Jarno Zaffelli: GP Holandii dostarczy wielu incydentów i manewrów wyprzedzania

Max Verstappen na Circuit Zandvoort - Red Bull Racing / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Jarno Zaffelli, architekt odpowiedzialny za przebudowę toru Zandvoort, jest przekonany, że wyścig o Grand Prix Holandii będzie obfitował w wiele incydentów i manewrów wyprzedzania.

Oprócz projektu toru Zandvoort szef firmy Dromo Circuit Design w ostatnich latach odpowiedzialny był między innymi za modyfikacje takich legendarnych obiektów jak Imola, Monza czy Silverstone. Jak sam przyznaje, domowy wyścig Maxa Verstappena będzie jednym z najbardziej wymagających w tegorocznym kalendarzu.

„Spodziewam się, że zobaczymy dużo manewrów wyprzedzania. Jazda będzie jednocześnie trudna i fantastyczna” – powiedział Zaffelli w wywiadzie dla portalu RacingNews365.

„Kierowcy będą popełniać tutaj znacznie więcej błędów niż na innych torach. Jeżeli jakiś obiekt stawia mniejsze wymagania, to szansa na błędy radykalnie maleje. W takim wypadku inni zawodnicy nie mogą skorzystać na problemach swoich rywali.”

„Kiedy Verstappen przejechał tutaj kilka okrążeń, to jedną z pierwszych rzeczy, jaką zauważył, było to, że musiał wjeżdżać praktycznie na ślepo w zakręt numer trzy. Przy większej liczbie aut może to skończyć się niezłym bałaganem.”

„Aby wygrać, trzeba będzie wykazać się odwagą. Jestem pewien, że Max zrobi wszystko, co w jego mocy.”

Znakiem rozpoznawczym pętli położonej na północy Holandii jest zakręt o pochyleniu wynoszącym aż osiemnaście stopni. Włoch wyjaśnił, że sekcja ta została zaprojektowana z uwzględnieniem specyfikacji samochodów Formuły 1, jako przedłużenie głównej prostej.

„Nie mogliśmy poszerzyć toru, więc zdecydowaliśmy się wydłużyć w ten sposób główną prostą. Zaprojektowaliśmy ten zakręt głównie z myślą o bolidach F1.”

„W zasadzie mieliśmy tylko cztery miesiące. Biorąc pod uwagę pogodę, było to bardzo mało czasu. Byliśmy jednak pewni swego i wszystko się udało. Bardzo pomogła w tym udana współpraca z FIA oraz głównym wykonawcą, firmą KWS.”

Zandvoort będzie stanowić duże wyzwanie także dla mechaników oraz inżynierów, którzy będą musieli znaleźć odpowiednie ustawienia przy skróconych piątkowych treningach.

„Ze względu na duże przewyższenia, bardzo trudno będzie znaleźć tutaj właściwy balans. Trzeba zadać sobie pytanie, czy lepiej dostosować się do szybkich lub wolnych łuków, a może do osiągania wysokich prędkości na prostych.”

„Trzeba wziąć też pod uwagę warunki panujące na miejscu. Zespoły będą musiały zmagać się z nawiewanym piaskiem i co bardzo prawdopodobne, również z deszczem oraz silnym wiatrem.”

Zaffelli odniósł się także do decyzji o odwołaniu wyścigu w sezonie 2020.

„Oczywiście bardzo tego żałuję, ale bezpieczeństwo jest najważniejsze. Rozumiem to, że organizatorzy nie chcą organizować tego wydarzenia bez udziału kibiców.”

„Naprawdę nie mogę już się doczekać, aż zobaczę wszystkich na trybunach. Ludzie ubrani na pomarańczowo są pełni pasji i wkrótce będą mogli powiedzieć, że mają coś wyjątkowego. Coś, co można zobaczyć tylko w Holandii.”

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool