Imola, Nurburgring oraz Algarve w kalendarzu F1 na sezon 2020

Imola / © Scuderia Ferrari

Formuła 1 po blisko czternastu latach przerwy powraca na legendarny tor Imola, uzupełniając kalendarz mistrzostw świata jako trzeci wyścig rozgrywany w tym roku we Włoszech. Do tegorocznej kampanii dołącza także Nurburgring oraz portugalski Algarve.

Tegoroczny sezon Formuły 1 z całą pewnością zostanie na wiele lat zapamiętany przez kibiców na całym świecie nie tylko z powodu jego opóźnienia wywołanego pandemią koronawirusa, ale także dzięki takim obiektom w kalendarzu, jak Mugello, Algarve, powrocie Imoli, czy obiektu Nurburgring.

Okrążenie toru Autodromo Enzo e Dino Ferrari liczy sobie 4.933 kilometra i pokonywane jest przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Rekordzistą obiektu jest Jenson Button, który w sezonie 2004 uzyskał czas pojedynczego okrążenia 1:19.753, prowadząc bolid zespołu Lucky Strike B.A.R. Honda, natomiast najszybsze okrążenie w wyścigu ustanowił z czasem 1:21.851 Michael Schumacher w sezonie 2005.

Pętla toru składa się z 17 zakrętów. Po tragicznym Grand Prix San Marino 1994, podczas którego śmierć ponieśli Roland Ratzenberger oraz Ayrton Senna, podjęto decyzję o przebudowie toru, dodając między innymi szykany w okrytych złą sławą zakrętach Tamburello oraz Villeneuve. Całość przebudowy obiektu była nadzorowana przez głównego projektanta torów Formuły 1 Hermana Tilke, a w jej wyniku tor uzyskał najwyższą homologację FIA.

Formuła 1 ostatni raz gościła na torze Imola w 2006 roku, kiedy to zwycięzcą wyścigu o Grand Prix San Marino został Michael Schumacher.

Tor Autodromo Internacional do Algarve, lepiej znany jako Portimao, to tymczasem pętla licząca 4.692 kilometra i dziewiętnaście zakrętów. Portugalski obiekt gościł Formułę 1, jednak nie w formie zawodów, a jedynie testów, choć niektórym kierowcom może być także znany ze startów w GP2 (obecnie Formule 2). Na pętli ścigały się również takie serie jak FIA GT Champoinship, WTCC, World Series by Renault, czy motocykle FIM Superbike World Championship.

Tor Algarve, położony na południu Portugalii, został oddany do użytku w 2008 roku, a całkowity koszt budowy wyniósł 195 milionów euro.

Rekordzistą pętli jest Sebastien Buemi, który podczas testów z zespołem Scuderia Toro Rosso, osiągnął czas w postaci 1:28.737.

Trzecim obiektem, który dołączy do tegorocznego kalendarza, jest Nurburgring, dobrze znana kierowcom pętlą, która gościła wielokrotnie rywalizację Formuły 1, na początku na pętli Nordschleife, aby następnie przenieść się na nowy obiekt Nurburgring, na którym kierowcy ścigali się w Grand Prix Europy, Grand Prix Luksemburga oraz Grand Prix Niemiec.

Ostatnim zwycięzcą Grand Prix Formuły 1 na tym niemieckim obiekcie był Sebastian Vettel, który w 2013 roku wraz z zespołem Red Bull Racing stanął na najwyższym stopniu podium.

Rekordzistą obiektu o długości 5.148 kilometra, położonego w Nadrenii-Palatynacie jest Michael Schumacher, który w 2004 roku osiągnął czas 1:29.468 z zespołem Ferrari.

Grand Prix Eifel zostało zaplanowane na 9-11 października, Grand Prix Portugalii 23-25 października, natomiast Grand Prix Emilia Romagna na przełomie października i listopada.

"Cieszymy się, że nadal czynimy spore postępy w finalizacji naszych planów na sezon 2020 i nie możemy doczekać się, aby powitać Nurburgring, Portimao i Imolę w zmienionym kalendarzu" - powiedział Chase Carey, szef Formuły 1.

"Pragniemy podziękować promotorom, zespołom i FIA za ich pełne wsparcie w naszych wysiłkach, aby zapewnić naszym fanom ekscytujące wyścigi w tym sezonie i tak bezprecedensowym czasie" - dodał.

Image: © Scuderia Ferrari