Mercedes ujawnia zmiany techniczne na kampanię 2022

Mercedes W13 / © Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / LAT Images

Mercedes ujawnił zmiany dotyczące podwozia, aerodynamiki oraz jednostki napędowej, które zdaniem Hywel’a Thomasa, dyrektora działu silnikowego, są największymi od 2014 roku.

Nowa generacja Formuły 1 niesie za sobą wiele modyfikacji, które oznaczają dla każdego zespołu rozpoczęcie sezonu od zera. Podczas premiery samochodu W13, Hywel Thomas, dyrektor zarządzający działem silnikowym Mercedesa, przyznał, iż modyfikacje wprowadzone na nadchodzącą kampanię są największymi od 2014 roku.

„To był obszerny i bogaty projekt, a my zmieniliśmy w tym roku więcej elementów jednostki napędowej niż w jakimkolwiek sezonie od 2014 roku” – powiedział Hywel Thomas.

„Ze względu na to, że jest to tak znacząca zmiana, zmodyfikowaliśmy nasze ogólne podejście do projektowania i rozwoju.”

„Zaczęliśmy wcześniej, dlatego też mieliśmy dużo okazji do eksperymentowania z naszymi technologiami. I to nie był przypadek – rozłożenie tej samej ilości pracy na dłuższy okres czasu, chodziło o to, aby zyskać bardzo wysoki poziom aktywności w dłuższym okresie.”

Nowy dyrektor techniczny Mercedesa, Mike Elliott, poruszył temat kompleksowych zmian w podwoziu i aerodynamice oraz przyznał, że przeprowadzone modyfikacje kosztowały inżynierów wiele wysiłku.

„Jeśli chodzi o podwozie, zmiany są ogromne. W trakcie mojej kariery nie przeprowadzaliśmy tak dużej zmiany jak ta” – podkreślił.

„Myślę, że składają się na to trzy aspekty: po pierwsze, sposób konstruowania przepisów jest bardzo rożny, szczególnie w zakresie aerodynamiki, a to ma duży wpływ. Po drugie, to co próbuje się osiągnąć w kwestii aerodynamiki oznacza, że samochody mają zasadniczo inny kształt. Po trzecie, po raz pierwszy będziemy próbowali wprowadzić tak duże modyfikacje przy ograniczonych kosztach.”

George Russell - Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / © Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / LAT Images

„Inżynierowie uwielbiają wyzwania i dlatego jest to fantastyczna okazja, aby zrobić coś nowego.”

„W świecie aerodynamiki zazwyczaj gonimy za drobiazgami, ale przy tak dużych zmianach w przepisach, korzyści pojawiają się w sporych ilościach, co jest całkiem satysfakcjonujące.”

„Z drugiej strony, odnosiliśmy sukcesy zdobywając osiem ostatnich tytułów konstruktorów, a to jest reset.”

„Wszystkie zespoły zaczęły od zera, korzystając z modelu dostarczonego przez F1, a nie możesz naprawić problemów i przenieść korzyści z zeszłorocznego samochodu, więc wszyscy rozpoczęliśmy te zmagania na tym samym poziomie.”

„Osiągnięcie pożądanych kształtów bolidu oznaczało całkowite wewnętrzne przekształcenie, aż do układu zasilania i tego, gdzie zamontowaliśmy takie rzeczy jak ECU.”

„Zawieszenie zostało zaprojektowane tak, aby zrekompensować utratę hydrauliki i zdalnych sprężyn, obecnie zakazanych w nowych przepisach.”

„Mam nadzieję, że zauważycie również, że zrobiliśmy kolejny postęp biorąc pod uwagę, jak szczelnie zapakowane są osłony boczne i pokrywa silnika. Osiągnięcie tego, to nie tylko ćwiczenia polegające na kurczowym pakowaniu, ale wymaga ogromnej ilości przeróbek i symulacji, aby wszystko zadziałało” – podsumował.

Mercedes W13 / © Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / LAT Images
Image: © Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / LAT Images