Lewis Hamilton zwycięzcą kontrowersyjnego Grand Prix Arabii Saudyjskiej

Lewis Hamilton pokonał Maxa Verstappena w chaotycznym i kontrowersyjnym Grand Prix Arabii Saudyjskiej, a ostatecznie o tytule mistrzowskim dla kierowcy zadecyduje finałowa runda sezonu w Abu Zabi.
Wyścig był dwukrotnie zatrzymywany, a pomiędzy pretendentami do tytułu mistrzowskiego dochodziło do niezwykłej serii wydarzeń.
Na starcie wyścigu kierowcy Mercedesa zrealizowali swój plan, broniąc dwóch czołowych pozycji przed Maxem Verstappenem, który także zachował swoją trzecią lokatę. Za czołową trójką podążał Charles Leclerc, a zanim Sergio Perez i Lando Norris.
Przez kilka pierwszych okrążeń kolejność wśród kierowców nie uległa większym zmianom, zwłaszcza na czele stawki, gdzie Lewis Hamilton z okrążenia na okrążenie powiększał przewagę.
Sytuacja uległa zmianom jednak na dziesiątym okrążeniu, gdy Mick Schumacher uderzył z impetem w bandy w 23. zakręcie, czyli tym samym miejscu, co Charles Leclerc w drugim treningu.
Wspomniany incydent wywołał samochód bezpieczeństwa, a wielu kierowców zdecydowało się na zjazd do alei serwisowej na wymianę opon. Zespół Mercedes zdecydował się na podwójny pit stop, aby Lewis Hamilton i Valtteri Bottas mogli kontynuować wyścig na twardej mieszance. Max Verstappen, w przeciwieństwie do wspomnianej dwójki, pozostał na torze.
Po kilku okrążeniach za samochodem bezpieczeństwa, wyścig został wstrzymany czerwoną flagą, aby porządkowi mogli naprawić barierę uszkodzoną podczas incydentu z udziałem Micka Schumachera. Nie było to na rękę kierowcom Mercedesa, ponieważ podczas czerwonej flagi, zespoły mogą wymieniać opony swoim zawodnikom, na czym skorzystał Max Verstappen.
Zgodnie z przepisami, restart do wyścigu nastąpił z pól startowych. Max Verstappen tuż po starcie stracił prowadzenie, zostając wyprzedzony przez Lewisa Hamiltona. Holender jednak nie odpuszczał i powrócił przed Brytyjczyka, choć pozycję odzyskał poza torem. Sytuację wykorzystał Esteban Ocon, który awansował na drugie miejsce, przed aktualnego mistrza świata.
Wyścig został ponownie przerwany przez czerwoną flagę z powodu kolizji z tyłu stawki, w której uczestniczyli Nikita Mazepin, George Russell i Sergio Perez.
Z powodu wyprzedzenia poza torem Lewisa Hamiltona, Max Verstappen został zmuszony oddać pozycję Brytyjczykowi, jednak na drugiej pozycji plasował się jeszcze Esteban Ocon, w związku z czym Holender podczas drugiego restartu został przesunięty o dwie pozycje do tyłu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, to Ocon wznawiał wyścig z pierwszego pola przed Hamiltonem i reprezentantem Red Bulla.
Kolejny restart ułożył się po myśli Verstappena, który bardzo szybko wysunął się na prowadzenie po wewnętrznej w pierwszym zakręcie. Ocon, wyjeżdżając poza tor, pojawił się ponownie przed Holendrem, jednak natychmiast oddał mu pozycję, nie chcąc narażać się na karę. Na kolejnym okrążeniu Hamilton na prostej wyprzedził Francuza.
Niewiele okrążeń później wywołano wirtualną neutralizację z powodu kolizji Yukiego Tsunody i Sebastiana Vettela. Kierowca Astona Martina wdał się w kolejny incydent, lecz tym razem z Kimim Raikkonenem. Porozrzucane części bolidów po tym zderzeniu wymusiły następną neutralizację.
Podczas próby ataku Lewisa Hamiltona, Max Verstappen wybronił swojej pozycji poza torem, za co musiał oddać pozycję rywalowi. Holender zwolnił na torze, aby pozwolić przejechać Brytyjczykowi, jednak ten za późno zareagował i uderzył w tył bolidu rywala.
Kierowca Mercedesa był w stanie kontynuować wyścig mimo uszkodzonego przedniego skrzydła i ostatecznie na torze wyprzedził Red Bulla Verstappena, który dodatkowo otrzymał od sędziów pięciosekundową karę.
Hamilton dojechał do mety tego chaotycznego wyścigu jako pierwszy z bezpieczną przewagą na Verstappenem.
Ciekawa walka kończyła wyścig o trzecią pozycję, gdzie dosłownie przed samą metą Valtteri Bottas wyprzedził Estebana Ocona, odbierając mu podium.
Czołową piątkę zamykał Daniel Ricciardo, finiszujący przed Pierrem Gaslym, duetem Ferrari, Antonio Giovinazzim i Lando Norrisem, kończącego wyścig na ostatnim punktowanym miejscu.
Wyniki Grand Prix Arabii Saudyjskiej:
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas | Okr | Strata | KM/H | Naj okr | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 2:06:15.118 | 50 | 146.588 | 1:30.734 | 47 | ||
2. | 33 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 2:06:36.943 | 50 | 21.825 | 21.825 | 146.456 | 1:31.488 | 35 |
3. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 2:06:42.649 | 50 | 27.531 | 5.706 | 146.057 | 1:31.408 | 47 |
4. | 31 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | 2:06:42.751 | 50 | 27.633 | 0.102 | 146.055 | 1:31.797 | 47 |
5. | 3 | Daniel Ricciardo | McLaren F1 Team | 2:06:55.239 | 50 | 40.121 | 12.488 | 145.816 | 1:32.716 | 43 |
6. | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 2:06:56.731 | 50 | 41.613 | 1.492 | 145.787 | 1:32.297 | 46 |
7. | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 2:06:59.593 | 50 | 44.475 | 2.862 | 145.732 | 1:31.601 | 46 |
8. | 55 | Carlos Sainz | Scuderia Ferrari | 2:07:01.724 | 50 | 46.606 | 2.131 | 145.691 | 1:31.851 | 37 |
9. | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | 2:07:13.623 | 50 | 58.505 | 11.899 | 145.464 | 1:32.865 | 37 |
10. | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 2:07:16.476 | 50 | 61.358 | 2.853 | 145.410 | 1:31.914 | 49 |
11. | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Cognizant F1 Team | 2:07:32.330 | 50 | 77.212 | 15.854 | 145.109 | 1:32.804 | 45 |
12. | 6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | 2:07:38.367 | 50 | 83.249 | 6.037 | 144.994 | 1:32.751 | 49 |
13. | 14 | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | 2:06:38.699 | 49 | +1 okr | +1 okr | 143.214 | 1:31.633 | 46 |
14. | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 2:06:43.399 | 49 | +1 okr | 4.700 | 143.208 | 1:32.506 | 44 |
15. | 7 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo Racing Orlen | 2:06:53.478 | 49 | +1 okr | 10.079 | 142.930 | 1:32.778 | 45 |
Niesklasyfikowani | ||||||||||
5 | Sebastian Vettel | Aston Martin Cognizant F1 Team | 1:58:39.788 | 44 | +6 okr | 137.232 | 1:34.030 | 41 | ||
11 | Sergio Perez | Red Bull Racing Honda | 45:02.409 | 14 | +36 okr | 114.812 | 1:34.138 | 9 | ||
9 | Nikita Mazepin | Uralkali Haas F1 Team | 45:25.068 | 14 | +36 okr | 113.858 | 1:37.043 | 7 | ||
63 | George Russell | Williams Racing | 45:28.640 | 14 | +36 okr | 113.709 | 1:36.130 | 7 | ||
47 | Mick Schumacher | Uralkali Haas F1 Team | 13:08.344 | 8 | +42 okr | 224.409 | 1:36.043 | 8 | ||
Najszybsze okrążenie | ||||||||||
44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:30.734 | 244.962 | 47 |
- Image: © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images