Indy 500: Helio Castroneves z historycznym zwycięstwem na Indianapolis

Helio Castroneves - Meyer Shank Racing / © IndyCar

Helio Castroneves zwyciężył w 105. edycji wyścigu Indianapolis 500, obejmując prowadzenie dwa okrążenia przed metą. Dla Brazylijczyka było to już czwarte zwycięstwo w tych legendarnych zawodach. Czołową trójkę uzupełnili Alex Palou oraz Simon Pagenaud.

Jeszcze zanim nastąpił start wyścigu Indianapolis 500, problemy miał Will Power. Mechanicy uporali się jednak z usterką i Australijczyk rozpoczął zmagania ze swojej trzydziestej drugiej pozycji.

Na czele w pierwszy zakręt wszedł natomiast startujący z pole position Scott Dixon. Chwilę później Nowozelandczyk stracił jednak prowadzenie na rzecz Coltona Herty. Zwycięzca Indy 500 z 2008 roku na drugim „kółku” spadł jeszcze za plecy Rinusa VeeKaya, który złapał wtedy dobry rytm i poszedł za ciosem – chwilę później wyprzedził też Hertę. Kolejne miejsca w czołowej dziesiątce zajmowali: Ed Carpenter, Tony Kanaan, Helio Castroneves, Ryan Hunter-Reay, Alex Palou, Marcus Ericsson oraz Alexander Rossi.

Początkowa faza wyścigu przebiegała dość spokojnie, a zmian w czołówce było jak na lekarstwo. Tempo tracił jedynie Tony Kanaan, który po 25. okrążeniach spadł na siódme miejsce. Na czele wciąż utrzymywał się natomiast Rinus VeeKay.

Po trzydziestu kółkach rozpoczęły się pierwsze zjazdy do alei serwisowej. Jako pierwszy z czołówki zjechał Rinus VeeKay, a okrążenie po nim zrobił to też Colton Herta. Na torze pozostawał jednak Scott Dixon, który powrócił na prowadzenie. Jak się jednak chwilę później okazało, była to błędna decyzja. W alei serwisowej błąd popełnił bowiem Stefan Wilson, który hamując, stracił przyczepność tylnej osi i uderzył w bandę. Tym samym pojawiła się żółta flaga, a wjazd był chwilowo zablokowany.

Sytuacja ta sprawiła, że Dixon zjechał do alei serwisowej po trzydziesty sześciu okrążeniach, mając bardzo mało paliwa. Z tego też powodu w jego samochodzie zgasł silnik i stracił bardzo dużo czasu. Podobnie było z Alexandrem Rossim. Obaj więc powrócili na tor z okrążeniem straty do lidera.

W momencie, gdy już wszyscy odbyli swój pierwszy postój, czołowa dziesiątka prezentowała się następująco: Colton Herta, Rinus VeeKay, Conor Daly, Ryan Hunter-Reay, Helio Castroneves, Alex Palou, Pato O’Ward, Takuma Sato, Scott McLaughlin oraz Graham Rahal. Scott Dixon był 31., a Alexander Rossi 32.

Pierwsza neutralizacja trwała dość długo, a wznowienie nastąpiło po czterdziestu sześciu okrążeniach. Tuż po restarcie doszło jednak do kilku ciekawych pojedynków. Szczególnie imponował Conor Daly, który wyprzedził Castronevesa, Hertę oraz VeeKaya i na 50. okrążeniu objął prowadzenie. Coraz lepiej prezentowali się też Pato O’Ward i Takuma Sato, którzy zajmowali odpowiednio szóste i siódme miejsce.

Conor Daly utrzymywał się na prowadzeniu aż do momentu, gdy w okolicach 70. okrążenia rozpoczęły się drugie zjazdy do alei serwisowej. Po nich doszło jednak do kilku zmian w czołówce. Na osiemdziesiątym pierwszym okrążeniu pierwsza dziesiątka prezentowała się następująco: Rinus VeeKay, Conor Daly, Colton Herta, Alex Palou, Pato O’Ward, Ryan Hunter-Reay, Helio Castroneves, Graham Rahal, Takuma Sato i Josef Newgarden.

Na 84. kółku Conor Daly powrócił na prowadzenie, wyprzedzając Rinusa VeeKaya. Trzeci był Pato O’Ward, a na czwartą pozycję spadł Colton Herta.

W połowie dystansu czołowa dziesiątka prezentowała się następująco: Conor Daly, Rinus VeeKay, Pato O’Ward, Ryan Hunter-Reay, Colton Herta, Alex Palou, Helio Castroneves, Graham Rahal, Takuma Sato oraz Jack Harvey.

Chwilę później rozpoczęła się trzecia seria postojów. Na niej najlepiej wyszedł Alex Palou, który na 117. okrążeniu wyprzedził Pato O’Warda. Meksykanin chwilowo był rozkojarzony, ponieważ moment później stracił też drugie miejsce na rzecz Helio Castronevesa.

Na sto dziewiętnastym kółku nastąpiła jednak druga neutralizacja. Wszystko za sprawą wypadku Grahama Rahala, który uderzył w bandę z powodu niedokręconego lewego tylnego koła. W odpadniętą oponę uderzył za to Conor Daly. Tym samym Amerykanin nieco uszkodził nos auta. Kolejność pierwszej dziesiątki wyglądała wówczas następująco: Alex Palou, Helio Castroneves, Pato O’Ward, Rinus VeeKay, Josef Newgarden, Ryan Hunter-Reay, Takuma Sato, Colton Herta, Conor Daly oraz Jack Harvey.

Druga neutralizacja zakończyła się po 125 okrążeniach. Wtedy świetnym tempem popisał się Pato O’Ward, który dwa kółka później objął prowadzenie. Meksykanin nie cieszył się jednak z niego zbyt długo, gdyż niedługo później na pozycję lidera awansował ponownie Alex Palou.

Od tego momentu Palou, Castroneves i O’Ward wyrośli na głównych faworytów wyścigu. Do rywalizacji próbował też włączyć się Simon Pagenaud oraz Scott McLaughlin, którzy po kolejnych postojach znajdowali się za plecami powyższej trójki.

Po 190. okrążeniach prowadził natomiast Felix Rosenqvist przed Takumą Sato. Obaj jednak musieli jeszcze zjechać do alei serwisowej. Palou był wówczas trzeci, Castroneves czwarty, O’Ward piąty, Pagenaud szósty, McLaughlin siódmy, Carpenter ósmy, Karam dziewiąty, a dziesiątkę zamykał Santino Ferrucci.

Siedem okrążeń przed metą w alei serwisowej pojawił się Felix Rosenqvist, a prowadzenie objął Takuma Sato. Japończyk musiał jednak zjechać na tankowanie kółko później.

W międzyczasie Castroneves wyprzedził Alexa Palou i po zjeździe Sato, objął prowadzenie w wyścigu. 24-latek nie zamierzał jednak rezygnować i szybko skontrował Brazylijczyka. Walce tej przyglądał się jadący na trzecim miejscu Pato O’Ward.

Dwa okrążenia przed metą Helio Castroneves wyprzedził ponownie Hiszpana po zewnętrznej i objął prowadzenie w wyścigu. Wtedy jednak rozpoczęły się dublowania, na czym próbował skorzystać Palou. Kierowca Chip Ganassi Racing dwoił się i troił, jednak ostatecznie przegrał wyścig o 0.4928 sekundy. W międzyczasie Simon Pagenaud wyprzedził Pato O’Warda i awansował na trzecią pozycję.

Pozostałe miejsca w czołowej dziesiątce zajęli: Ed Carpenter, Santino Ferrucci, Sage Karam, Rinus VeeKay, Juan Pablo Montoya oraz Tony Kanaan.

Zwycięstwo Helio Castronevesa oznacza, że dołączył do elitarnego grona czterokrotnych triumfatorów wyścigu Indianapolis 500. Obok niego są to: A.J. Foyt, AI Unser Sr. oraz Rick Mears.

Wyniki 105. edycji Indianapolis 500:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata Prędkość Pit stopy
1. 06 Helio Castroneves Meyer Shank Racing 02:37:19.3846 200 190.690 5
2. 10 Alex Palou Chip Ganassi Racing 02:37:19.8774 200 0.4928 190.680 5
3. 22 Simon Pagenaud Team Penske 02:37:19.9472 200 0.5626 190.679 6
4. 5 Pato O'Ward Arrow McLaren SP 02:37:20.3255 200 0.9409 190.671 5
5. 20 Ed Carpenter Ed Carpenter Racing 02:37:20.6270 200 1.2424 190.665 5
6. 45 Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Racing 02:37:28.4722 200 9.0876 190.507 6
7. 24 Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing 02:37:32.8205 200 13.4359 190.419 5
8. 21 Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing 02:37:33.6261 200 14.2415 190.403 6
9. 86 Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP 02:37:34.2654 200 14.8808 190.390 5
10. 48 Tony Kanaan Chip Ganassi Racing 02:37:34.8274 200 15.4428 190.379 7
11. 8 Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing 02:37:35.9012 200 16.5166 190.357 6
12. 2 Josef Newgarden Team Penske 02:37:41.6891 200 22.3045 190.241 5
13. 47 Conor Daly Ed Carpenter Racing 02:37:42.0767 200 22.6921 190.233 5
14. 30 Takuma Sato Rahal Letterman Lanigan Racing 02:37:42.6801 200 23.2955 190.221 5
15. 1 JR Hildebrand A.J. Foyt Enterprises 02:37:42.9123 200 23.5277 190.216 7
16. 26 Colton Herta Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian 02:37:48.1875 200 28.8029 190.110 5
17. 9 Scott Dixon Chip Ganassi Racing 02:37:58.0256 200 38.6410 189.913 6
18. 60 Jack Harvey Meyer Shank Racing 02:37:59.5418 200 40.1572 189.883 6
19. 98 Marco Andretti Andretti Herta-Haupert w/Marco & Curb-Agajanian 02:37:59.7437 200 40.3591 189.879 6
20. 3 Scott McLaughlin Team Penske 02:38:00.2183 200 40.8337 189.869 8
21. 29 James Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Autosport 02:38:00.2310 200 40.8464 189.869 5
22. 28 Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport 02:38:00.9608 200 41.5762 189.854 6
23. 4 Dalton Kellett A.J. Foyt Enterprises 02:37:25.6063 199 +1 okr 189.612 6
24. 59 Max Chilton Carlin 02:37:35.3196 199 +1 okr 189.417 8
25. 51 Pietro Fittipaldi Dale Coyne Racing with RWR 02:37:40.7955 199 +1 okr 189.308 6
26. 14 Sebastien Bourdais A.J. Foyt Enterprises 02:37:44.7370 199 +1 okr 189.229 6
27. 7 Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP 02:37:45.5100 199 +1 okr 189.213 8
28. 18 Ed Jones Dale Coyne Racing with Vasser-Sullivan 02:37:56.3457 199 +1 okr 188.997 6
29. 27 Alexander Rossi Andretti Autosport 02:37:40.7287 198 +2 okr 188.358 10
30. 12 Will Power Team Penske 02:37:33.2679 197 +3 okr 187.554 6
31. 16 Simona De Silvestro Paretta Autosport 02:21:09.1954 169 +31 okr 179.592 4
32. 15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing 01:33:12.5796 118 +82 okr 189.894 3
33. 25 Stefan Wilson Andretti Autosport 00:22:19.0353 32 +168 okr 215.080 1
Najszybsze okrążenie
45 Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Racing 39.5874 227.345 mph 116
Najszybsze okrążenie lidera
10 Alex Palou Chip Ganassi Racing 39.8351 225.931 mph 196

Okrążeń na prowadzeniu:

Nr Kierowca Zespół Okrążeń na prowadzeniu
47 Conor Daly Ed Carpenter Racing 40
10 Alex Palou Chip Ganassi Racing 35
21 Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing 32
06 Helio Castroneves Meyer Shank Racing 20
5 Pato O'Ward Arrow McLaren SP 17
7 Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP 14
26 Colton Herta Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian 13
15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing 8
9 Scott Dixon Chip Ganassi Racing 7
30 Takuma Sato Rahal Letterman Lanigan Racing 7
22 Simon Pagenaud Team Penske 3
24 Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing 2
45 Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Racing 2
Image: © IndyCar