GP Toskanii: Lewis Hamilton zdobywcą pole position na Mugello

Po walce w kwalifikacjach do wyścigu o GP Toskanii finalnie pole position wywalczył Lewis Hamilton. Lider klasyfikacji nieznacznie wyprzedził swojego zespołowego kolegę, Valtteriego Bottasa i Maxa Verstappena.
Sobota była słonecznym dniem w Toskanii. Temperatura powietrza na początku pierwszego segmentu kwalifikacji wynosiła 29 stopni Celsjusza, natomiast nawierzchnia była rozgrzana do 45.
Q1
Jako pierwsi z garaży wyjechali kierowcy Williamsa – George Russell i Nicholas Latifi. Tabelę z wynikami otworzył Brytyjczyk, który okrążenie toru Mugello przejechał w 1:18,024. Szybciej pojechał jednak jego zespołowy partner, który awansował na pierwsze miejsce z czasem 1:17,924.
W międzyczasie z garaży wyjeżdżali kolejni kierowcy. Na torze pojawili się też główni faworyci – reprezentanci Mercedesa oraz Max Verstappen. W garażach wciąż pozostawali m.in. kierowcy Renault oraz Ferrari, którzy świętują w ten weekend swoje 1000. Grand Prix.
Po niespełna siedmiu minutach sesji na czele znalazł się Lance Stroll, który uzyskał czas 1:16,701. Na drugie miejsce awansował natomiast jego zespołowy partner, Sergio Perez (1:17,009). Trzeci był Carlos Sainz (1:17,090).
Wyniki te były jednak słabe w porównaniu do tych, które chwilę później odnotowali kierowcy Mercedesa. Na pierwsze miejsce z czasem 1:15,749 awansował Valtteri Bottas, a drugi – ze stratą 29 tysięcznych sekundy – był jego zespołowy partner, Lewis Hamilton. Na trzecim miejscu znalazł się natomiast Max Verstappen, który okrążenie toru Mugello przejechał w czasie 1:16,335.
Kilka minut później swoje rezultaty odnotowali także kierowcy Ferrari. Charles Leclerc był szósty z wynikiem 1:17,048, natomiast Sebastian Vettel jedenasty (1:17,343). Obaj stracili jednak pozycję kosztem Alexandra Albona, który uzyskał rezultat 1:17,018.
Zaskakująco dobrze spisywał się Nicholas Latifi, który z czasem 1:17,320 przesunął się na trzynaste miejsce. Słabiej radził sobie jego zespołowy partner, George Russell. Brytyjczyk był dopiero osiemnasty – 1:17:475. Po 12 minutach sesji poza czołową piętnastką znajdował się też – dość niespodziewanie – zwycięzca minionego GP Włoch. Pierre Gasly był szesnasty z czasem 1:17,366. Francuz do poprzedzającego go w tabeli Lando Norrisa tracił jednak jedynie 16 tysięcznych sekundy.
Różnice pomiędzy piątym (Sergio Perez) a osiemnastym zawodnikiem (George Russell) były wówczas niewielkie – było to tylko 467 tysięcznych sekundy. Zapowiadała się więc bardzo ciekawa końcówka pierwszego segmentu kwalifikacji.
Po powrocie na tor przyspieszył George Russell, który z wynikiem 1:17,232 przesunął się na dwunaste miejsce. Lepiej od niego spisał się jednak Kimi Raikkonen, który z rezultatem 1:17,059 awansował na dziewiątą pozycję. Niespodziewanie dobrze poradził sobie też Romain Grosjean – 1:17,069. Dzięki temu zapewnił sobie awans do drugiej części kwalifikacji.
W końcówce zagrożony był za to Sebastian Vettel, lecz czterokrotny mistrz świata zdołał uzyskać czas 1:17,072 i przesunął się na piętnaste miejsce. Tyle szczęścia nie miał Pierre Gasly, który pozostał na szesnastej pozycji. W międzyczasie na czwarte miejsce awansował natomiast Alexander Albon – 1:16,527
Po pierwszym segmencie kwalifikacji odpadli: Pierre Gasly (1:17,125), Antonio Giovinazzi (1:17,220, George Russell (1:17,232), Nicholas Latifi (1:17,320) oraz Kevin Magnussen (1:17,348).
Q2
W drugim segmencie kwalifikacji swoje garaże najszybciej opuścili kierowcy Mercedesa, którzy chcieli dzięki temu wykorzystać czyste powietrze. Co ciekawe, nie zdecydowali się oni jednak na opony pośrednie. Podobnie zresztą jak Max Verstappen
Pierwszym, który przejechał pomiarowe okrążenie, był Lewis Hamilton. Lider klasyfikacji generalnej uzyskał wtedy czas 1:15,309. Chwilę po nim okrążenie zakończył Max Verstappen, lecz wynik 1:15,471 wystarczył tylko do drugiego miejsca. Później przedzielił ich jednak Valtteri Bottas – 1:15,322.
Kolejnym kierowcą, któremu udało się złamać barierę 1 minuty i 16 sekund, był Alexander Albon. Taj znacznie lepiej czuje się na torze Mugello i po pięciu minutach drugiego segmentu był czwarty z czasem 1:15,914. Dobre okrążenie przejechał też Daniel Ricciardo, który dzięki rezultatowi 1:16,243 awansował na piąte miejsce.
W połowie sesji w czołowej dziesiątce znajdowali się jeszcze Lance Stroll, Charles Leclerc, Esteban Ocon, Sergio Perez oraz Lando Norris (1:16,671). Kierowca McLarena nie mógł być jednak zbytnio spokojny, gdyż Daniił Kwiat i Carlos Sainz legitymowali się dokładnie takim samym czasem – 1:16,854 – i mieli ochotę na awans do finałowego segmentu kwalifikacji do GP Toskanii.
Po powrocie na tor wydawało się, że swoje tempo podkręcili kierowcy zespołu Racing Point, jednak zarówno Lance Stroll, jak i Sergio Perez nie zdołali poprawić swoich dotychczasowych wyników. Ta sztuka udała się natomiast Sebastianowi Vettelowi, jednak czas 1:16,858 wystarczał tylko do czternastej pozycji.
Walkę o czołową dziesiątkę stoczyli finalnie reprezentanci McLarena. Najpierw swoje okrążenie poprawił Lando Norris (1:16,640), lecz po chwili szybciej pojechał Carlos Sainz (1:16,522). To właśnie Hiszpan mógł się więc cieszyć z awansu do decydującej części kwalifikacji.
W ścisłej czołówce nic się natomiast nie zmieniło, ponieważ pierwszych pięciu kierowców nie wyjechało nawet na swoje drugie pomiarowe próby.
Po drugim segmencie kwalifikacji odpadli: Lando Norris (1:16:640), Daniił Kwiat (1:16,854), Kimi Raikkonen (1:16,854), Sebastian Vettel (1:16,858) oraz Romain Grosjean (1:17,254).
Q3
W finałowej części kwalifikacji jako pierwszy z alei serwisowej wyjechał Carlos Sainz. W ślad za nim podążył Lance Stroll. Chwilę później dołączyli do nich kierowcy Mercedesa oraz Max Verstappen. Garaży nie opuszczali natomiast Esteban Ocon i Sergio Perez.
Carlos Sainz otworzył tabelę z wynikami czasem 1:17,870. Lance Stroll był już znacznie szybszy, gdyż okrążenie toru Mugello przejechał w 1:16,356.
Po chwili na mecie zameldowali się też kierowcy Mercedesa. Najpierw czas 1:15,144 uzyskał Lewis Hamilton, a chwilę później wynik 1:15,203 osiągnął Valtteri Bottas. Bezradny w starciu z nimi był natomiast Max Verstappen, który musiał zadowolić się trzecią pozycją – 1:15,546.
Ponownie bardzo dobre okrążenie przejechał Alexander Albon, który z czasem 1:15,954 zajmował czwarte miejsce. Dalej był Lance Stroll (1:16,356), Daniel Ricciardo (1:16,543), Charles Leclerc (1:17,739) oraz Carlos Sainz (1:17,870).
Gdy cała ósemka zjechała do swoich garaży, na torze pojawił się Sergio Perez. Meksykanin wykorzystał czyste powietrze i z czasem 1:16,311 awansował na piąte miejsce, tuż przed swojego zespołowego partnera, Lance’a Strolla.
Po wymianie ogumienia pierwszym kierowcą, który uzyskał czas, był Lewis Hamilton. Lider nie zdołał jednak poprawić swojego dotychczasowego rezultatu. To nieznacznie udało się Maxowi Verstappenowi, ale czas 1:15,509 nie pozwolił wyprzedzić Valtteriego Bottasa. Fin odpuścił swoje ostatnie okrążenie i to z 95. pole position w karierze mógł cieszyć się Lewis Hamilton.
W międzyczasie bardzo dobre „kółko” przejechał Charles Leclerc. Monakijczyk uzyskał czas 1:16,270 i awansował na piąte miejsce, tuż przed Sergio Pereza. Na pozostałych pozycjach nie doszło już do żadnej zmiany.
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | Okr | Strata | KM/H |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:15.778 | 1:15.309 | 1:15.144 | 15 | 251.277 | |
2. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:15.749 | 1:15.322 | 1:15.203 | 11 | 0.059 | 251.080 |
3. | 33 | Max Verstappen | Aston Martin Red Bull Racing | 1:16.335 | 1:15.471 | 1:15.509 | 12 | 0.365 | 250.062 |
4. | 23 | Alexander Albon | Aston Martin Red Bull Racing | 1:16.527 | 1:15.914 | 1:15.954 | 14 | 0.810 | 248.597 |
5. | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:16.698 | 1:16.324 | 1:16.270 | 18 | 1.126 | 247.567 |
6. | 11 | Sergio Perez | BWT Racing Point F1 Team | 1:16.596 | 1:16.489 | 1:16.311 | 16 | 1.167 | 247.434 |
7. | 18 | Lance Stroll | BWT Racing Point F1 Team | 1:16.701 | 1:16.271 | 1:16.356 | 14 | 1.212 | 247.289 |
8. | 3 | Daniel Ricciardo | Renault DP World F1 Team | 1:16.981 | 1:16.243 | 1:16.543 | 14 | 1.399 | 246.684 |
9. | 55 | Carlos Sainz | McLaren F1 Team | 1:16.993 | 1:16.522 | 1:17.870 | 17 | 2.726 | 242.481 |
10. | 31 | Esteban Ocon | Renault DP World F1 Team | 1:16.825 | 1:16.297 | - | 14 | ||
11. | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:16.895 | 1:16.640 | 12 | 246.372 | ||
12. | 26 | Daniil Kvyat | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:16.928 | 1:16.854 | 11 | 245.686 | ||
13. | 7 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo Racing Orlen | 1:17.059 | 1:16.854 | 12 | 245.686 | ||
14. | 5 | Sebastian Vettel | Scuderia Ferrari | 1:17.072 | 1:16.858 | 12 | 245.673 | ||
15. | 8 | Romain Grosjean | Haas F1 Team | 1:17.069 | 1:17.254 | 12 | 244.414 | ||
16. | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:17.125 | 6 | 244.823 | |||
17. | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | 1:17.220 | 6 | 244.522 | |||
18. | 63 | George Russell | Williams Racing | 1:17.232 | 9 | 244.484 | |||
19. | 6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | 1:17.320 | 9 | 244.205 | |||
20. | 20 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 1:17.348 | 6 | 244.117 | |||
Pole position | |||||||||
44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:15.144 | 251.277 KM/H | |||||
Najszybsze okrążenie | |||||||||
44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:15.144 | 251.277 KM/H |
- Image: © Mercedes AMG Petronas Motorsport / LAT Images