Hamilton i Bottas na czele GP Belgii. Pierwsza piątka dla kierowców Renault

Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas F1 Team / © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images

Lewis Hamilton sięgnął po osiemdziesiąte dziewiąte w swojej karierze zwycięstwo w Formule 1. Jako drugi linię mety minął Valtteri Bottas, a pierwszą trójkę na podium uzupełnił Max Verstappen z zespołu Red Bull Racing.

Kierowcy tego dnia rywalizowali na skąpanym promieniami słońca torze Spa-Francorchamps. Niestety na polach startowych zabrakło Carlosa Sainza. Na okrążeniu wyjazdowym z alei serwisowej w jego aucie wykryta została awaria układu wydechowego.

Zawodnicy ruszyli do okrążenia formującego punktualnie o godzinie 15:10. Następnie ustawili się na swoich polach startowych i rozpoczęli wyścig o GP Belgii. Reprezentanci Mercedesa utrzymali swoje pozycje i już na pierwszym okrążeniu odjechali od reszty stawki, próbując zbudować bezpieczną przewagę.

Daniel Ricciardo próbował wyprzedzić Maxa Verstappena do zakrętu Les Combes. Byli partnerzy zespołowi kontynuowali pojedynek w kolejnych wirażach. Ostatecznie kierowca ekipy Red Bull Racing obronił trzecią pozycję. Za plecami tej dwójki znalazł się Esteban Ocon.

Całkiem udany początek wyścigu zaliczył Charles Leclerc. Monakijczyk awansował do pierwszej dziesiątki, lecz jego szczęście nie trwało długo. Po kilku okrążeniach był wyprzedzany przez kolejnych rywali. Na ósmym „kółku” plasował się na dwunastym miejscu, bezpośrednio przed swoim partnerem z ekipy – Sebastianem Vettelem.

Dobre tempo prezentował również Pierre Gasly, który niczym cień podążał za Lancem Strollem i czyhał na najmniejszy błąd Kanadyjczyka by awansować na siódmą pozycję. Jego zadanie było o tyle trudne, że jednostka napędowa Hondy, z której korzystał miała pewien deficyt mocy do silnika Mercedesa, który z kolei miał do dyspozycji jego rywal.

Spokój wyścigu zakłóciła potężna kolizja George Russella oraz Antonio Giovinazziego na jedenastym okrążeniu. Włoch stracił panowanie nad swoim bolidem na wyjściu z czternastego zakrętu. Brytyjczyk próbował go ominąć, lecz oderwane koło z maszyny Alfy Romeo trafiło w auto Williamsa. Od tego momentu Russell był już tylko pasażerem.

Większość kierowców wykorzystała neutralizację na wymianę opon na mieszankę twardą. Jedynie Sergio Perez oraz Pierre Gasly zrezygnowali z opcji zjazdu do alei serwisowej. Francuz od startu wyścigu jechał na najtwardszym ogumieniu, a Meksykanin na najmiększym.

Na piętnastym okrążeniu neutralizacja została zakończona, a rywalizacja wznowiona. Niemniej jednak nie doszło do dramatycznych zmian w układzie sił. Ponownie kierowcy Mercedesa odjeżdżali rywalom. Max Verstappen toczył samotny wyścig.

Reprezentanci Renault oraz Alexander Albon mieli przed sobą do wyprzedzenia Sergio Pereza jadącego na zużytych oponach miękkich. O ile w przypadku Daniela Ricciardo i zawodnika Red Bulla, nie było problemów z uporaniem się z wolniejszym rywalem, o tyle dla Estebana Ocona była to znacznie trudniejsza sztuka. Francuz ostatecznie nie uporał się na torze z Meksykaninem, lecz skorzystał z jego zjazdu do alei serwisowej.

W połowie wyścigu kibiców elektryzował pojedynek kierowców Ferrari. Charles Leclerc próbował uporać się z Sebastianem Vettelem, jednak Niemiec nie odpuścił w ósmym zakręcie i obronił dwunaste miejsce cudem nie doprowadzając do kolizji.

Pierre Gasly w celu spełnienia wymogów regulaminowych musiał zjechać do alei serwisowej i zmienić opony. Mieszankę twardą zmienił na pośrednią i oczywiście w wyniku tej operacji stracił pozycję w pierwszej dziesiątce. Francuz jednak bardzo dobrym tempem doganiał rywali i zyskiwał kolejne lokaty.

Zdecydowanie mniej raptownie straty spowodowane dodatkowym pit stopem odrabiał Charles Leclerc. Po znalezieniu się na końcu stawki Monakijczyk zdołał zbliżyć się ponownie do swojego zespołowego partnera – Sebastiana Vettela.

Na kilka okrążeń przed metą Lewis Hamilton oraz Valtteri Bottas przekonali się o dużym stopniu zużycia swoich opon poprzez niewyhamowanie do ostatniej szykany. Szczęśliwie dla nich w tym miejscu pobocze jest wyasfaltowane, więc mogli sobie pozwolić na błąd poniesienia jakichkolwiek konsekwencji.

Na ostatnim okrążeniu Esteban Ocon wykorzystał zużyte pośrednie opony w aucie Alexandra Albona i awansował na piątą pozycję. Daniel Ricciardo natomiast uzyskał najlepszy czas okrążenia w wyścigu.

Wyniki Grand Prix Belgii:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata KM/H Naj okr
1. 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:24:08.761 44 219.655 1:47.758 28
2. 77 Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:24:17.209 44 8.448 8.448 219.288 1:47.983 27
3. 33 Max Verstappen Aston Martin Red Bull Racing 1:24:24.216 44 15.455 7.007 218.984 1:48.305 27
4. 3 Daniel Ricciardo Renault DP World F1 Team 1:24:27.638 44 18.877 3.422 218.837 1:47.483 44
5. 31 Esteban Ocon Renault DP World F1 Team 1:24:49.411 44 40.650 21.773 217.900 1:48.540 44
6. 23 Alexander Albon Aston Martin Red Bull Racing 1:24:51.473 44 42.712 2.062 217.812 1:48.736 27
7. 4 Lando Norris McLaren F1 Team 1:24:52.535 44 43.774 1.062 217.767 1:48.552 39
8. 10 Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri Honda 1:24:56.132 44 47.371 3.597 217.613 1:47.839 29
9. 18 Lance Stroll BWT Racing Point F1 Team 1:25:01.364 44 52.603 5.232 217.390 1:49.136 34
10. 11 Sergio Perez BWT Racing Point F1 Team 1:25:01.940 44 53.179 0.576 217.365 1:48.389 20
11. 26 Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri Honda 1:25:18.961 44 70.200 17.021 216.643 1:49.832 28
12. 7 Kimi Raikkonen Alfa Romeo Racing Orlen 1:25:20.265 44 71.504 1.304 216.587 1:49.822 28
13. 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:25:21.655 44 72.894 1.390 216.529 1:49.958 31
14. 16 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:25:23.681 44 74.920 2.026 216.443 1:47.840 26
15. 8 Romain Grosjean Haas F1 Team 1:25:25.554 44 76.793 1.873 216.364 1:50.018 28
16. 6 Nicholas Latifi Williams Racing 1:25:26.556 44 77.795 1.002 216.322 1:48.048 32
17. 20 Kevin Magnussen Haas F1 Team 1:25:34.301 44 85.540 7.745 215.995 1:48.083 37
Niesklasyfikowani
99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing Orlen 17:03.552 9 +35 okr +35 okr 221.271 1:51.793 9
63 George Russell Williams Racing 17:05.778 9 +35 okr 220.791 1:51.754 5
55 Carlos Sainz McLaren F1 Team
Najszybsze okrążenie
3 Daniel Ricciardo Renault DP World F1 Team 1:47.483 234.589 44
Image: © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images