Nowa nitka toru Albert Park znacząco wpłynie na tempo bolidów

GP Australii / © Pirelli Motorsport

Organizatorzy wyścigu w Melbourne szacują, iż modyfikacja ulicznego toru pozwoli zredukować czas okrążenia kwalifikacyjnego o około pięć sekund.

Lokalny obiekt, który ma charakter uliczny, nie był w żadnym stopniu modernizowany od chwili swojego debiutu w kalendarzu mistrzostw świata F1 (w 1996r.). Grand Prix Australii uważane jest obecnie za jedno z najmniej atrakcyjnych wydarzeń w sezonie głównie z powodu dużych trudności związanych z możliwością wyprzedzania. W związku z tym już od kilku lat pojawiały się głosy na temat konieczności przebudowy toru, co deklarowali także sami kierowcy, podsuwając pomysły na temat ewentualnych rozwiązań tego problemu.

Pierwotny plan zakładał, że modernizacja całego kompleksu odbędzie się pod koniec bieżącego roku, ale finalnie prace zostały przyśpieszone ze względu na odroczenie wyścigu na ostatnią fazę sezonu 2021. Cała koncepcja prac została podzielona na trzy etapy, a pierwszy z nich ukończono kilka tygodni temu. Sprawa dotyczyła w tym przypadku poszerzenia alei serwisowej o dwa metry, dzięki czemu kierowcy będą mogli poruszać się w niej przy zwiększonym limicie prędkości.

Drugi etap prac dotyczący modyfikacji nitki toru wkracza obecnie w decydującą fazę. Według oficjalnego planu największe zmiany pojawią się w sekwencji zakrętów 9. oraz 10., gdzie ostre dohamowanie zostanie zastąpione szybkim prawym łukiem. Aktualizacja tego fragmentu automatycznie wpłynie na wydajność bolidów przed szykaną 11.-12., a to z kolei ma umożliwić zwiększenie liczby manewrów wyprzedzania na dojeździe do wirażu oznaczonego numerem 13., który również zostanie przeprofilowany. Dodatkowo poszerzeniu mają ulec także zakręty numer 1.,3.,6. i 15.

Trzecia faza modernizacji, która zakłada całkowitą wymianę nawierzchni, rozpocznie się po listopadowym wyścigu.


Szczegółowy plan zmian:

  • Pętla toru zostanie skrócona o 23 metry i będzie wynosiła 5280 metrów. Linia wyścigowa zostanie natomiast zredukowana o 28 metrów,
  • Przebudowanie siedmiu zakrętów ma pomóc w zredukowaniu czasu kwalifikacyjnego o około pięć sekund,
  • Średnia prędkość kwalifikacyjna wzrośnie o 15 km/h. Prędkość maksymalna ma wynosić 330 km/h (uwzględniając utworzenie czwartej strefy DRS przed zakrętem numer 11.),
  • Zakręt numer 1. zostanie poszerzony o 2,5 metra od prawej strony wraz z dodaniem pochylenia, które wpłynie na dobór różnych linii wyścigowych,
  • Zakręt numer 3. zostanie rozszerzony o 4 metry po prawej części (+ pochylenie),
  • Zakręt numer 6. zostanie poszerzony o 7,5 metra po prawej stronie,
  • Sekwencja zakrętów 9.-10. zmieni się w najdłuższą prostą, gdzie utworzona ma zostać czwarta strefa DRS,
  • Wiraż numer 13. zostanie poszerzony o 3 metry od prawej strony (+pochylenie),
  • Zakręt numer 15. będzie szerszy o 3,5 metra po prawej stronie (+pochylenie).






Image: © Pirelli Motorsport, F1 Australian Grand Prix