GP Wielkiej Brytanii: Lewis Hamilton ze zwycięstwem mimo przebitej opony

Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas Motorsport / © Mercedes AMG Petronas Motorsport / LAT Images

Lewis Hamilton zwyciężył w wyścigu o GP Wielkiej Brytanii, prowadząc od startu do mety, choć na ostatnim okrążeniu przebiciu uległa jego lewa przednia opona. Tym samym był to siódmy triumf Brytyjczyka na torze Silvestone i 87. w karierze. Na drugiej pozycji uplasował się Max Verstappen (Aston Martin Red Bull Racing), a na trzecim Charles Leclerc (Scuderia Ferrari).

Ważne informacje przed GP Wielkiej Brytanii

  • Z ostatniego rzędu wyścig rozpoczęła dwójka ukaranych kierowców. Daniił Kwiat wystartował z 19. pola, ponieważ otrzymał karę za nieregulaminową wymianę skrzyni biegów, natomiast George Russell z 20., gdyż w kwalifikacjach swój najlepszy czas osiągnął w momencie wywieszenia podwójnych żółtych flag. W obu przypadkach kierowcy zostali cofnięci o pięć pozycji.
  • Wielki pech spotkał Nico Hulkenberga, który zastąpił chorego na COVID-19 Sergio Pereza. Kilkanaście minut przed startem rywalizacji samochód Niemca został ściągnięty do garażu, ponieważ wykryto w nim usterkę. Niestety, mimo pracy mechaników nie udało się naprawić problemu i ostatecznie Hulkenberg nie wystartował do wyścigu.
  • Zgodnie z prognozami pogody warunki do ścigania były dobre. Temperatura powietrza przed startem wyścigu o GP Wielkiej Brytanii wynosiła 21 stopni Celsjusza, a nawierzchnia rozgrzana była do 43. Problemem dla kierowców mógł być jednak dość silny wiatr.

Relacja z GP Wielkiej Brytanii

Co prawda Valtteri Bottas lepiej zareagował po zgaśnięciu czerwonych świateł i zaatakował Lewisa Hamiltona w pierwszym zakręcie, tak lider klasyfikacji generalnej zdołał się obronić po zewnętrznej i utrzymał prowadzenie w wyścigu o GP Wielkiej Brytanii. Za plecami kierowców Mercedesa również trwała zaciekła walka. Startujący z czwartego miejsca Charles Leclerc wyprzedził szybko Maxa Verstappena, jednak Holender kilka zakrętów później zrewanżował się kierowcy Ferrari i wrócił na trzecią pozycję.

Na starcie sporo zyskali Carlos Sainz i Daniel Ricciardo. Hiszpan przesunął się na piąte miejsce, natomiast Australijczyk na szóste. Swoje wywalczone w kwalifikacjach pozycje stracili więc Lando Norris i Lance Stroll. Miejsca utrzymali z kolei Esteban Ocon (9.) i Sebastian Vettel (10.)

Pod koniec pierwszego okrążenia GP Wielkiej Brytanii doszło do kontaktu pomiędzy Kevinem Magnussenem i Alexandrem Albonem. W wyniku zderzenia z rywalizacji odpadł duński kierowca, który z urwanym lewym przednim kołem znalazł się na żwirowym poboczu. Incydent ten spowodował, co zrozumiałe, pojawienie się samochodu bezpieczeństwa.

Po pięciu okrążeniach udało się uprzątnąć uszkodzony samochód Kevina Magnussena i kierowcy mogli wrócić do rywalizacji. Po wznowieniu nie doszło do przetasowań w czołówce, w związku z czym na prowadzeniu utrzymał się Lewis Hamilton, a na drugim miejscu Valtteri Bottas. Swoje pozycje zachowali też kolejni kierowcy: Max Verstappen, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Lando Norris, Lance Stroll, Esteban Ocon i Sebastian Vettel. Również w dalszej części stawki nie działo się zbyt wiele.

Już po sześciu okrążeniach GP Wielkiej Brytanii w alei serwisowej pojawił się Alexander Albon. Taj, który próbował szybko odrabiać straty po starcie z dwunastego pola, miał nerwowy początek rywalizacji i swoim inżynierom zgłaszał wibracje. W jego samochodzie założono więc nowy komplet twardych opon. Albon do rywalizacji powrócił jednak na ostatniej, osiemnastej pozycji.

Mercedes potwierdzał swoją tegoroczną dominację od samego początku wyścigu. Po dziesięciu okrążeniach na prowadzeniu utrzymywał się Lewis Hamilton, który miał ok. 1,5 sekundy przewagi nad Valtterim Bottasem. Obaj jednak zdecydowanie wyprzedzali trzeciego Maxa Verstappen – Holender do lidera tracił już ponad 5 sekund. Kierowca Red Bulla jechał jednak niezagrożony, ponieważ Charles Leclerc miał już do niego blisko 7 sekund straty.

Na trzynastym okrążeniu GP Wielkiej Brytanii po raz drugi pojawił się samochód bezpieczeństwa. Było to spowodowane potężnym wypadkiem Daniiła Kwiata w zakręcie Maggots, gdzie stracił przyczepność tylnej osi. Na szczęście Rosjanin opuścił kokpit swojego samochodu o własnych siłach. Neutralizację wykorzystali więc inni kierowcy, którzy zjechali do alei serwisowej po nowe opony. Jedynymi, którzy pozostali na dotychczasowym ogumieniu, byli Romain Grosjean i Alexander Albon. Dzięki temu Francuz awansował na piąte miejsce, a Taj na czternaste.

Samochód bezpieczeństwa zjechał po osiemnastu okrążeniach. Ponownie jednak nie doszło do przetasowań w ścisłej czołówce. Walkę oglądaliśmy natomiast pomiędzy Lando Norrisem i Danielem Ricciardo. Brytyjczyk zaciekle atakował Australijczyk i ostatecznie udało mu się go wyprzedzić. Kierowca McLarena próbował także zaatakować swojego zespołowego partnera, Carlosa Sainza, lecz wypadł w zakręcie Copse i musiał odpuścić. Mimo to utrzymał się na siódmej pozycji. W międzyczasie sędziowie nałożyli 5-sekundową karę na Alexandra Albona. Uznali bowiem, że to Taj był winny kolizji z Kevinem Magnussen na końcu pierwszego okrążenia.

Na dwudziestym drugim okrążeniu na piąte miejsce awansował Carlos Sainz. Hiszpan po kilku próbach ataku w końcu wyprzedził jadącego na zużytym ogumieniu Romaina Grosjeana. Kierowca McLarena tracił jednak do czwartego Charlesa Leclerca blisko 3,5 sekundy. Kilka minut później Francuza wyprzedził również Lando Norris.

Po trzydziestu okrążeniach GP Wielkiej Brytanii na prowadzeniu utrzymywał się Lewis Hamilton. Brytyjczyk kontrolował przebieg rywalizacji i na przyspieszenie Valtteriego Bottasa odpowiadał bardzo szybko. Przewaga utrzymywała się mniej więcej na poziomie 1,5 sekundy. Obaj kierowcy Mercedesa dystansowali jednak jadącego na trzecim miejscu Maxa Verstappena. Holender do Bottasa tracił blisko 8 sekund. Kierowca Red Bulla był jednak bezpieczny, ponieważ czwarty Charles Leclerc miał do niego stratę 15 sekund.

Wyścig w kolejnych minutach przebiegał bardzo spokojnie i niewiele się zmieniało. Na piętnaste miejsce – po wyprzedzeniu Kimiego Raikkonena – awansował Nicholas Latifi, a na siódmą pozycję przesunął się Daniel Ricciardo, któremu w końcu udało się skutecznie zaatakować Romaina Grosjeana. Francuza wyprzedził również Lance Stroll i był to moment, w którym mechanicy poprosili go o zjazd do alei serwisowej. Przy okazji wymiany ogumienia wykonano również 5-sekundową karę, którą otrzymał za nieprzepisową zmianę kierunku jazdy przy obronie przed Carlosem Sainzem. Po raz drugi u swoich mechaników pojawił się też Alexander Albon.

Po trzydziestu ośmiu okrążeniach z czołowej dziesiątki wypadł Sebastian Vettel. Niemiec został wyprzedzony przez Pierre’a Gasly’ego i spadł na jedenaste miejsce. Kierowca Ferrari nie był w stanie utrzymać tempa Francuza i szybko tracił do niego dystans. Mógł być jednak w miarę spokojny, gdyż tracący do niego 3 sekundy Antonio Giovinazzi otrzymał 5-sekundową karę za naruszenie przepisów w trakcie neutralizacji.

W końcowej fazie wyścigu swoją przewagę powiększył Lewis Hamilton. Brytyjczyk zaczął notować zdecydowanie lepsze czasy okrążeń i na 6 „kółek” przed metą wyprzedzał drugiego Valtteriego Bottasa o blisko 4 sekundy  sekundy. Fin miał jednak już dość spore problemy z oponami, szczególnie z prawą przednią.

Kilka manewrów wyprzedzania mogliśmy oglądać za to w końcówce stawki. Tam najlepszym tempem dysponował Alexander Albon, który wyprzedził najpierw George’a Russella, a chwilę później również Antonio Giovinazziego. Taj awansował na dwunaste miejsce. Na ósmą pozycję przesunął się natomiast Esteban Ocon, który wyprzedził Lance’a Strolla. Kanadyjczyk miał mocno zużyte opony i chwilę później spadł na dziewiątą pozycję – nie miał bowiem żadnych szans w starciu z Pierre’em Gaslym.

Na pięćdziesiątym okrążeniu lewą przednią oponę przebił Valtteri Bottas. Fin został więc wyprzedzony przez Maxa Verstappena i zjechał na wymianę ogumienia do alei serwisowej. Kierowca Mercedesa powrócił na tor jednak dopiero na dwunastym miejscu. Na podium tym samym awansował Charles Leclerc. U swoich mechaników pojawił się też Max Verstappen, jednak on utrzymał drugą pozycję.

Na ostatnim okrążeniu przebiciu uległa również lewa opona Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk miał jednak tak dużą przewagę, że zdołał dojechać do mety na pierwszym miejscu. Zaciekle goniący go Max Verstappen musiał się więc zadowolić drugą pozycją i dodatkowym punktem za najlepszy czas okrążenia. Podium uzupełnił Charles Leclerc.

W czołowej dziesiątce znaleźli się jeszcze Daniel Riccairdo, Lando Norris, Esteban Ocon, Pierre Gasly, Alexander Albon, Lance Stroll oraz Sebastian Vettel. Z czołówki wypadł natomiast Carlos Sainz, który również uszkodził swoją oponę.

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata KM/H Naj okr
1. 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:28:01.283 52 208.720 1:29.238 45
2. 33 Max Verstappen Aston Martin Red Bull Racing 1:28:07.139 52 5.856 5.856 208.489 1:27.097 52
3. 16 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:28:19.757 52 18.474 12.618 207.993 1:29.813 49
4. 3 Daniel Ricciardo Renault DP World F1 Team 1:28:20.933 52 19.650 1.176 207.946 1:29.482 49
5. 4 Lando Norris McLaren F1 Team 1:28:23.560 52 22.277 2.627 207.843 1:30.058 41
6. 31 Esteban Ocon Renault DP World F1 Team 1:28:28.220 52 26.937 4.660 207.661 1:29.491 50
7. 10 Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri Honda 1:28:32.471 52 31.188 4.251 207.495 1:29.603 52
8. 23 Alexander Albon Aston Martin Red Bull Racing 1:28:33.953 52 32.670 1.482 207.437 1:28.689 52
9. 18 Lance Stroll BWT Racing Point F1 Team 1:28:38.594 52 37.311 4.641 207.256 1:30.475 44
10. 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:28:43.140 52 41.857 4.546 207.079 1:30.537 44
11. 77 Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:28:43.450 52 42.167 0.310 207.067 1:29.265 41
12. 63 George Russell Williams Racing 1:28:53.287 52 52.004 9.837 206.685 1:30.862 41
13. 55 Carlos Sainz McLaren F1 Team 1:28:54.653 52 53.370 1.366 206.632 1:29.948 47
14. 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing Orlen 1:28:55.488 52 54.205 0.835 206.600 1:30.977 49
15. 6 Nicholas Latifi Williams Racing 1:28:55.832 52 54.549 0.344 206.586 1:30.501 44
16. 8 Romain Grosjean Haas F1 Team 1:28:56.333 52 55.050 0.501 206.567 1:29.782 49
17. 7 Kimi Raikkonen Alfa Romeo Racing Orlen 1:28:40.265 51 +1 okr +1 okr 203.205 1:29.973 49
Niesklasyfikowani
26 Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri Honda 20:32.601 11 +41 okr +40 okr 188.869 1:32.443 11
20 Kevin Magnussen Haas F1 Team 1:43.753 0 +52 okr +11 okr 199.753
27 Nico Hulkenberg BWT Racing Point F1 Team 0
Najszybsze okrążenie
33 Max Verstappen Aston Martin Red Bull Racing 1:27.097 243.494 KM/H 52
Image: © Mercedes AMG Petronas Motorsport / LAT Images