Honda zakończy swój program F1 po sezonie 2021

Max Verstappen - Aston Martin Red Bull Racing / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Przedstawiciele Honda Motor Company ogłosili dziś, że japońska marka wycofuje się z Formuły 1 wraz z końcem sezonu 2021.

Powodem tej decyzji jest zmiana polityki firmy, która ma skupić się na osiągnięciu rzeczywistej neutralności węglowej do roku 2050. W tym celu Honda przeznaczy swoje zasoby na badania w zakresie nowych ogniw paliwowych i akumulatorów, które wspierać będą bezemisyjne technologie.

W 2015 roku Honda wznowiła rywalizację w F1, stawiając sobie za cel wygraną, wykorzystując własne technologie zarządzania energią. Początkowo Honda napotkała szereg trudności, jednakże, demonstrując wspólną siłę, w tym wykorzystanie technologii silników lotniczych, Honda osiągnęła wysoki poziom konkurencyjności.

Co więcej, w wyniku wzrostu, jaki Honda osiągnęła wraz z zespołami Red Bull Racing i AlphaTauri, w ramach silnego partnerstwa z obiema ekipami, Honda była w stanie osiągnąć swój cel, jakim było odniesienie zwycięstw dzięki trzem wygranym w ubiegłym sezonie i dwóm w obecnym.

Sporty motorowe są wpisane w DNA Hondy, dlatego japoński producent pozostanie pasjonatem podejmowania wyzwań i dążenia do zdobycia pozycji numer jeden we wszystkich kategoriach wyścigów, w których uczestniczy.

W Formule 1, aby spełnić oczekiwania swoich fanów, Honda będzie współpracować z Red Bull Racing i AlphaTauri, aby z największym wysiłkiem kontynuować rywalizację i dążyć do kolejnych zwycięstw aż do końca sezonu 2021.

Komentując dzisiejsze ogłoszenie, szef zespołu Aston Martin Red Bull Racing, Christian Horner powiedział: "Jako zespół rozumiemy, jak trudno było firmie Honda Motor Company podjąć decyzję o wycofaniu się z Formuły 1 pod koniec sezonu 2021. Zmiany w branży motoryzacyjnej doprowadziły do decyzji Hondy o ponownym wykorzystaniu zasobów. Rozumiem i szanujemy te powody. Ich decyzja stanowi oczywiste wyzwanie dla nas jako zespołu, ale byliśmy tu już wcześniej i dzięki naszej dogłębnej sile, jesteśmy dobrze przygotowani i wyposażeni, aby skutecznie reagować, jak udowodniliśmy w przeszłości."

"Chociaż jesteśmy rozczarowani, że nie możemy kontynuować współpracy z Hondą, jesteśmy ogromnie dumni z naszego wspólnego sukcesu, który zapewnił nam pięć zwycięstw i piętnaście miejsc na podium dla obu zespołów należących do Red Bulla. Dziękujemy wszystkim w Hondzie za ich niezwykły wysiłek i zaangażowanie."

"Nasz wspólny cel na pozostałą część sezonów 2020 i 2021 pozostaje niezmieniony, aby walczyć o zwycięstwa i walczyć o mistrzostwo. Jako sygnatariusz ostatniej umowy Concorde Formuły 1, Red Bull Racing pozostaje zaangażowany w ten sport w perspektywie długoterminowej i nie możemy się doczekać rozpoczęcia nowej ery innowacji, rozwoju i sukcesu. Jako grupa będziemy teraz poświęcać czas, jaki otrzymaliśmy, na dalszą ocenę i znalezienie najbardziej konkurencyjnego rozwiązania w zakresie jednostki napędowej na 2022 rok i kolejne lata" - dodał Horner.

"Scuderia AlphaTauri i Honda zbudowały bardzo dobre i profesjonalne relacje od czasu rozpoczęcia współpracy w 2018 roku" - przyznał Franz Tost, szef zespołu AlphaTauri. "W ciągu ostatnich kilku lat wspólnie odnieśliśmy wielki sukces, wygrywając wyścig i dwukrotnie kończąc na podium, zajmując drugie i trzecie miejsce. To niefortunne, że Honda postanowiła zaprzestać zaangażowania w Formułę 1, ponieważ osiągi ich jednostki napędowej stale się poprawiały, aby mogli stać się jednym z najlepszych silników w krótkim czasie, odkąd powrócili do tego sportu. Jestem przekonany, że razem będziemy nadal osiągać dobre wyniki w pozostałych wyścigach w tym i przyszłym roku."

"Szanujemy powód decyzji Hondy, która pragnie skupić się na inicjatywach środowiskowych i dążyć do urzeczywistnienia neutralności węglowej. Wszyscy w Scuderia AlphaTauri życzą im powodzenia w osiągnięciu wszystkich celów i pomyślnej przyszłości. Serdecznie dziękujemy Hondzie za owocną współpracę, ponieważ każdy dzień naszej współpracy był dla nas naprawdę przyjemny. Nie będzie łatwo znaleźć partnera w zakresie silników, takiego jak Honda, ale oczywiście od 2022 roku zaczniemy rozważać wszystkie możliwości znalezienia najlepszego rozwiązania w zakresie jednostki napędowej."

Honda skierowała swoje zasoby korporacyjne w zakresie badań i rozwoju w obszary przyszłych technologii jednostek napędowych i energii, w tym technologii pojazdów z ogniwami paliwowymi (FCV) i akumulatorów EV (BEV), które będą stanowić podstawę technologii bezemisyjnych. W ramach tego posunięcia w kwietniu tego roku Honda utworzyła nowe centrum o nazwie Innovative Research Excellence, Power Unit & Energy.

Japoński producent przeznaczy swoje technologie, związane z zarządzaniem energią i paliwami, a także wiedzę zgromadzoną w ramach działań F1, na ten obszar technologii jednostek napędowych i energetycznych oraz podejmie inicjatywy, koncentrując się na przyszłej realizacji neutralności węglowej. W tym celu Honda podjęła decyzję o zakończeniu swojego udziału w Formule 1.

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool