Mercedes ulepszył fabrykę, aby rozwiązać problem porpoisingu

George Russell - Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / © Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / LAT Images

Niemiecki zespół przyznał, że problemy z odbijaniem, które miały wpływ na ich bolid z sezonu 2022, zmusiły ekipę do unowocześnienia narzędzi projektowych w Brackley.

W pierwszej części minionego sezonu Mercedes musiał ciężko pracować, aby zrozumieć, a następnie rozwiązać swoje problemy ze stabilnością samochodu przy dużych prędkościach. Efekt porpoisingu był jednym z głównych powodów, przez które początek 2022 roku był dla niemieckiej stajni wyjątkowo trudny.

Już na samym początku prób rozwiązania problemu Mercedes zdał sobie sprawę, że musi udoskonalić swoje narzędzia projektowe w fabryce.

„Sposób, w jaki pracujemy i oceniamy rozwój samochodu, w to inwestujemy” – wyjaśnił Andrew Shovlin.

„Ta inwestycja oznaczała, że być może samochód, którym ścigaliśmy się na torze, nie był tak szybki, jak byłby, gdybyśmy poszli na całość z naszymi pracami rozwojowymi.”

„W dużej mierze chodziło jednak o próbę złamania kodu tego, co działo się z aerodynamiką tych samochodów.”

„Kiedy już to zrozumieliśmy, to trochę tak jakby światła nagle znów się zapaliły i mogliśmy zobaczyć, dokąd zmierzamy oraz czego chcemy od naszych kolejnych występów.”

Niemieckiemu zespołowi ostatecznie udało się znacznie złagodzić problem z odbijaniem dzięki metodzie prób i błędów oraz ulepszeniu narzędzi w fabryce.

„Problemem nie był nasz tunel aerodynamiczny, ale występował pewien mechanizm, którego nie uchwyciliśmy w żadnym z naszych modeli, ani żadnej z naszych prac, to był właśnie mechanizm odbijania” – dodał Shovlin.

„Były dwie rzeczy, które musieliśmy zrobić. Po pierwsze wyciągnąć coś z samochodu, co było w tamtym czasie dość bolesne, z powodu ograniczonych zasobów przez limity kosztów w dziale aerodynamiki, które musiały przełożyć się na zrozumienie problemu.”

„To była bardzo istotna i podstawowa praca, po prostu zrozumienie, o co właściwie chodzi. Następnie, jak opracować potrzebne narzędzia, aby móc wrócić do miejsca, w którym byliśmy.”

Mercedes początkowo uważał, że uporał się ze swoimi problemami, wprowadzając zmiany w podłodze i przednim skrzydle podczas Grand Prix Hiszpanii w Barcelonie. Jednak zmiany odsłoniły inny problem, związany ze sztywnością bolidu W13.

Ostatecznie znaczny postęp nastąpił latem, który w przyszłości pozwolił odnieść George’owi Russellowi zwycięstwo w Grand Prix Brazylii i uratować zespół przed sezonem bez ani jednego zwycięstwa.

Image: © Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / LAT Images