Z powodu śmierci współzałożyciela Red Bulla, Dietricha Mateschitza, ustalono tymczasowe zawieszenie rozmów z federacją dotyczących przekroczenia budżetu przez stajnie czerwonych byków.
- Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool
Z powodu śmierci współzałożyciela Red Bulla, Dietricha Mateschitza, ustalono tymczasowe zawieszenie rozmów z federacją dotyczących przekroczenia budżetu przez stajnie czerwonych byków.
Carlos Sainz popisał się najlepszym czasem okrążenia na torze w Austin. Hiszpan błyszczał formą przez cały weekend za oceanem, a w najważniejszym momencie czasówki pokonał swojego kolegę z ekipy oraz Maxa Verstappena.
Szef firmy Red Bull, Dietrich Mateschitz, odszedł w wieku siedemdziesięciu ośmiu lat.
Dwukrotny mistrz świata wykręcił najszybszy czas w ostatniej sesji treningowej przed kwalifikacjami do Grand Prix Stanów Zjednoczonych, wyprzedzając kierowców Ferrari o 0.3 oraz 0.4 sekundy.
Charles Leclerc z zespołu Ferrari wyznaczył tempo w drugiej części piątkowych przygotowań, wyprzedzając Valtteri'ego Bottasa oraz Daniela Ricciardo, lecz główną rolę podczas jazd odegrały prototypowe opony Pirelli, na testach których skupiły się wszystkie zespoły.
Międzynarodowa Federacja Samochodowa przeanalizowała kontrowersyjne incydenty dotyczące neutralizacji i pojawienia się ciężkiego sprzętu na torze podczas GP Japonii. W raporcie przedstawione zostały również zmiany proceduralne, które zostaną wprowadzone od najbliższego weekendu wyścigowego w Austin.
Carlos Sainz z zespołu Scuderia Ferrari okazał się najszybszym zawodnikiem podczas pierwszych przygotowań na torze Circuit of the Americas, wyprzedzając Maxa Verstappena oraz Lewisa Hamiltona o odpowiednio 0.2 i 0.4 sekundy.
Eduardo Freitas, po incydencie z wyścigu o Grand Prix Japonii, nie stanie już za sterami żadnego z pozostałych czterech wyścigów sezonu, a FIA rezygnuje z polityki rotacji dyrektorami wyścigowymi.
FIA przedłożyła zespołowi Red Bull Racing protokół akceptacji naruszenia przepisów, aby austriacka ekipa mogła zapłacić karę za popełnione wykroczenia.
Tor Marina Bay ulegnie dużej zmianie w następnym roku, ponieważ z układu obiektu zostaną tymczasowo usunięte cztery zakręty.
Międzynarodowa Federacja Samochodowa po spotkaniu Światowej Rady Sportów Motorowych, ogłosiła serię zmian, które będą obowiązywać od następnego sezonu Formuły 1.
Właściciel zespołu Haas F1, Gene Haas, nadal wierzy w możliwości Micka Schumachera, jednak przyznaje, iż wypadki przez niego spowodowane miały ogromne przełożenie na stan finansów jego ekipy.
Max Verstappen uważa, że nie może porównywać swoich tytułów, ponieważ wygrał je w zupełnie innych okolicznościach. Kierowca Red Bulla przyznał również, że nie uważa się za „robota” w samochodzie.
Kariera Lewisa Hamiltona w Formule 1 nie będzie trwała wiecznie, ale siedmiokrotny mistrz świata twierdzi, że nawet po zakończeniu kariery planuje pozostać z Mercedesem.
W 2022 roku Mercedes zostanie pozbawiony tytułu w klasyfikacji konstruktorów po raz pierwszy od ośmiu sezonów. Toto Wolff uważa, że pomimo wysiłków jego zespołu w 2023 roku Red Bull również będzie miał nad nimi przewagę.
Zak Brown chwali FIA za sprawne działania w skomplikowanych kwestiach związanych z limitami finansowymi, ale zaznacza, że działania federacji będzie można ocenić dopiero po rozwiązaniu kwestii przekroczonego budżetu.
Rząd Arabii Saudyjskiej przyznał, że z chęcią zorganizuje drugie Grand Prix Formuły 1.
Kierowca Red Bulla, Sergio Perez, uważa, że latynoscy kierowcy spotykają się z ostrzejszą krytyką, niż zawodnicy z innych regionów świata.
Toto Wolff ostrzega, że przy zbyt niskiej karze dla Red Bulla, stajnia z Brackley jest gotowa w przyszłym roku wyjść poza dozwolony limit budżetowy i wydać dodatkowe pieniądze na rozwój.
Zespół Oracle Red Bull Racing nie rezygnuje z udowodnienia swojej niewinności po upublicznieniu przez Międzynarodową Federację Samochodową wniosków z otrzymanych sprawozdań finansowych przez zespoły F1 za ubiegłoroczną kampanię.
Mimo że do końca sezonu pozostały jeszcze cztery wyścigi, Holenderski kierowca ze stajni czerwonych byków już zapewnił sobie swój drugi mistrzowski tytuł.
Mercedes na Grand Prix Stanów Zjednoczonych zamierza przywieźć ostatnie tegoroczne poprawki do swojego W13.
Kierowca Alpine, Esteban Ocon, po trudnym wyścigu na Suzuce, przyznał, że jego walka z Lewisem Hamiltonem, była naprawdę bardzo dobrą zabawą.
Martin Brundle twierdzi, że FIA musi znacznie zmniejszyć margines wydatków, który uznawany jest za „drobne” naruszenie limitu budżetowego, ponieważ obecny pięcioprocentowy poziom jest zdecydowanie za duży.
Max Verstappen, który podczas Grand Prix Japonii zdobył swój drugi mistrzowski tytuł, przyznał, że Formuła 1 potrzebuje lepszych opon na mokrą nawierzchnię.
Kierownictwo Red Bulla jest zaskoczone ustaleniami Międzynarodowej Federacji Samochodowej, dotyczącymi przekroczenia przez nich ograniczeń finansowych w minionej kampanii.
FIA potwierdziła, że Red Bull przekroczył limit budżetowy w sezonie 2021, ale stwierdziła, że dopuścił się jedynie drobnego naruszenia. Organ zarządzający F1 dodał, że Aston Martin także nie przestrzegał przepisów w pełni, ale zaznaczył, iż Brytyjczycy popełnili tylko „lekkie” naruszenie.
Międzynarodowa Federacja Samochodowa nie podała jednak, o ile Red Bull przekroczył limit. Zespoły zostały ograniczone do maksymalnych wydatków w wysokości 145 milionów. Regulamin finansowy definiuje „drobne” naruszenie jako przekroczenie do pięciu procent, co oznacza, że nadwyżka wydatków Red Bulla, nie była większa niż 7,25 mln dolarów.
Dyrektor zespołu Oracle Red Bull Racing, Christian Horner, wielokrotnie podkreślał, że jego zespół przestrzega limitu wydatków. W wywiadzie dla BBC powiedział: „Wszystko ponad normę, będzie dla nas zaskoczeniem.”
Żadne sankcje za naruszenia popełnione przez Red Bulla czy Astona Martina nie zostały ogłoszone. Sprawa zostanie przekazana do administracji FIA w celu podjęcia decyzji.
„Dalsze informacje zostaną przekazane zgodnie z regulaminie” – napisała FIA w swoim oświadczeniu.
Regulamin finansowy pozwala na dowolną kombinację sześciu różnych kar dla zespołów, które popełnią drobne naruszenia regulaminu. Są to: reprymenda, odjęcie punktów w mistrzostwach konstruktorów lub kierowców, zawieszenie, ograniczenia dotyczące testów aerodynamicznych oraz obniżenie limitu budżetowego.
Oświadczenie FIA w sprawie limitów budżetowych:
„FIA potwierdza, że dział zajmujący się limitami budżetowymi zakończył przegląd dokumentacji sprawozdawczej, złożonej przez każdy zespół, który brał udział w Mistrzostwach Świata Formuły 1 w 2021 roku, w odniesieniu do okresu sprawozdawczego kończącego się 31 grudnia 2021 roku.”
„FIA wydała certyfikaty zgodności dla siedmiu z dziesięciu zespołów, co oznacza, że trzy ekipy naruszyły przepisy:”
„- Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team jest uznany za naruszający zasady regulaminu finansowego,”
„- Oracle Red Bull Racing jest uznany za naruszający zasady regulaminu finansowego,”
„- Williams Racing przestrzegał regulaminu finansowego w odniesieniu do okresu sprawozdawczego 2021, z wyjątkiem wcześniejszego naruszenia proceduralnego, co zostało już wyjaśnione maju 2022.”
„Przegląd przedłożonej dokumentacji sprawozdawczej był intensywnym i dokładnym procesem, a wszystkie ekipy udzieliły pełnego wsparcia, w dostarczaniu wymaganych informacji, w celu oceny ich sytuacji finansowej. FIA podkreśla, że wszyscy członkowie F1, działali przez cały czas «w duchu dobrej wiary i współpracy».”
„Międzynarodowa Federacja Samochodowa ustala obecnie odpowiedni sposób postępowania, w stosunku do Astona Martina i Red Bulla, a dalsze informacje będą przekazywane zgodnie z regulaminem.”
Christian Horner był zdziwiony przyznaniem po Grand Prix Japonii punktów według normalnego systemu. Szef Red Bulla uważa całe zamieszanie za efekt niedopatrzenia przy tworzeniu przepisów dotyczących tej materii.
Pojawienie się na torze pojazdu porządkowego w czasie, gdy kierowcy pokonywali jeszcze tor z pełną prędkością, wywołało szereg kontrowersji. Zawodnicy zgodnie potępiają całe zajście, tym bardziej że zagrożone było ich życie i zdrowie.
Charles Leclerc, po stracie drugiej lokaty w GP Japonii i szans na wywalczenie tytułu, przyznał, że kara nałożona na niego tuż po wyścigu była słuszna. Innego zdania był jednak szef Ferrari, Mattia Binotto.
Może nie do końca w ten sposób Max Verstappen wyobrażał sobie zdobycie drugiego mistrzostwa świata Formuły 1, ale powiedział, że zamieszanie pod koniec Grand Prix Japonii, było dla niego naprawdę zabawne.
Międzynarodowa Federacja Samochodowa oświadczyła, iż wkrótce po zakończeniu rywalizacji na torze Suzuka wszczęła śledztwo w sprawie wydarzeń, jakie miały miejsce krótko po pierwszej neutralizacji wyścigu o Grand Prix Japonii.
Ferrari jest sfrustrowane decyzją FIA o ukaraniu Charlesa Leclerca zaraz po Grand Prix Japonii, która przesądziła o tym, że to Max Verstappen został mistrzem świata.
Max Verstappen został w niedzielę koronowany na mistrza świata Formuły 1 sezonu 2022 w dość dziwnym stylu, ponieważ było wiele kontrowersji dotyczących ilości punktów, które zostały przyznane za skrócony wyścig.
Max Verstappen zwyciężył w wyścigu o GP Japonii, który został przerwany na dwie godziny ze względu na zbyt mokrą nawierzchnię i wynikające z tego niebezpieczeństwo i wywalczył drugi mistrzowski tytuł. Podium uzupełnili Sergio Perez oraz Charles Leclerc.
Charles Leclerc był wyraźnie sfrustrowany utratą osiągnięcia najszybszego czasu podczas kwalifikacji do Grand Prix Japonii na rzecz Maxa Verstappena. Powodem problemów Monakijczyka były przegrzane opony w finalnej fazie jego ostatniego okrążenia.
George Russell uważa, że układ toru w Japonii, gdzie występują fragmenty wymagające dużej siły docisku, ale także długie proste, obnażył słabości bolidu W13.
Po udanych kwalifikacjach kierowcy Alpine czują, że są na dobrej drodze do odzyskania czwartej pozycji w klasyfikacji konstruktorów. Widmo deszczu w niedzielnym Grand Prix Japonii może być dla francuskiego zespołu szansą, ponieważ ich bolidy nieźle spisują się w mokrych warunkach.
Max Verstappen uważa, że Lando Norris mógł być bardziej cierpliwy i nie wyprzedzać go przed rozpoczęciem ich pomiarowych okrążeń podczas trzeciego segmentu kwalifikacji na Suzuce.
Daniel Ricciardo, w przyszłym roku, prawdopodobnie będzie musiał zrobić sobie przerwę od Formuły 1, ale już teraz wylicza swoje szanse na powrót do stawki w sezonie 2024.
Dyrekcja weekendu wyścigowego w Japonii zdecydowała, że lider mistrzostw świata, Max Verstappen, po incydencie z Lando Norrisem w Q3, utrzyma zdobyte pole position.
Max Verstappen popisał się najszybszym czasem sobotnich kwalifikacji podczas osiemnastej rundy sezonu 2022 na japońskim torze Suzuka. Holender pokonał obu reprezentantów stajni z Maranello i pewnie zmierza po swój drugi tytuł mistrzowski.
Max Verstappen z zespołu Oracle Red Bull Racing nie dał szans swoim rywalom i osiągnął najlepszy czas podczas trzeciego treningu Grand Prix Japonii.
Zespół Scuderia AlphaTauri potwierdził angaż Nycka de Vriesa od sezonu 2023 w Formule 1 i zastąpienie Pierre'a Gasly'ego. Holender w przyszłorocznych mistrzostwach będzie się ścigał u boku Yukiego Tsunody.
Pierre Gasly od przyszłorocznej kampanii wyścigowej zasili szeregi zespołu BWT Alpine F1 i będzie rywalizował o najwyższe cele wraz z Estebanem Oconem.
Mick Schumacher uważa, że za jego wypadek po zakończeniu pierwszego treningu na torze Suzuka odpowiada woda, która została rozpylona przez samochód znajdujący się przed nim.
Charles Leclerc wchodzi w ten weekend, wiedząc, że weekend w Japonii może być ostatnim, w którym wciąż będzie miał szansę na tytuł mistrzowski.
Pomimo budzącej spekulacje decyzji federacji o przedłużeniu śledztwa w sprawie budżetów, szef stajni czerwonych byków nadal jest pewien, że jego ekipa nie przekroczyła zeszłorocznego budżetu.
George Russell wyznaczył tempo podczas drugiego piątkowego treningu na torze Suzuka, wyprzedzając swojego zespołowego kolegę o ponad dwie dziesiąte sekundy. Czołową trójkę uzupełnił Max Verstappen.
Fernando Alonso z zespołu Alpine okazał się najszybszym kierowcą podczas pierwszej sesji treningowej na mokrym torze Suzuka. Czołową trójkę uzupełnili Carlos Sainz i Charles Leclerc.
George Russell uważa, że charakterystyka toru Suzuka, może sprawić, że Grand Prix Japonii będzie trudną przeprawą dla ekipy Mercedesa.
Charles Leclerc przygotowuje się na konkurencyjną dyspozycję stajni z Milton Keynes w trakcie Grand Prix Japonii. Jednocześnie kierowca Ferrari zamierza skupić się na właściwym przeprowadzeniu niedzielnego wyścigu ze swojej perspektywy.
Mówi się, że odchodzący z McLarena Daniel Ricciardo i zespół Mercedes, prowadzą rozmowy dotyczące zawiązania współpracy na sezon 2023.
Organizacja zarządzająca Formułą 1 miała poinformować w środę, które zespoły zmieściły się w limicie budżetowym w 2021 roku. Okazało się jednak, że dokumenty zostaną opublikowane dopiero 10 października.
Meksykanin określił swój występ w Grand Prix Singapuru jako najlepszy w jego karierze w Formule 1, podkreślając jednocześnie, że było to ciężkie starcie, na które wpływ miało wiele czynników.
Aston Martin wywalczył solidne podwójne punkty podczas siedemnastej rundy obecnego sezonu Formuły 1. Najlepsze osiągnięcie w tym roku dało ekipie Mike’a Kracka awans z dziewiątego na siódme miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
Podwójne punkty McLarena oraz podwójna awaria w bolidach Alpine sprawiły, że brytyjska ekipa wyprzedziła francuską stajnię w tabeli konstruktorów. Kierowcy zespołu z Woking byli bardzo zadowoleni ze świetnego wyścigu w trudnych, mokrych warunkach na singapurskim obiekcie.
George Russell uważa, że forma bolidu Mercedesa była w Singapurze na tyle dobra, by Srebrne Strzały mogły odnieść nawet zwycięstwo. Jednak wobec różnych problemów oraz błędów kierowcom niemieckiej ekipy nie było dane zaprezentować się w bezpośredniej walce o wygraną.
Pierre Gasly był wściekły na swój zespół po niedzielnym wyścigu o Grand Prix Singapuru, ponieważ uważał, że mógł zdobyć piątą pozycję, ale ekipa za wcześnie podjęła decyzję o przejściu z opon przejściowych na opony do jazdy po suchej nawierzchni.
Lewis Hamilton wyraził swoje niezadowolenie z kosztownego błędu popełnionego podczas Grand Prix Singapuru, jednak podkreśla, że takie rzeczy zdarzają się wszystkim.