Indy 500: Scott Dixon najszybszy pierwszego dnia kwalifikacji

Scott Dixon - Chip Ganassi Racing / © IndyCar

Scott Dixon uzyskał najwyższą średnią prędkość czterech okrążeń podczas pierwszego dnia kwalifikacji do 105. edycji wyścigu Indianapolis 500. W czołowej trójce znaleźli się jeszcze Colton Herta oraz Tony Kanaan. Niespodzianką jest natomiast 31. pozycja Willa Powera, zwycięzcy rywalizacji z 2018 roku.

Format kwalifikacji do wyścigu Indianapolis 500

Kwalifikacje do wyścigu Indy 500 odbywają się obecnie przez dwa dni. Pierwszego udział biorą wszyscy zgłoszeni kierowcy (w tym roku 35), którzy walczą o jak najszybsze przejechanie czterech pomiarowych okrążeń. Każdy z nich ma zagwarantowany jeden przejazd kwalifikacyjny, do którego startuje według ustalonej dzień wcześniej kolejności. Jako ostateczny wynik liczy się średnia prędkość z czterech okrążeń.

Pozostała część sześciogodzinnej sesji pozwala na pełną dowolność. Kierowcy mogą podjąć tyle prób, na ile tylko wystarczy czasu. W alei serwisowej stworzone są wówczas dwie kolejki:

  • tzw. szybka linia – tutaj ustawiają się kierowcy, którzy nie ustanowili jeszcze kwalifikacyjnego czasu oraz tacy, którzy chcą poprawić swój rezultat i mieć priorytet wyjazdu przed innymi. Istnieje jednak ryzyko – wcześniejszy wynik zostaje anulowany, a więc możliwe jest uzyskanie gorszej prędkości średniej;
  • tzw. zwykła linia – ustawiający się tutaj kierowcy mogą wyjechać na tor tylko wtedy, gdy nie ma nikogo na szybkiej linii. Jednocześnie ich wcześniejszy rezultat nie jest wymazywany, a więc nie istnieje ryzyko uzyskania gorszego ostatecznego wyniku.

Po sobotniej sesji zapadają częściowe rozstrzygnięcia:

  • pierwszych dziewięciu kierowców wystąpi w niedzielnym starciu, które ostatecznie zdecyduje o pole position do wyścigu (Fast 9);
  • zawodnicy z miejsc 10-30 wystartują do rywalizacji z takich pozycji;
  • pozostali kierowcy biorą udział w niedzielnych kwalifikacjach ostatniej szansy – trzech najszybszych zajmie pozycje 31-33, a reszta pożegna się z udziałem w wyścigu (Last Row).

Gwarantowane przejazdy kwalifikacyjne

Tak się złożyło, że Scott Dixon, sześciokrotny mistrz serii IndyCar oraz aktualny lider klasyfikacji generalnej, wylosował pierwszy numer startowy w kwalifikacjach. Nowozelandczyk na swoim przejeździe spisał się wyśmienicie, pokonując cztery okrążenia ze średnią prędkością 231.828 mil/godzinę. Jak się później okazało, żadnemu kierowcy nie udało już się pobić tego rezultatu.

Blisko Dixona było jednak trzech zawodników, którzy osiągnęli zbliżone prędkości: Colton Herta (231.648), Tony Kanaan (231.639) oraz Ed Carpenter (231.616). Barierę 231 mil/godz. złamało jeszcze pięciu innych kierowców: Helio Castroneves (231.164), Alex Palou (231.145), Ryan Hunter-Reay (231.139), Marcus Ericsson (231.104) i Alexander Rossi (231.046).

Pierwsze przejazdy nie poszły za to po myśli m.in. Willa Powera i Jacka Harveya. Zwycięzca wyścigu Indy 500 z 2018 roku pojechał słabe cztery okrążenia, notując średnią prędkość na poziomie 229.052 mil/godzinę, natomiast 28-letni Brytyjczyk zgłaszał wibracje, które pozwoliły mu na osiągnięcie jedynie rezultatu 225.496 mil/godz. Jak później pokazano, prawa tylna opona uległa uszkodzeniu. Mimo to Harvey był w stanie przejechać pełne cztery okrążenia z wysoką prędkością.

Wyniki gwarantowanych przejazdów kwalifikacyjnych (zgodnie z wylosowaną pozycją startową):

Nr Kierowca Prędkość
9 Scott Dixon 231.828
98 Marco Andretti 229.261
28 Ryan Hunter-Reay 231.139
06 Helio Castroneves 231.164
18 Ed Jones 230.246
29 James Hinchcliffe 230.563
25 Stefan Wilson 229.714
48 Tony Kanaan 231.639
2 Josef Newgarden 230.049
21 Rinus VeeKay 230.841
3 Scott McLaughlin 230.557
30 Takuma Sato 230.708
45 Santino Ferrucci 229.949
24 Sage Karam 229,158
51 Pietro Fittipaldi 230.846
86 Juan Pablo Montoya 229.891
1 JR Hildebrand 229.980
12 Will Power 229.052
20 Ed Carpenter 231.616
5 Pato O'Ward 230.864
7 Felix Rosenqvist 230.498
59 Max Chilton 229.417
4 Dalton Kellett 229.950
47 Conor Daly 230.427
15 Graham Rahal 230.521
60 Jack Harvey 225.496
10 Alex Palou 231.145
22 Simon Pagenaud 229.778
26 Colton Herta 231.648
27 Alexander Rossi 231.046
8 Marcus Ericsson 231.104
16 Simona De Silvestro 228.173
11 Charlie Kimball 228.401
14 Sebastien Bourdais 229.774
75 RC Enerson 227.392

Dixon utrzymuje pierwsze miejsce. Power poza trzydziestką

Pierwszym kierowcą, który wyjechał ponownie na tor, był Josef Newgarden. Reprezentant zespołu Team Penske nieznacznie się poprawił – na 230.071 mil/godz. W ślad za nim ruszył Rinus VeeKay. Zwycięzca tegorocznego GMR Grand Prix na Indianapolis uzyskał wówczas średnią prędkość 231.483 mil/godz. i awansował na piątą pozycję. Wynik musiał też szybko poprawić mający problemy na swoim pierwszym przejeździe Jack Harvey. Kierowca zespołu Meyer Shank Racing awansował wtedy na 20. miejsce, notując prędkość 230.191 mil/godz.

Kilkadziesiąt minut później swój rezultat próbował poprawić Alex Palou. Hiszpan stracił jednak panowanie nad samochodem w drugim zakręcie i po uślizgu tylnej osi uderzył w bandę. Na szczęście nic mu się nie stało i auto opuścił o własnych siłach. Po wypadku na torze pojawiła się żółta flaga.

Z czasem nad torem Indianapolis Motor Speedway zaczęło się rozpogadzać i robić coraz cieplej. Kierowcy mieli więc wtedy nieco więcej problemów, przez co poprawa rezultatów była trudniejsza. Tym samym przez długi okres na torze panowała cisza. Dopiero w ostatniej godzinie w alei serwisowej zaczął się spory ruch, gdy temperatura nieco zmalała.

O wejście do czołowej trzydziestki walczyli m.in. Simona de Silvestro oraz Will Power. W obu przypadkach próby te zakończyły się niepowodzeniem. Szwajcarka uzyskała średnią prędkość 228.395 mil/godzinę, natomiast Australijczyk 229.228 – do znajdującego się na 30. pozycji Daltona Kelleta zabrakło mu jedynie 0.022 mili/godzinę.

Ostatecznie o pole position do 105. edycji wyścigu Indianapolis 500 powalczą więc: Scott Dixon, Colton Herta, Tony Kanaan, Ed Carpenter, Rinus VeeKay, Helio Castroneves, Alex Palou, Ryan Hunter-Reay oraz Marcus Ericsson, którego średnia prędkość była wyższa od tej uzyskanej przez dziesiątego Alexandra Rossiego o zaledwie 0.058 mili/godzinę.

Walkę o możliwość startu w wyścigu i układ ostatniego rzędu stoczą natomiast: Will Power, Simona de Silvestro, RC Enerson, Charlie Kimball oraz Sage Karam.

Pełne wyniki pierwszego dnia kwalifikacji:

Poz Nr Kierowca Okr. 1 Okr. 2 Okr. 3 Okr. 4 Czas całkowity Prędkość
1. 9 Scott Dixon 38.6973 38.8329 38.8581 38.8991 02:35.2874 231.828
2. 26 Colton Herta 38.7324 38.8145 38.8901 38.9711 02:35.4081 231.648
3. 48 Tony Kanaan 38.7350 38.8191 38.8878 38.9721 02:35.4140 231.639
4. 20 Ed Carpenter 38.7531 38.8305 38.9003 38.9455 02:35.4294 231.616
5. 21 Rinus VeeKay 38.7788 38.8558 38.9164 38.9682 02:35.5192 231.483
6. 06 Helio Castroneves 38.9270 38.8963 38.9237 38.9864 02:35.7334 231.164
7. 10 Alex Palou 38.8283 38.9201 38.9818 39.0159 02:35.7461 231.145
8. 28 Ryan Hunter-Reay 38.8731 38.9195 38.9663 38.9912 02:35.7501 231.139
9. 8 Marcus Ericsson 38.8193 38.9254 39.0089 39.0203 02:35.7739 231.104
10. 27 Alexander Rossi 38.8924 38.9412 38.9700 39.0096 02:35.8132 231.046
11. 18 Ed Jones 38.8547 38.9348 38.9856 39.0397 02:35.8148 231.044
12. 5 Pato O'Ward 38.8881 38.9559 39.0085 39.0835 02:35.9360 02:35.9360
13. 51 Pietro Fittipaldi 38.8699 38.9709 39.0289 39.0784 02:35.9481 230.846
14. 7 Felix Rosenqvist 38.9197 38.9849 39.0435 39.0687 02:36.0168 230.744
15. 30 Takuma Sato 38.8961 38.9852 39.0413 39.1191 02:36.0417 230.708
16. 29 James Hinchcliffe 38.9431 39.0186 39.0795 39.0983 02:36.1395 230.563
17. 3 Scott McLaughlin 38.9350 39.0120 39.0767 39.1198 02:36.1435 230.557
18. 15 Graham Rahal 38.9950 39.0439 39.0582 39.0709 02:36.1680 230.521
19. 47 Conor Daly 38.9765 39.0386 39.0866 39.1297 02:36.2314 230.427
20. 60 Jack Harvey 39.0577 39.0887 39.1100 39.1358 02:36.3922 230.191
21. 2 Josef Newgarden 38.9871 39.0958 39.1540 39.2366 02:36.4735 230.071
22. 1 JR Hildebrand 39.0345 39.1107 39.2657 39.1245 02:36.5354 229.980
23. 45 Santino Ferrucci 39.0377 39.1550 39.1780 39.1856 02:36.5563 229.949
24. 86 Juan Pablo Montoya 38.9955 39.0898 39.2192 39.2916 02:36.5961 229.891
25. 98 Marco Andretti 38.9983 39.1145 39.1969 39.2992 02:36.6089 229.872
26. 22 Simon Pagenaud 39.0617 39.1499 39.2319 39.2297 02:36.6732 229.778
27. 14 Sebastien Bourdais 39.0924 39.1742 39.1980 39.2318 02:36.6964 229.744
28. 25 Stefan Wilson 39.1317 39.1613 39.2001 39.2235 02:36.7166 229.714
29. 59 Max Chilton 39.0960 39.2092 39.2811 39.3332 02:36.9195 229.417
30. 4 Dalton Kellett 39.2360 39.2403 39.8710 39.3244 02:37.6717 228.323
31. 12 Will Power 39.2341 39.2488 39.2581 39.3082 02:37.0492 229.228
32. 24 Sage Karam 39.2141 39.2662 39.2907 39.3257 02:37.0967 229.158
33. 11 Charlie Kimball 39.3012 39.3831 39.4362 39.4968 02:37.6173 228.401
34. 16 Simona De Silvestro 39.0962 39.3756 39.4229 39.7267 02:37.6214 228.395
35. 75 RC Enerson 39.5355 39.5750 39.6273 39.6553 02:38.3931 227.283
Image: © IndyCar