Lamborghini Essenza SCV12 – supersamochód z homologacją FIA Hypercar

Lamborghini Essenza SCV12 / © Lamborghini

Zaprezentowany w ostatnich miesiącach przez włoskiego producenta z Sant’Agata Bolognese samochód Lamborghini Essenza SCV12, to pierwsza konstrukcja produkowana seryjnie (produkcja krótkoseryjna ograniczona do 40 egzemplarzy), w której wykorzystano klatkę bezpieczeństwa wykonaną z włókna węglowego zgodnie ze standardami FIA Hypercar. To innowacyjne rozwiązanie jest efektem ponad trzydziestoletniej pracy specjalistów z działu badań nad materiałami kompozytowymi Automobili Lamborghini.

„Lamborghini Essenza SCV12 został stworzony jako pokaz możliwości naszych inżynierów. Pozwoliło to na zastosowanie rozwiązań technicznych spotykanych do tej pory jedynie w prototypach wyścigowych, jak na przykład zawieszenie montowane bezpośrednio do obudowy skrzyni biegów” - mówił dyrektor ds. sportów motorowych Lamborghini, Giorgio Sanna.

„Nasz samochód posiada ponadto podwozie typu monocoque z włókna węglowego bez stalowej klatki bezpieczeństwa, które jest efektem ścisłej współpracy technicznej z FIA. Wierzymy, że w znacznym stopniu wpłynie to w przyszłości na bezpieczeństwo kierowców wyścigowych aut klasy GT.”

Podwozie z włókna węglowego wyścigowego Lamborghini wytwarzane jest w autoklawach działu CFK w siedzibie firmy w Sant’Agata Bolognese. Ci sami ludzie odpowiadają m.in. za produkcję podwozia flagowego modelu Aventador.

Wymagania postawione przez Fédération Internationale de l'Automobile do homologacji podwozia są niezwykle rygorystyczne i obejmują zarówno testy statyczne, jak i dynamiczne. Inżynierowie z Lamborghini Squadra Corse odpowiedzialni za konstrukcje wyścigowe, gruntownie zmodyfikowali strukturę podwozia produkcyjnego, z którego wywodzi się monocoque zastosowany w modelu Essenza SCV12.

Również nadwozie z włókna węglowego zostało odpowiednio wzmocnione w najbardziej wrażliwych punktach, dzięki czemu podczas prób statycznych było w stanie wytrzymać nacisk do 12 ton, nie wykazując przy tym nadmiernych deformacji. Oprócz konstrukcji nośnej samochodu rygorystycznym testom poddano także m.in. takie elementy jak pedały, fotele, pasy bezpieczeństwa oraz zbiornik paliwa. Kolejnym etapem uzyskania homologacji były testy dynamiczne, które obejmowały testy zderzeniowe z prędkością 14 m/s.

Lamborghini Essenza SCV12 / © Lamborghini

Zastosowanie w konstrukcji jedynie włókna węglowego, zamiast stalowych rur jak w przypadku klasycznej klatki bezpieczeństwa, pozwoliło nie tylko na zredukowanie masy oraz obniżenie środka ciężkości, ale także na zwiększenie przestrzeni kokpitu.

W Essenza SCV12 kierowca siedzi w homologowanym fotelu OMP zamocowanym bezpośrednio do podwozia, a pozycja za kierownicą została wyraźnie obniżona w porównaniu do modeli drogowych. Po obu stronach kokpitu znajdują się wykonane z materiałów kompozytowych strefy kontrolowanego zgniotu, które w tym przypadku zastąpiły klasyczne rury.

„Essenza SCV12 to nie tylko bardzo szybki samochód, który zapewnia ekscytujące wrażenia z jazdy. Jest on także wyposażony w bardzo wygodną i przestronną kabinę. To wyjątkowa cecha w tej klasie aut, która na pewno zostanie doceniona przez kierowców” – wyjaśnił kierowca fabryczny Lamborghini, Marco Mapelli.

Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem konstrukcyjnym jest zastosowanie kołyski umieszczonej w tylnej części nadwozia, w której na osi podłużnej umieszczony jest wolnossący silnik V12 o pojemności 6,5 litra, generujący 830 koni mechanicznych. Pozwoliło to na znaczną poprawę sztywności całej konstrukcji. Masa własna samochodu wynosi jedynie 1377 kg. Daje to oszałamiający stosunek 1,66 kg przypadającego na 1 KM. Pakiet aerodynamiczny zastosowany w wyścigowym Lamborghini generuje do 1200 kg docisku przy prędkości 250 km/h.

„Wraz z obciążeniem aerodynamicznym przekraczającym 1200 kg przy prędkości maksymalnej, zwiększona sztywność skrętna samochodu przyczynia się do zapewnienia niezwykłej precyzji jazdy. Umożliwia to kierowcy pokonywanie zakrętów z dużą prędkością bez zauważalnej korekty kąta skrętu. Essenza SCV12 to bardzo szybki i jednocześnie stosunkowo łatwy w prowadzeniu samochód” – podsumował Mapelli.

Pierwsze egzemplarze Lamborghini Essenza SCV12 za cenę ok. 3,5 miliona dolarów zostały dostarczone do uczestników wyścigowego programu klienckiego w kwietniu tego roku. Imprezy torowe mają rozpocząć się pod koniec czerwca.

Lamborghini Essenza SCV12 / © Lamborghini
Image: © Lamborghini