GP Węgier: Bottas najszybszym kierowcą w trzeciej sesji treningowej

Valtteri Bottas - Mercedes AMG Petronas F1 Team / © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images

Valtteri Bottas z zespołu Mercedes AMG Petronas F1 odnotował najlepszy rezultat w trzeciej sesji treningowej GP Węgier, wyprzedzając Lewisa Hamiltona oraz Sergio Pereza.

Trzecia sesja treningowa przed sobotnią sesją kwalifikacyjną odbyła się kolejny raz w dość chłodnych i deszczowych warunkach. Temperatura powietrza oraz nawierzchni podczas ostatniego treningu wynosiła odpowiednio 17 i 23 stopni Celsjusza.

Pierwszymi kierowcami, którzy pojawili się na torze byli Lando Norris i Kevin Magnussen, którzy tradycyjnie po wykonaniu okrążeń instalacyjnych powrócili do swoich garaży. Autorem pierwszego mierzonego okrążenia był natomiast Kimi Raikkonen, który na oponach miękkich odnotował rezultat 1:19.136.

Podczas porannego wyścigu Formuły 3 doszło do awarii silnika w samochodzie Liama Lawsona. W celu usunięcia pozostałości oleju, służby porządkowe musiały wysypać na torze specjalny sorbent, którego warstwa sprawiała dość spore problemy z przyczepnością kierowcom F1.

Po upływie piętnastu minut sesji treningowej na tor zaczęło wyjeżdżać coraz więcej kierowców, którzy zdecydowali się na wykonanie szybkich przejazdów z użyciem miękkich opon. Wyjątkiem był m.in. Max Verstappen, który swoje pierwsze pomiarowe kółko pokonał na komplecie opon pośrednich. Używane przez Holendra opony straciły jednak wkrótce swoje wartości przez wykonany w końcowej fazie okrążenia piruet, który spowodował pojawienie się chwilowej żółtej flagi. Chwile po tym wydarzeniu problemy ze swoim samochodem zaczął zgłaszać Alex Albon, który narzekał na nienaturalne wibracje.

W połowie sobotnich przygotowań na czele plasował się Valtteri Bottas z czasem 1:16.278. Czas Fina został jednak wkrótce poprawiony przez Lewisa Hamiltona, który pokonał nitkę toru Hungaroring w 1:16.120. W międzyczasie problemy ze swoim bolidem zgłosił Pierre Gasly, który poinformował swój zespół o nagłym spadku mocy.

Ciszę na torze postanowili po kilku minutach wykorzystać kierowcy Ferrari, realizując szybkie przejazdy na miękkim komplecie opon. Charles Leclerc, wykorzystując świeży komplet ogumienia, wykręcił czas 1:15.781, co pozwoliło Monakijczykowi wskoczyć na pierwsze miejsce. Sebastian Vettel podczas tego samego przejazdu stracił lekko ponad pięć dziesiątych do czasu swojego partnera zespołowego.

Czas kierowcy Ferrari został jednak natychmiast poprawiony przez Valtteriego Bottasa, który powrócił na pozycję lidera z czasem 1:15.437. W tym samym momencie swoje przygody w trzecim sektorze miał Nicholas Latifi, który spowodował chwilową żółtą flagę.

Max Verstappen po wymianie elementów przedniego zawieszenia, ponownie pojawił się na torze na miękkich oponach, wykonując symulację przejazdów kwalifikacyjnych. Holender dwukrotnie poprawiał rekord pierwszego sektora, ale strata generowana w drugim i trzecim sektorze powodowała stratę przeszło sześciu dziesiątych do czasu Valtteriego Bottasa.

Szybkim okrążeniem symulacyjnym popisał się natomiast Sergio Perez, który z rekordem pierwszego sektora wykręcił czas 1:15.598, a na uwagę również zasługuję tempo George’a Russella, który w sesji kwalifikacyjnej będzie mógł powalczyć o drugi z rzędu awans do Q2.

Trzecia sesja treningowa dała również odpowiedź, co do układu sił za plecami wielkiej trójki, gdzie tempo w kwalifikacjach będzie dyktowane przez kierowców Racing Point. Dość bezbarwnie w trzecim treningu prezentował się zespół Renault, który tracił do najlepszych czasów przeszło ponad sekundę.

Najszybszym zawodnikiem na torze okazał się Valtteri Bottas, przed Lewisem Hamiltonem (+0.042) oraz Sergio Perezem (+0.161), za którymi znaleźli się Charles Leclerc z czasem 1:15.781 oraz Lance Stroll, który poprawił się na 1:16.033.

Szósty finalnie był Max Verstappen (1:16.084), który nie zdołał złożyć szybkiego okrążenia, jednak to nie przeszkodziło, aby utrzymać za sobą Lando Norrisa (+0.756), Sebastiana Vettela (+0.914) oraz Pierre'a Gasly'ego (+1.016).

Czołową dziesiątkę zamknął tym razem Daniel Ricciardo, który swoje najszybsze okrążenie pokonał w czasie 1:16.508, notując stratę do Valtteriego Bottasa w postaci 1.071 sekundy.

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata
1. 77 Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:15.437 18
2. 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:15.479 20 0.042
3. 11 Sergio Perez BWT Racing Point F1 Team 1:15.598 16 0.161
4. 16 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:15.781 19 0.344
5. 18 Lance Stroll BWT Racing Point F1 Team 1:16.033 15 0.596
6. 33 Max Verstappen Aston Martin Red Bull Racing 1:16.084 18 0.647
7. 4 Lando Norris McLaren F1 Team 1:16.193 18 0.756
8. 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:16.351 18 0.914
9. 10 Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri Honda 1:16.453 20 1.016
10. 3 Daniel Ricciardo Renault DP World F1 Team 1:16.508 14 1.071
11. 55 Carlos Sainz McLaren F1 Team 1:16.545 21 1.108
12. 23 Alexander Albon Aston Martin Red Bull Racing 1:16.582 19 1.145
13. 31 Esteban Ocon Renault DP World F1 Team 1:16.706 20 1.269
14. 63 George Russell Williams Racing 1:16.847 23 1.410
15. 8 Romain Grosjean Haas F1 Team 1:16.866 15 1.429
16. 20 Kevin Magnussen Haas F1 Team 1:17.086 14 1.649
17. 26 Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri Honda 1:17.292 15 1.855
18. 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing Orlen 1:17.496 20 2.059
19. 7 Kimi Raikkonen Alfa Romeo Racing Orlen 1:17.527 25 2.090
20. 6 Nicholas Latifi Williams Racing 1:17.650 17 2.213
Image: © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images