Lamborghini potwierdza rozpoczęcie programu LMDh w FIA WEC oraz IMSA

Lamborghini oficjalnie ogłosiło rozwój prototypu LMDh, którym wystartuje w Długodystansowych Mistrzostwach Świata oraz IMSA WeatherTech SportsCar wraz z początkiem sezonu 2024.
Prototyp LMDh, którym Lamborghini wystartuje w rywalizacji wytrzymałościowej w Europie i Stanach Zjednoczonych, zostanie zaprojektowany przez dział wyścigowy Squadra Corse i będzie wyposażony w jednostkę o mocy 500 kW oraz wspólny system hybrydowy wymagany we wszystkich samochodach tej klasy.
Potwierdzenie przez Włochów wejścia do rywalizacji długodystansowej na najwyższym szczeblu, zamyka wszystkie spekulacje i potwierdza pełen skład konstruktorów w LMDh – Lamborghini dołącza tym samym do Acury, Alpine, BMW, Cadillaca oraz Porsche.
„Wspięcie się na najwyższy szczebel wyścigów samochodów sportowych stanowi ważny kamień milowy dla naszej firmy” – powiedział prezes i dyrektor generalny Lamborghini, Stephan Winkelmann.
„Będziemy mierzyć się z najlepszymi, na najbardziej wymagających poligonach.”
„Z jednej strony zapewni to naszemu udanemu programowi sportów motorowych jeszcze większą rozpoznawalność, ale pozwoli również przetestować przyszłe technologie: nasze prototypy LMDh staną się naszym najbardziej wyrafinowanym otwartym laboratorium na czterech kołach.”
Potwierdzenie rywalizacji w najwyższej klasie wyścigów wytrzymałościowych przywróci włoską firmę do 24-godzinnego wyścigu Le Mans, po raz pierwszy od 2010 roku i pozwoli powalczyć o pierwsze zwycięstwo w tym legendarnym starciu.
Włoska marka, mimo podjęcia tak ogromnego wyzwania, jakim są wyścigi w FIA WEC i IMSA, nadal będzie zaangażowana w rywalizację w klasie GT, zarówno w Super Trofeo, gdzie zadebiutowała nowa wersja modelu Huracan, jak i w GT3, gdzie z początkiem 2023 roku pojawi się nowy model EVO2.
Giorgio Sanna, szef działu motorsportu Lamborghini, zasugerował, że program LMDh uzupełni dotychczasową działalność wyścigową firmy.
„Jestem absolutnie zachwycony, że Lamborghini zrobi kolejny krok w naszej podróży po sportach motorowych oraz wkroczy w świat LMDh i najwyższy poziom wyścigów samochodów sportowych” – przyznał.
„LMDh odegra szczególną rolę w strategii sportów motorowych Lamborghini, dając nam wyjątkową okazję do rozszerzenia naszych działań związanych z wyścigami klienckimi na nowej platformie i wzmocnienia naszej długoterminowej współpracy z zespołami klienckimi oraz kierowcami.”
Według Sanny, debiut nowego prototypu LMDh Lamborghini, który będzie startował w FIA WEC oraz IMSA w 2024 roku planowany jest w „pierwszych trzech lub czterech miesiącach roku.”
Włoska marka planuje rozpoczęcie swoich przygotowań na torze z początkiem przyszłego roku, co da dwanaście miesięcy na ukończenie złożonego harmonogramu, rozwoju, przeprowadzenia testów oraz ostatecznej homologacji przed debiutem.
„Program przeznaczony jest dla WEC i IMSA, począwszy od 2024 roku” – potwierdził Sanna.
„Celem jest start w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2024 roku, a następnie ocenimy, prawdopodobnie pod koniec tego roku, czy i kiedy dojdzie do debiutu.”
„Spodziewanym terminem jest pierwszy kwartał 2024 roku, ale musimy ocenić, gdzie i kiedy, a wszystko to zależy od procesu rozwoju. W tej chwili trudno o tym mówić.”
„Gdzie i kiedy [zadebiutuje samochód] okaże się w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy” dodał Sanna.
Lamborghini nie zdradziło jednak szczegółów technicznych swojej konstrukcji LMDh, choć spekuluje się, że stworzy własną jednostkę napędową, natomiast podstawowe podwozie ma zapewnić Ligier Automotive.
- Image: © Automobili Lamborghini S.p.A.