Mercedes wprowadzi do swoich samochodów drogowych technologię MGU-H

Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas Motorsport / © Motorsport Grand Prix

Mercedes-AMG po raz kolejny potwierdza swój rozwój w kierunku ekologii i zamierza wprowadzić do swoich seryjnych samochodów zelektryfikowaną turbosprężarkę, rodem z bolidów F1.

Zespół Mercedes AMG Petronas Motorsport włada stawką Formuły 1 od 2014 roku, czyli od momentu, w którym królowa sportów motorowych wprowadziła hybrydowe jednostki napędowe. Ekipa była doskonale przygotowana do tej rewolucji, dzięki czemu od tamtego sezonu nieprzerwanie rządzi i dzieli, zgarniając wszystkie mistrzowskie trofea konstruktorów. Koncern Mercedes chce wykorzystać stosowane w F1 technologie w swoich samochodach drogowych, które mają być uosobieniem przyszłościowej i ekologicznej myśli technicznej tej marki.

Programiści w fabryce w Affalterbach pracują nad innowacjami łączącymi wysoką wydajność, a także zapewniają lepszą dynamikę jazdy swoich aut. Jedną z nich jest elektryczna turbosprężarka, wyposażona w technologię używaną w bolidach Formuły 1. W chwili obecnej jest ona w końcowej fazie rozwoju i zostanie wdrożona do nowej serii pojazdów Mercedes-AMG.

Nowa elektryczna turbosprężarka łączy funkcje swojej odpowiedniczki o szybszym czasie reakcji i mniejszej wydajności szczytowej oraz tej o wyższej wydajności, ale z opóźnionym czasem reakcji. Innowacja ta ma za zadanie odzyskiwanie energii cieplnej z gazów wydechowych – tę samą rolę pełni system MGU-H w jednostkach napędowych używanych w bolidach F1, które są pierwszym etapem ekologizacji najszybszej serii wyścigowej świata.

Sercem tej turbosprężarki, pracującej z prędkością 170 000 obr./min, jest mały silnik, sterowany elektronicznie, będący zintegrowany z wałem ładowarki. Jej elektryfikacja znacząco poprawi natychmiastową reakcję na biegu jałowym, jak i w całym zakresie prędkości obrotowych silnika, a także wyeliminuje ryzyko opóźnienia turbo. Zapewni to zwiększoną dynamikę jazdy poprzez szybszą reakcję na nacisk pedału oraz wyższy moment obrotowy przy niskich prędkościach.

„Wyraźnie zdefiniowaliśmy nasze cele na zelektryfikowaną przyszłość” – powiedział Tobias Moers, prezes zarządu Mercedes AMG-GmbH.

„Aby do nich dotrzeć, polegamy na dyskretnych i wysoce innowacyjnych komponentach oraz zespołach.”

„Dzięki temu posunięciu, strategicznie uzupełniamy naszą technologię modułową i dostosowujemy ją do naszych wymagań wydajnościowych. W pierwszym etapie obejmujemy zelektryfikowaną turbosprężarkę – przykład przeniesienia technologii Formuły 1 na drogę, coś, czym wzniesiemy silniki z turbodoładowaniem do nieosiągalnego wcześniej poziomu zwinności.”

Image: © Motorsport Grand Prix