Jean-Eric Vergne zwycięzcą wyścigu o E-Prix Rzymu

Jean-Eric Vergne - DS Techeetah / © Formula E

Jean-Eric Vergne z zespołu DS Techeetah wygrał trzeci wyścig sezonu 2021, wyprzedzając drugiego na mecie Sama Birda z zespołu Jaguar Racing oraz trzeciego Mitcha Evansa.

Pierwszy wyścig o E-Prix Rzymu wystartował za samochodem bezpieczeństwa, czego przyczyną była mokra nawierzchnia, jednak już po dwóch okrążeniach kierowcy mogli rozpocząć walkę o punkty.

Pozycję lidera utrzymał Stoffel Vandoorne, za którym podążał Andre Lotterer, broniący się przed Oliverem Rowlandem oraz Lucasem di Grassi, który przez cały weekend prezentował wysokie tempo i aspirował do zwycięstwa.

Na pierwsze problemy walczących zawodników nie trzeba było długo czekać, a wszystko za sprawą zuchwałego ataku Andre Lotterera, na prowadzącego Belga, który na hamowaniu do siódmego zakrętu próbował pozbawić kierowcy Mercedesa prowadzenia. Wszystko zakończyło się jednak kolizją i utratą lokat przez obu rywali.

Zamieszanie na dwóch pierwszych miejscach wykorzystał Oliver Rowland, który objął prowadzenie przed Lucasem Di Grassim, jednak i on nie mógł się zbyt długo cieszyć z pierwszej lokaty. Sędziowie bardzo szybko doszukali się zbyt dużego wykorzystania mocy przez kierowcę Nissana, a to zaprowadziło go do kary przejazdu przez boksy i utraty pozycji do walki o duże punkty. Prowadzenie objął Lucas di Grassi, przed Vergnem i podążającym za nimi Robinem Frijnsem.

Walka w pierwszej części wyścigu ożyła po decyzji prowadzącego Brazylijczyka, który zdecydował się na pierwsze uruchomienie „trybu ataku”, a to spowodowało spadek za plecy Vergne'a i Frinsa.

Na próbę odzyskania prowadzenia przez kierowcę Audi nie trzeba było jednak długo czekać i już kilka chwil później Di Grassi poradził sobie z Robinem Frijnsem, rozpoczynając tym samym pogoń za liderem z ekipy DS Techeetah.

Bardzo dobre tempo w środkowej części rywalizacji prezentował także Sam Bird, który wystartował do pierwszego wyścigu w Rzymie dopiero z dziesiątej lokaty. Brytyjczyk wykorzystał potknięcia innych kierowców i bardzo szybko awansował na piąte miejsce.

Kolejne okrążenia w rywalizacji przyniosły następne przetasowania, kiedy zawodnicy zjeżdżali z linii wyścigowej, aby po raz drugi móc skorzystać z dodatkowej mocy. Na prowadzenie powrócił Lucas di Grassi, wyprzedzając Jean-Erica Vergne, natomiast na trzecim i czwartym miejscu plasowali się Sam Bird i Mitch Evans, który jako ostatni skorzystał z trybu ataku.

Wszystko wskazywało na to, że rywalizacja zakończy się bez większych przygód. Nic bardziej mylnego. Problemy na ostatnich okrążeniach dopadły prowadzącego Lucasa di Grassiego, który nagle zwolnił. Taki obrót spraw bardzo szybko wykorzystał Jean-Eric Vergne, który awansował na pozycję lidera oraz kierowcy Jaguara, wskakując na drugą i trzecią lokatę.

Problemów nie uniknął tymczasem Stoffel Vandoorne, który podczas próby ominięcia Brazylijczyka, stracił panowanie nad autem i uderzył w bandę, co powtórzył także jego zespołowy kolega Nyck de Vries. Kolizje kierowców Mercedesa wywołało wywieszenie żółtych flag a finalnie wyjazd samochodu bezpieczeństwa na tor, za którym zawodnicy zakończyli wyścig.

Jako pierwszy linię mety minął Jean-Eric Vergne, przed Samem Birdem i Mitchem Evansem. Czwarta lokata finalnie należała do Robina Frijsa, za którym znaleźli się Sebastien Buemi, Rene Rast, Pascal Wehrlein, Alex Lynn, Maximilian Guenther oraz Nick Cassidy, który zamknął czołową dziesiątkę.

Wyniki pierwszego wyścigu o E-Prix Rzymu:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata KM/H Naj okr
1. 25 Jean-Eric Vergne DS TECHEETAH 48:47.177 24 99.8 1:44.228 17
2. 10 Sam Bird Jaguar Racing 48:47.638 24 0.461 99.8 1:43.532 14
3. 20 Mitch Evans Jaguar Racing 48:47.933 24 0.756 99.7 1:42.387 20
4. 4 Robin Frijns Envision Virgin Racing 48:48.211 24 1.034 99.7 1:43.703 19
5. 23 Sebastien Buemi Nissan e.dams 48:50.319 24 3.142 99.7 1:43.576 19
6. 33 Rene Rast Audi Sport Abt Schaeffler FE Team 48:50.711 24 3.534 99.6 1:43.227 21
7. 99 Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team 48:51.095 24 3.918 99.6 1:44.692 14
8. 94 Alexander Lynn Mahindra Racing 48:52.897 24 5.720 99.6 1:43.481 16
9. 28 Maximilian Guenther BMW i Andretti Motorsport 49:05.473 24 18.296 99.1 1:43.882 21
10. 37 Nick Cassidy Envision Virgin Racing 49:05.940 24 18.763 99.1 1:43.403 17
11. 88 Tom Blomqvist NIO 333 FE Team 49:06.266 24 19.089 99.1 1:43.972 20
12. 71 Norman Nato ROKiT Venturi Racing 49:07.222 24 20.045 99.1 1:44.962 16
13. 22 Oliver Rowland Nissan e.dams 49:07.447 24 20.270 99.1 1:43.474 21
14. 6 Nico Muller Dragon Penske Autosport 49:08.332 24 21.155 99.0 1:43.429 19
15. 7 Sergio Sette Camara Dragon Penske Autorsport 49:08.592 24 21.415 99.0 1:44.316 20
16. 36 Andre Lotterer TAG Heuer Porsche Formula E Team 49:10.164 24 22.987 99.0 1:43.835 21
Niesklasyfikowani
11 Lucas di Grassi Audi Sport Abt Schaeffler FE Team 39:31.042 21 +3 okr 1:43.520 18
17 Nick de Vries Mercedes-Benz EQ FE Team 39:33.566 21 +3 okr 1:43.481 18
5 Stoffel Vandoorne Mercedes-Benz EQ FE Team 39:33.905 21 +3 okr 1:43.721 14
13 Antonio Felix da Costa DS TECHEETAH 38:51.061 20 +4 okr 1:43.512 19
27 Jake Dennis BMW i Andretti Motorsport 32:42.715 17 +7 okr 1:45.162 17
48 Edoardo Mortara ROKiT Venturi Racing 21:22.602 10 +14 okr 1:48.463 6
29 Alexander Sims Mahindra Racing 5:26.833 2 +22 okr 2:20.544 2
Nie wystartował
8 Oliver Turvey NIO 333 FE Team
Najszybsze okrążenie
20 Mitch Evans Jaguar Racing 1:42.387 118.8 KM/H 20
Image: © Formula E