Mercedes: Porpoising w W13 był niszczący dla naszych silników

George Russell - Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / © Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / LAT Images

Hywel Thomas oraz Toto Wolff potwierdzili, że zjawisko porpoisingu, z którym ekipa Mercedesa szczególnie zmagała się na początku kampanii 2022, wpłynęło niszcząco na silniki w W13.

Pod względem niezawodności sezon 2022 dla Srebrnych Strzał można uznać za udany; na dwadzieścia dwa wyścigi tylko podczas dwóch, Hamilton bądź Russell nie przekroczyli linii mety. Jest to tym bardziej godne odnotowania, ponieważ ekipa z Brackley najbardziej odczuwała skutki porpoisingu na początku ostatniej kampanii.

W filmie podsumowującym sezon Hywel Thomas, dyrektor zarządzający High Performance Powertrains oraz szef ekipy, Toto Wolff omówili wpływ porpoisingu na stan silników, a także oddziaływanie odbijania na wydajność samochodów.

„Rozpoczęliśmy sezon z pewnymi drganiami na jednostce napędowej” – przyznał Toto Wolff. „Nie podobały nam się pewne aspekty rozmieszczenia lub właściwości jezdne silnika. W warunkach zamrożonych przepisów byliśmy w stanie naprawdę zwiększyć wydajność, poradzić sobie w trudnych warunkach podbijającego się samochodu, który niszczył nasz silnik, ale nadal byliśmy super niezawodni.”

„Silnik spisywał się bardzo dobrze pod koniec i w połowie sezonu” – podkreślił Austriak.

Należy przypomnieć, iż przepisy dotyczące rozwoju jednostek napędowych zostały zamrożone już marcu, a zespoły zostały ograniczone jedynie do wprowadzenia modernizacji dotyczących niezawodność samochodów.

Hywel Thomas przyznał, że ekipa Srebrnych Strzał, podczas przerwy zimowej, zdecydowała się na rozbudowany program rozwojowy, zanim wprowadziła mniejsze modernizacje na przestrzeni roku.

„Mieliśmy naprawdę rozbudowany program rozwoju przez cały zeszły rok i przez tę zimę. Po prostu, aby być pewnym, że wylądowaliśmy. To był naprawdę duży wysiłek, naprawdę, naprawdę duży wysiłek.”

„Staraliśmy się zwiększyć wydajność w trakcie całego sezonu przez małe korzyści na prawie każdym wydarzeniu” – dodał.

Dyrektor zarządzający HPP przyznał również, iż dane z samochodu pokazały, że porpoising wpłynął na komponenty jednostki napędowej, podobnie jak na samych kierowców, tym samym potwierdzając słowa Toto Wolfa dotyczące szkód, jakich dostarczyło odbijanie.

„Stało się jasne, że silniki otrzymywały piekielne uderzenia, szczególnie dolna ich część. Myślę, że kiedy [Wolff] przyszedł do Brixworth w zeszłym tygodniu i zobaczył niektóre części, które zostały usunięte z jednostek napędowych, to był to dość zaskakujący widok, to jak mocno elementy uderzane były o ziemię.”

„Widzieliśmy Lewisa i George’a, którzy wyglądali trochę nieswojo, wysiadając z samochodów, jednostki w dużej mierze wyglądały podobnie” – zakończył.

Image: © Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / LAT Images