Mercedes podejrzewa osłabioną moc silnika Hondy po dyrektywie technicznej FIA

Max Verstappen - Red Bull Racing Honda / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Zespół Mercedes podejrzewa, że silnik Hondy został drastycznie ograniczony przez ostatnią dyrektywę opublikowaną przez Międzynarodową Federację Samochodową.

Red Bull, po pokonaniu Mercedesa w pięciu kolejnych wyścigach, w ostatnich dwóch rywalizacjach zdobył zaledwie pięć punktów, co pozwoliło zespołowi z Brackley odzyskać prowadzenie w mistrzostwach konstruktorów.

Bolid przygotowany przez ekipę z Milton Keynes miał na początku sezonu wyraźną przewagę nad W12 Mercedesa, zwłaszcza pod względem prędkości na prostych, co w przeszłości było mocną stroną niemieckiego zespołu.

Jednak po poprawkach zaaplikowanych na Silverstone i na Węgrzech, bolid Mercedesa wydawał się być już co najmniej na tym samym, jeśli nie na lepszym, poziomie niż konstrukcja RB16B.

Wprowadzenie korekt w Wielkiej Brytanii najprawdopodobniej odpowiada za wyrównanie poziomu osiągów obu zespołów, jednak według raportu Auto Motor und Sport, opartego na kommentarzach z obozu Mercedesa, tempo Red Bulla może być ostatnio ograniczone.

„Mamy wrażenie, że Honda zrobiła krok wstecz. W naszym silniku wszystko jest maksymalnie dopracowane” – powiedział na Węgrzech zespół Mercedes.

Niemiecki producent nawiązał do niedawnej dyrektywy technicznej skierowanej do Hondy, której celem jest rozwianie wątpliwości na temat tego, w jaki sposób jednostka napędowa zarządza i rozmieszcza swoją energię.

Nie ma jednak żadnych oficjalnych komunikatów od FIA potwierdzających taką dyrektywę. Niemiecki magazyn zaznacza jednak, że „nie znaczy to wiele, ponieważ poprawki do silnika zazwyczaj nie są upubliczniane.”

„Przedstawiciele techniczni FIA omawiają je bezpośrednio z producentami. Nie dowiaduje się o tym nawet konkurencja” – przeczytamy w raporcie Auto Motor und Sport.

Jednak we wtorek, raport ze strony RacingNews365 podał, że Honda, zapytana, czy producent otrzymał dyrektywę techniczną FIA, zaprzeczył, twierdząc, że choć zarządzenia nie są upubliczniane, to są wydawane każdemu zespołowi.

Podczas gdy Mercedes podejrzewa, że jednostka Hondy straciła na sile, po przeciwnej stronie Red Bull insynuuje, że zespołowi z Brackley udało się zwiększyć osiągi dzięki usprawnieniom w systemie chłodzenia.

Spekulacje pojawiły się na torze Silverstone, gdy Hamilton dogonił Verstappena na prostej prowadzącej do zakrętu Copse. Mercedes zaprzeczył jednak domysłom na temat potencjalnego nielegalnego chłodzenia i uzasadnił szybsze tempo Brytyjczyka względem Verstappena tym, że Holender przeszedł w tryb gromadzenia energii w tym punkcie toru.

Formuła 1 wznowi swój sezon pod koniec miesiąca podczas Grand Prix Belgii, jednym z najdłuższych torów w tym sporcie, a zatem miejscu, gdzie najwyższa prędkość będzie ściśle obserwowana przez zespoły Mercedesa i Red Bulla.

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool