McLaren, Ferrari i Renault zamierzają odwołać się od kary dla Racing Point

GP Wielkiej Brytanii 2019 / © McLaren F1

Ferrari. McLaren i Renault odwołają się od decyzji Federation Internationale de l'Automobile (FIA), która nałożyła karę na zespół Racing Point za skopiowanie układu hamulcowego Mercedesa z sezonu 2019. Zdaniem tych ekip kara przyznana „Różowym” jest zbyt łagodna.

W piątek dowiedzieliśmy się o nałożeniu kary przez FIA na zespół Racing Point za skopiowanie zeszłorocznego układu hamulcowego Mercedesa. Zespołowi Lawrence'a Strolla została przyznana kara 400 tysięcy euro oraz odjęto od ich dorobku punktowego 15 "oczek". Jednakże nie jest to koniec sagi związanej ze sprawdzaniem zgodności różowych bolidów z regulaminem. FIA poinformowało o zamiarze złożenia apelacji od tej decyzji przez Ferrari, McLarena, a także Renault.

Kara przyznana RP to odpowiedź na protest właśnie francuskiego zespołu, który domagał się odjęcia brytyjskiej ekipie aż 34 punktów – czyli wszystkich, które Sergio Perez i Lance Stroll zdobyli w pierwszych trzech wyścigach sezonu 2020. Stewardzi FIA zgodzili się jednak z Renault co do naruszenia zasad regulaminu F1 dotyczącego części. Ich zdaniem układ hamulcowy Racing Point w bolidzie skonstruowanym na obecny sezon to kopia rozwiązań, które zawierał bolid Mercedesa na sezon 2019. Jednocześnie FIA poinformowało, iż zespół z Silverstone może nadal z nich korzystać, ponieważ są zgodne z regulaminem technicznym. Z tą decyzją polemizował Zak Brown, szef ekipy McLaren.

„Myślę, że należy to wyjaśnić i uporządkować na przyszłość, że można naruszyć przepisy sportowe, ale należy to wyjaśnić w przepisach technicznych. Ponieważ jeśli przeczytasz dokumentację, zostały one oprotestowane z powodu nieuczciwej przewagi konkurencyjnej, jaką mieli w Austrii. Ale czy nie mają jeszcze tej niesprawiedliwej przewagi w ten weekend?” – pyta Brown.

Nad poprawnością decyzji zastanawiał się też na piątkowej konferencji prasowej Mattia Binotto: „Najważniejszą kwestią, która została przynajmniej wyjaśniona, jest to, że doszło do naruszenia przepisów, ale należy rozważyć, czy kara i werdykt są poprawne”.

Zespoły mają 24 godziny czasu na zgłoszenie zamiaru odwołania się od decyzji stewardów, poczynając od werdyktu, który został wydany w piątek, o 10:30 czasu polskiego. Odwołania można dokonać w ciągu kolejnych 96 godzin.

Image: GP Wielkiej Brytanii 2019 / © McLaren F1