Marcus Ericsson zwycięzcą 106. edycji legendarnego wyścigu Indianapolis 500

Marcus Ericsson - Chip Ganassi Racing / © Penske Entertainment

Marcus Ericsson zwyciężył w 106. edycji Indianapolis 500. Dla 31-letniego Szweda jest to pierwsza wygrana w tym legendarnym wyścigu. Drugi na mecie zameldował się Pato O’Ward, a trzecie miejsce wywalczył Tony Kanaan.

Początkowa faza rywalizacji przebiegała niezwykle spokojnie. Na czele wyścigu na pozycji lidera regularnie zamieniali się Scott Dixon i Alex Palou, co było częścią ustalonej strategii zespołu. Pozostałe miejsca czołowej dziesiątki zajmowali Rinus VeeKay, Marcus Ericsson, Ed Carpenter, Tony Kanaan, Pato O’Ward, Felix Rosenqvist, Santino Ferrucci i Romain Grosjean.

Na 31. okrążeniu serię zjazdów do alei serwisowej zapoczątkował dotychczasowy lider Scott Dixon. Zaraz za nim u swoich mechaników pojawiła się cała czołówka. Ostatni z zawodników opuścił boksy na 38. okrążeniu.

Niespełna jedno „kółko” później doszło do pierwszej neutralizacji. Winowajcą okazał się Holender Rinus VeeKay z zespołu Ed Carpenter Racing #21, który w wyniku utraty przyczepności tylnej osi swojego samochodu, roztrzaskał bolid o zewnętrzną barierę zabezpieczającą tor. Kierowca wyszedł z wypadku bez większych obrażeń, a już na 46. okrążeniu sędziowie zadecydowali o wznowieniu rywalizacji.

Tuż po restarcie na czele wyścigu w dalszym ciągu znajdował się zawodnik zespołu Chip Ganassi Racing #9, Scott Dixon. Za plecami 41-letniego Nowozelandczyka jechał jego zespołowy kolega Alex Palou. Prowizoryczne podium dopełniał 23-latek z Meksyku, Pato O’Ward z Arrow McLaren SP #5.

Jimmie Johnson na 68. okrążeniu zapoczątkował drugą serię zjazdów do boksów. Zaraz za nim swoich mechaników odwiedzili Colton Herta i Scott Dixon.

Niespełna jedno okrążenie później, drugą neutralizację wywołał Callum Ilott z Juncos Hollinger Racing #77, który uderzył swoim samochodem w bandę na zewnętrznej części toru. Kierowca wyszedł z wypadku bez szwanku, jednak zdarzenie doprowadziło do chwilowego zamknięcia alei serwisowej. Na czerwone światło na wjeździe do boksów nie zdążył zareagować Alex Palou, który tym samym nie mógł zostać obsłużony przez swoich mechaników.

Po kolejnych dziesięciu okrążeniach i zakończeniu drugiej serii pit stopów, rywalizacja na Indianapolis Motor Speedway została wznowiona. Na prowadzeniu wyścigu w dalszym ciągu znajdował się Scott Dixon z Chip Ganassi Racing #9. Za plecami 41-latka jechali kolejno Conor Daly z zespołu Ed Carpenter Racing #20 i Pato O’Ward reprezentujący Arrow McLaren SP #5.

Po połowie przejechanego dystansu na pierwszej pozycji nadal znajdował się Scott Dixon. Drugie miejsce zajmował Conor Daly, natomiast trzecia pozycja należała do Pato O’Warda. Czołową piątkę dopełniali Marcus Ericsson i Tony Kanaan.

Na 104. okrążeniu rywalizacji Colton Herta z Andretti Autosport #26 zapoczątkował trzecią serię pit stopów. Dwa okrążenia później doszło także do kolejnej neutralizacji, którą wywołał były kierowca Formuły 1, Romain Grosjean. Francuz stracił kontrolę nad swoim bolidem i rozbił się o bariery otaczające tor.

„Straciłem kontrolę nad autem i było już po wszystkim. Stało się to bez żadnego ostrzeżenia, zupełnie się tego nie spodziewałem. Będę musiał na spokojnie przeanalizować wszystkie dane, aby zrozumieć, co tak naprawdę się wydarzyło” – tłumaczył po wypadku Romain Grosjean.

Po restarcie wyścigu na 112. okrążeniu czołowe trzy miejsca zajmowali Pato O’Ward, Scott Dixon i Conor Daly.

Na 137. kółku, z powodów problemów technicznych wyścig zakończył Colton Herta z Andretti Autosport #26 parkując swój bolid w alei serwisowej.

„Samochód nie był wystarczająco szybki i bardzo źle się prowadził. Zdecydowaliśmy o wycofaniu się z rywalizacji. Mimo wszystko jestem szczęśliwy, że mogłem uczestniczyć w tak ogromnym wydarzeniu, jakim jest wyścig Indy 500” – mówił Colton Herta.

Tymczasem trzy okrążenia później Ed Carpenter jako pierwszy pojawił się u swoich mechaników, rozpoczynając tym samym czwartą serię zjazdów do alei serwisowej.

Niespełna pięćdziesiąt okrążeń przed końcem rywalizacji czołowe pięć miejsc wyścigu zajmowali kolejno Pato O’Ward, Scott Dixon, Felix Rosenqvist, Conor Daly oraz Santino Ferrucci.

Chwilę później Scott McLaughlin z zespołu Team Penske #3 potężnym uderzeniem w barierę wywołał kolejną neutralizację. Kierowca nie odniósł obrażeń i opuścił bolid o własnych siłach. Niezwykle sprawnie działające służby porządkowe szybko uporały się z uszkodzonym samochodem i dzięki temu już po chwili sędziowie zdecydowali o wznowieniu rywalizacji.

Po restarcie w TOP 5 nadal znajdowali się O’Ward, Dixon, Rosenqvist, Daly i Ferrucci.

Na 32. okrążenia przed końcem wyścigu, 41-letni Amerykanin Ed Carpenter zapoczątkował ostatnią serię zjazdów do boksów. Po ośmiu kółkach większość kierowców odwiedziła już swoich mechaników i rozpoczęła finałową rywalizację o zwycięstwo w Indy 500.

Decyzją sędziów, jeden z największych dotychczasowych faworytów, Scott Dixon, otrzymał karę przejazdu przez boksy. Było to podyktowane przekroczeniem przez zawodnika dozwolonej prędkości podczas ostatniego zjazdu do alei serwisowej i finalnie zaprzepaściło szansę na dobry wynik w wyścigu.

Na dziesięć okrążeń przed końcem rywalizacji na prowadzeniu znajdował się Marcus Ericsson z Chip Ganassi Racing #8. Zaraz za nim plasowali się Pato O’Ward z zespołu Arrow McLaren SP #5 oraz Tony Kanaan, reprezentujący Chip Ganassi Racing #1.

Chwilę później doszło do wypadku z udziałem Jimmiego Johnsona, który z ogromną prędkością uderzył w barierę po zewnętrznej stronie toru. Sytuacja wywołała przerwanie wyścigu, a zawodnicy zmuszeni byli do zjechania do alei serwisowej.

Po dwudziestu minutach wyścig został wznowiony i zawodnicy wyjechali na ostatnie cztery finałowe okrążenia. Broniący pierwszej lokaty Marcus Ericsson bardzo przytomnie zrywał strugę aerodynamiczną przed Pato O'Wardem, co pomogło w niewielkim powiększeniu przewagi.

Kilka chwil po restarcie doszło do kolejnego incydentu, w którym jeden z zawodników rozbił swój bolid, co doprowadziło do wywieszenia żółtej flagi, która powiewała już do końca wyścigu.

Ostatecznie, po przejechaniu dwustu okrążeń toru Indianapolis Motor Speedway, zwycięzcą 106. edycji wyścigu Indy 500 po raz pierwszy w swojej karierze został Marcus Ericsson z zespołu Chip Ganassi Racing #8. Zaraz za nim linię mety przekroczył Pato O’Ward z Arrow McLaren SP #5. Na trzecim stopniu podium stanął Tony Kanaan reprezentujący Chip Ganassi Racing #1.

Czołową dziesiątkę uzupełnili kolejno Felix Rosenqvist, Alexander Rossi, Conor Daly, Helio Castroneves, Simon Pagenaud, Alex Palou i Santino Ferrucci.

Wyniki 106. edycji wyścigu Indianapolis 500:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata Prędkość Pit Stopy
1. 8 Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing 02:51:00.6432 200 175.428 5
2. 5 Pato O'Ward Arrow McLaren SP 02:51:02.4361 200 1.7929 1.7929 175.397 5
3. 1 Tony Kanaan Chip Ganassi Racing 02:51:04.1605 200 3.5173 1.7244 175.367 5
4. 7 Felix Rosenqvist McLaren Arrow SP 02:51:04.7699 200 4.1267 0.6094 175.357 5
5. 27 Alexander Rossi Andretti Autosport 02:51:05.6236 200 4.9804 0.8537 175.342 5
6. 20 Conor Daly Ed Carpenter Racing 02:51:05.7231 200 5.0799 0.0995 175.341 5
7. 06 Helio Castroneves Meyer Shank Racing 02:51:07.2046 200 6.5614 1.4815 175.315 5
8. 60 Simon Pagenaud Meyer Shank Racing 02:51:07.7369 200 7.0937 0.5323 175.306 5
9. 10 Alex Palou Chip Ganassi Racing 02:51:08.8878 200 8.2446 1.1509 175.287 7
10. 23 Santino Ferrucci Dreyer & Reinbold Racing 02:51:10.4761 200 9.8329 1.5883 175.260 5
11. 6 Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP 02:51:11.4079 200 10.7647 0.9318 175.244 5
12. 11 JR Hildebrand A.J. Foyt Enterprises 02:51:12.2986 200 11.6554 0.8907 175.229 6
13. 2 Josef Newgarden Team Penske 02:51:12.4708 200 11.8276 0.1722 175.226 6
14. 15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing 02:51:13.0685 200 12.4253 0.5977 175.215 5
15. 12 Will Power Team Penske 02:51:13.9468 200 13.3036 0.8783 175.200 6
16. 18 David Malukas Dale Coyne Racing with HMD Motorsports 02:51:14.2715 200 13.6283 0.3247 175.195 5
17. 14 Kyle Kirkwood A.J. Foyt Enterprises 02:51:15.2296 200 14.5864 0.9581 175.179 6
18. 30 Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Racing 02:51:16.9740 200 16.3308 1.7444 175.149 6
19. 33 Ed Carpenter Ed Carpenter Racing 02:51:17.2034 200 16.5602 0.2294 175.162 5
20. 29 Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport 02:51:17.4650 200 16.8218 0.2616 175.158 5
21. 9 Scott Dixon Chip Ganassi Racing 02:51:18.7670 200 18.1238 1.3020 175.118 5
22. 98 Marco Andretti Andretti Herta W/ Marco & Curb-Agajanian 02:51:25.8434 200 25.2002 7.0764 174.998 7
23. 24 Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing 02:50:20.9846 199 +1 okr +1 okr 175.228 5
24. 45 Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Racing 02:51:18.5006 199 +1 okr 57.5160 174.247 8
25. 51 Takuma Sato Dale Coyne Racing with RWR 02:51:22.7862 199 +1 okr 4.2856 174.175 6
26. 4 Dalton Kellett A.J. Foyt Enterprises 02:51:20.1536 198 +2 okr +1 okr 173.344 7
27. 25 Stefan Wilson Dragonpeed / Cusick Motorsports 02:51:20.2692 198 +2 okr 0.8844 173.359 7
28. 48 Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing 02:40:00.7235 193 +7 okr +4 okr 180.924 7
29. 3 Scott McLaughlin Team Penske 02:03:26.7790 150 +50 okr +43 okr 182.265 4
30. 26 Colton Herta Andretti Autosport W/ Curb-Agajanian 01:51:26.1386 129 +71 okr +21 okr 173.643 6
31. 28 Romain Grosjean Andretti Autosport 01:26:22.6269 105 +95 okr +24 okr 182.340 2
32. 77 Callum Ilott Juncos Hollinger Racing 00:53:49.6095 68 +132 okr +37 okr 189.497 1
33. 21 Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing 00:26:45.4292 38 +162 okr +30 okr 213.027 1
Najszybsze okrążenie
8 Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing 40.0263 224.852 mph 178
Najszybsze okrążenie lidera
10 Alex Palou Chip Ganassi Racing 40.2637 223.526 mph 37

Okrążenia na prowadzeniu:

Poz Nr Kierowca Zespół Okr. na prowadzeniu
1. 9 Scott Dixon Chip Ganassi Racing 95
2. 10 Alex Palou Chip Ganassi Racing 47
3. 5 Pato O'Ward Arrow McLaren SP 26
4. 8 Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing 13
5. 20 Conor Daly Ed Carpenter Racing 7
6. 1 Tony Kanaan Chip Ganassi Racing 6
7. 98 Marco Andretti Andretti Herta W/ Marco & Curb-Agajanian 3
8. 48 Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing 2
9. 21 Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing 1

Najszybsze okrążenia:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Prędkość Okr
1. 8 Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing 00:40.0263 224.852 178
2. 5 Pato O'Ward Arrow McLaren SP 00:40.0385 224.784 36
3. 12 Will Power Team Penske 00:40.1829 223.976 182
4. 7 Felix Rosenqvist McLaren Arrow SP 00:40.2023 223.868 36
5. 33 Ed Carpenter Ed Carpenter Racing 00:40.2031 223.863 35
6. 51 Takuma Sato Dale Coyne Racing with RWR 00:40.2574 223.561 146
7. 10 Alex Palou Chip Ganassi Racing 00:40.2637 223.526 37
8. 9 Scott Dixon Chip Ganassi Racing 00:40.3010 223.320 190
9. 06 Helio Castroneves Meyer Shank Racing 00:40.3070 223.286 147
10. 1 Tony Kanaan Chip Ganassi Racing 00:40.3724 222.925 147
11. 23 Santino Ferrucci Dreyer & Reinbold Racing 00:40.3852 222.854 145
12. 2 Josef Newgarden Team Penske 00:40.4118 222.707 183
13. 24 Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing 00:40.4292 222.611 35
14. 21 Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing 00:40.4666 222.406 33
15. 98 Marco Andretti Andretti Herta W/ Marco & Curb-Agajanian 00:40.5077 222.180 34
16. 3 Scott McLaughlin Team Penske 00:40.5118 222.157 36
17. 27 Alexander Rossi Andretti Autosport 00:40.5147 222.142 149
18. 14 Kyle Kirkwood A.J. Foyt Enterprises 00:40.5159 222.135 149
19. 30 Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Racing 00:40.5287 222.065 183
20. 20 Conor Daly Ed Carpenter Racing 00:40.5339 222.036 30
21. 18 David Malukas Dale Coyne Racing with HMD Motorsports 00:40.5398 222.004 37
22. 15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing 00:40.5628 221.878 35
23. 60 Simon Pagenaud Meyer Shank Racing 00:40.5633 221.875 180
24. 6 Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP 00:40.6440 221.435 147
25. 48 Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing 00:40.6833 221.221 149
26. 28 Romain Grosjean Andretti Autosport 00:40.6954 221.155 35
27. 77 Callum Ilott Juncos Hollinger Racing 00:40.7058 221.099 35
28. 25 Stefan Wilson Dragonpeed / Cusick Motorsports 00:40.7073 221.091 77
29. 11 JR Hildebrand A.J. Foyt Enterprises 00:40.7428 220.898 180
30. 29 Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport 00:40.9211 219.935 181
31. 45 Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Racing 00:40.9678 219.685 34
32. 4 Dalton Kellett A.J. Foyt Enterprises 00:41.0854 219.056 173
33. 26 Colton Herta Andretti Autosport W/ Curb-Agajanian 00:41.4319 217.224 49
Image: © Penske Entertainment