Rins, jednak zdobywca pole position zdołał skontrować. Wciąż do czołowej grupy nie dołączał natomiast Andrea Dovizioso – jego strata do reprezentanta Suzuki wciąż wynosiła ok. pół sekundy.

Po dziesięciu okrążeniach prowadził Joan Mir. Pół sekundy do niego tracił Jack Miller, za którym jechał Takaaki Nakagami. Będący 4. pozycji Pol Espargaro tracił do lidera wyścigu o GP Styrii już ponad 2,5 sekundy. Hiszpan musiał się jednak bronić przed atakującym go Alexem Rinsem. Mimo to powiększyli przewagę nad Andreą Dovizioso do ponad sekundy. Na 7. miejsce awansował z kolei Brad Binder, na 8. Miguel Oliveira, a na 9. Iker Lecuona. Tym samym dziesiątkę zamykał Maverick Vinales.  

Po trzynastu okrążęniach Joan Mir powiększył przewagę nad Jackiem Millerem do ponad sekundy. Z Australijczykiem wciąż trzymał się Takaaki Nakagami. Z kolei strata Pola Espargaro do podium urosła do ponad dwóch sekundy. Na 6. miejsce – po wyprzedzeniu Andrei Dovizioso – awansował za to Brad Binder. Chwilę słabości wicelidera klasyfikacji generalnej wykorzystał też Miguel Oliveira. Problemy z hamulcem miał z kolei Maverick Vinales, który spadł już na 13. pozycję. Do czołowej dziesiątki awansował więc Fabio Quartararo.

Na siedemnastym okrążeniu wyścig o GP Styrii został przerwany. Powodem tego był wypadek Mavericka Vinalesa. Hiszpan zauważył, że awarii uległy jego hamulce, więc zeskoczył z motocykla przed zakrętem numer 1. Maszyna uderzyła natomiast w bandę i się zapaliła. Tym samym też trzeba było ją naprawić.

Gdy udało naprawić się uszkodzoną bandę, postanowiono wznowić wyścig na dystansie dwunastu okrążęń. O ustawieniu na starcie decydowała kolejność na mecie szesnastego „kółka". Tym samym z pole position ruszał Joan Mir, z drugiego pola Takaaki Nakagami, a z trzeciego Jack Miller. Aleję serwisową otwarto o 14:35 i przeprowadzono szybką procedurę startową.

Sprint na 12 okrążeniach

Najlepiej restart rozpoczął Joan Mir, który utrzymał się na pozycji lidera w pierwszym zakręcie. Na 2. miejsce awansował natomiast Jack Miller, który dzięki temu był w stanie zaatakować Hiszpana w czwartym „łuku” i został nowym liderem. Trzeci był Pol Espargaro, czwarty Miguel Olivera, a piąty Brad Binder. Na starcie dużo stracili Takaaki Nakagami i Alex Rins. Japończyk był siódmy, Hiszpan dziewiąty. Między nimi znajdował się za to Valentino Rossi.

Jack Miller wykorzystywał komplet miękkich opon i próbował zbudować przewagę nad Joanem Mirem. Zawodnik Suzuki trzymał się jednak tuż za plecami Australijczyka. Niedaleko byli również Pol Espargaro, Miguel Oliveira i Andrea Dovizioso, który zdołał wyprzedzić Andreę Dovizioso.

Joan Mir nie pozwalał uciec Jackowi Millerowi i utrzymywał się za nim w granicach 0,3 sekundy. Tuż za nim był jednak Pol Espargaro, który wykorzystał większą moc KTM-a i wyprzedził swojego rodaka po dłuższej prostej. Blisko czołowej trójki był też Miguel Oliveira. Portugalczyk miał z kolei przewagę ok. pół sekundy nad Andreą Dovizioso.

Na początku szóstego okrążenia Miguel Oliveira skutecznie zaatakował Joana Mira i awansował na 3. pozycję. Hiszpan jechał jednak na używanej pośredniej, przedniej oponie, przez co mógł mieć znacznie słabszą przyczepność.

Na końcu siódmego okrążenie Pol Espargaro wyprzedził Jacka Millera i został nowym liderem wyścigu o GP Styrii. Australijczyk zaczynał chyba odczuwać skutki wyboru kompletu miękkich opon. Chwilę później na 4. miejsce awansował natomiast Andrea Dovizioso, który wyprzedził Joana Mira. W międzyczasie błąd popełnił za to Brad Binder i spadł na 8. lokatę – za Nakagamiego i Rinsa.

Po dziesięciu okrążeniach różnice w czołowej trójce były minimalne – prowadził Pol Espargaro, 0,3 sekundy tracił Jack Miller, a 0,5 Miguel Oliveira. Kolejne pół sekundy tracił Andrea Dovizioso. Blisko niego był również Joan Mir.

Na ostatnim okrążeniu błąd w zakręcie numer 3 popełnił Pol Espargaro, co chwilę później wykorzystał Jack Miller. Australijczyk wyszedł więc na pozycję lidera, jednak w zakręcie dziewiątym zawodnik KTM-a przypuścił atak. Miller się bronił i walka przeniosła się również do ostatniego „łuku”. Obaj jednak pojechali szeroko, co wykorzystał Miguel Oliveira. Tym samym zwycięstwo w 900. wyścigu „królewskiej” klasy Motocyklowych Mistrzostw świata odniósł reprezentant ekipy Red Bull KTM Tech3. Drugi do mety dojechał Jack Miller, a trzeci Pol Espargaro.

Czwarte miejsce wywalczył Joan Mir, piąte Andrea Dovizioso, szóste Alex Rins, siódme Takaaki Nakagami, ósme Brad Binder, dziewiąte Valentino Rossi, a dziesiątkę zamknął Iker Lecuona.

Wyniki wznowionego wyścigu o Grand Prix Styrii:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata KM/H Naj okr
1. 88 Miguel Oliveira Red Bull KTM Tech 3 16:56.025 12     183.595 1:23.920 3
2. 43 Jack Miller Pramac Racing 16:56.341 12 0.316 0.316 183.538 1:23.928 2
3. 44 Pol Espargaro Red Bull KTM Factory Racing 16:56.565 12 0.540 0.224 183.497 1:23.877 4
4. 36 Joan Mir Team SUZUKI ECSTAR 16:56.666 12 0.641 0.101 183.479 1:24.048 3
5. 4 Andrea Dovizioso Ducati Team 16:57.439 12 1.414 0.773 183.340 1:24.036 4
6. 42 Alex Rins Team SUZUKI ECSTAR 16:57.475 12 1.450 0.036 183.333 1:24.119 7
7. 30 Takaaki Nakagami LCR Honda Idemitsu 16:57.889 12 1.864 0.414 183.259 1:24.110 4
8. 33 Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing 17:00.175 12 4.150 2.286 182.848 1:24.132 4
9. 46 Valentino Rossi Monster Energy Yamaha MotoGP 17:00.542 12 4.517 0.367 182.782 1:24.320 4
10. 27 Iker Lecuona Red Bull KTM Tech 3 17:01.093 12 5.068 0.551 182.684 1:24.452 4
11. 9 Danilo Petrucci Ducati Team 17:01.943 12 5.918 0.850 182.532 1:24.483 5
12. 41 Aleix Espargaro Aprilia Racing Team Gresini 17:02.436 12 6.411 0.493 182.444 1:24.436 5
13. 20 Fabio Quartararo Petronas Yamaha SRT 17:03.431 12 7.406 0.995 182.266 1:24.412 5
14. 5 Johann Zarco Esponsorama Racing 17:03.479 12 7.454 0.048 182.258 1:24.286 6
15. 21 Franco Morbidelli Petronas Yamaha SRT 17:06.216 12 10.191 2.737 181.772 1:24.736 3
16. 73 Alex Marquez Repsol Honda Team 17:06.549 12 10.524 0.333 181.713 1:24.814 11
17. 35 Cal Crutchlow LCR Honda Castrol 17:07.472 12 11.447 0.923 181.550 1:24.701 7
18. 6 Stefan Bradl Repsol Honda Team 17:07.968 12 11.943 0.496 181.462 1:24.756 6
19. 38 Bradley Smith Aprilia Racing Team Gresini 17:08.757 12 12.732 0.789 181.323 1:24.904 7
20. 51 Michele Pirro Pramac Racing 17:10.37 12 14.349 1.617 181.038 1:24.823 5
21. 53 Tito Rabat Esponsorama Racing 17:10.573 12 14.548 0.199 181.003 1:25.043 7
Nie wystartowali
  12 Maverick Vinales Monster Energy Yamaha MotoGP              
Najszybsze okrążenie
  44 Pol Espargaro Red Bull KTM Factory Racing 1:23.877 185.3 KM/H 4
Image: © KTM