Marko opowiada się za szybką zmianą przepisów po finale sezonu w Abu Zabi

Grand Prix Abu Zabi / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Helmut Marko z zadowoleniem przyjął wiadomość o działaniach FIA w celu poprawy zarządzania wyścigami po kontrowersyjnym Grand Prix Abu Zabi.

Austriak był po celebrującej stronie padoku, po tym, jak Max Verstappen zdobył tytuł Mistrza Świata Kierowców na obiekcie Yas Marina. Holender wyprzedził Lewisa Hamiltona na ostatnim okrążeniu wyścigu, po kontrowersyjnej decyzji dyrektora wyścigu Michaela Masiego w sprawie zdublowanych kierowców w trakcie wyjazdu samochodu bezpieczeństwa.

Mercedes, który mimo przegranej Brytyjczyka zdobył ósmy tytuł mistrzowski konstruktorów, bezskutecznie protestował po wyścigu, a następnie zdecydował się zaprzestać odwoływania, ponieważ uznano, że proces odwróci się przeciwko nim.

Jednak to ogłoszenie, kilka godzin wcześniej, zostało poprzedzone informacją upublicznioną przez FIA, w którym stwierdzono, że zostanie przeprowadzona szczegółowa analiza wyścigu oraz podjętych decyzji, aby naprawić wizerunek mistrzostw.

Helmut Marko, konsultant Red Bulla, znany ze swojej niechęci do Mercedesa, tym razem zgodził się z ekipą z Brackley, mając nadzieję, że śledztwo zmieni procedury, w wyniku czego zmniejszy się presja wywierana na Masiego, a w szczególności usunie możliwość rozmowy szefów zespołów z dyrektorem wyścigu, w celu wpłynięcia na decyzję.

„System wymaga rewizji, jest zbyt duży ciężar na jego [Masiego] barkach” – powiedział Marko, który oczekuje zmian pod rządami nowego prezydenta FIA Mohammeda bin Sulayema. „Dodatkowo szefowie zespołów i menadżerowie zespołów nie powinni mieć prawa rozmawiać z Masim podczas wyścigu.”

„W takim wypadku zasady powinny być uproszczone. Stewardzi podjęli w tym roku wiele decyzji, które nie spodobały się nam i Mercedesowi. Trzeba wprowadzić jednolitość orzecznictwa.”

Ross Brawn, dyrektor zarządzający F1, także podziela zdanie Helmuta Marko i już zapowiedział, że planuje zakazać tego typu komunikacji w 2022 roku.

„To jak trener piłkarski negocjujący z sędzią” – skomentował Brawn.

„To niedopuszczalne, że szefowie zespołów wywierali na Michaela taką presję podczas wyścigu.”

„Toto Wolff nie może żądać, aby samochód bezpieczeństwa nie wyjeżdżał, a Christian Horner nie może żądać, aby samochody musiały się oddublować. To zależy jedynie od decyzji dyrektora wyścigu. W przyszłym roku zakończymy taką komunikację” - podkreślił.

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool, Scuderia Ferrari