NASCAR wraca do Le Mans. Hendrick Motorsports w Garażu 56 w 2023 roku

Chevroleta Camaro ZL1 / © Chevrolet

Włodarze serii NASCAR wraz z utytułowanym zespołem Hendrick Motorsports ogłosili chęć wystartowania w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2023 roku. Ekipa ma wystawić zmodyfikowaną wersję samochodu nowej generacji – Chevroleta Camaro ZL1.

Samochody serii NASCAR zadebiutowały w 24-godzinnym wyścigu na torze w Le Mans w czerwcu 1976 roku, kiedy to umowę zawarli założyciel amerykańskiej serii Bill France oraz organizatorzy francuskiej imprezy. Wówczas w nowoutworzonej klasie Grand International wystawiono dwa auta – Dodge’a Chargera, którego właścicielem i kierowcą był Hershel McGriff (drugim zawodnikiem był Doug McGriff) oraz Forda Torino (za kierownicą zasiadali Richard Brooks i Dick Hutcherson).

Teraz, po 46 latach, ogłoszono powrót aut serii NASCAR na legendarną pętlę Circuit de la Sarthe. Udało się to dzięki współpracy NASCAR, Hendrick Motorsports, Chevroleta, IMSA oraz Goodyeara. Na razie nie są znane pełne szczegóły, wiadomo tylko, że ekipa ta wystartuje w 2023 roku ze zmodyfikowanym Chevroletem Camaro ZL1. Jego dane techniczne oraz skład zespołu poznane zostaną w późniejszym terminie.

„Od samego początku istnienia NASCAR ważne było dla mojego ojca, abyśmy odgrywali widoczną rolę w międzynarodowych sportach motorowych, a nie ma większej sceny niż 24 Hours of Le Mans” – powiedział Jim France, obecny prezes i dyrektor generalny NASCAR.

„Dzięki współpracy z Hendrick Motorsports, Chevroletem oraz Goodyearem mamy najbardziej utytułowany zespół, producenta i opony w historii NASCAR. Z niecierpliwością czekamy na możliwość zaprezentowania technologii zastosowanej w samochodzie Next Gen i wystawienia konkurencyjnego zespołu w tym historycznym wyścigu.”

Hendrick Motorsports to zespół z największą liczbą mistrzowskich tytułów w NASCAR Cup Series (14), zwycięstw w wyścigach punktowanych (282) oraz liczbą okrążeń przejechanych na pozycji lidera (ponad 75 tysięcy). Ekipa ta potwierdza swoją renomę także w obecnym sezonie, w którym wygrała dwa z czterech wyścigów. Wiadomo również, że kierownikiem programu Garaż 56 zostanie Chad Knaus, który jako szef załogi wygrał siedem mistrzowskich tytułów w NASCAR.

„Udział w jednym z najbardziej kultowych wydarzeń w wyścigach samochodowych oraz reprezentowanie NASCAR i Chevroleta na światowej scenie jest zaszczytem” – powiedział Rick Hendrick, właściciel Hendrick Motorsports.

„Jim zasługuje na ogromne uznanie za stworzenie wizji tego projektu. Dziękujemy mu za powierzenie tej odpowiedzialności naszej organizacji.”

„Mimo że Garaż 56 jest klasą dla jednego samochodu, jesteśmy zawodnikami i mamy zamiar zaprezentować fanom na torze Le Mans odważny produkt. Z pokorą przyjmujemy tę szansę, która będzie stanowić ekscytujące wyzwanie przez następne piętnaście miesięcy, ale nasz zespół jest gotowy” – dodał Hendrick.

Garaż 56 to istniejąca od 2012 roku specjalna klasa dla jednej ekipy, która zaprezentuje innowacyjny samochód. Jest to też możliwość testowania nowych technologii i wspierania kreatywności, przy jednoczesnym niezabieraniu tradycyjnego miejsca startowego innym zespołom.

Image: © Chevrolet