Nyck de Vries w nieoczekiwanym stylu wygrywa pierwszy wyścig w Walencji

Nyck de Vries z zespołu Mercedesa zwyciężył w pierwszym wyścigu na torze Ricardo Tormo. Drugi na podium był Nico Mueller z Dragon Penske Autosport, kończąc rywalizację przed trzecim Stoffelem Vandoornem. Z powodu zbyt małej ilości energii ponad połowa stawki nie dojechała do mety.
Vandoorne traci pole position z powodu błędu zespołu
Dwie godziny po sesji kwalifikacyjnej, podczas której pole position zdobył Stoffel Vandoorne, okazało się, że jego czasy zostały usunięte z powodu naruszenia regulacji sportowych. Jak poinformował zespół, doszło do błędu w zapisie użytych opon - jeden z numerów nie pokrywał się z tym podanym przez zespół w dokumentacji technicznej.
Oznacza to, że Belg do wyścigu wystartował z ostatniego pola, podczas gdy drugi w kwalifikacjach Antonio Felix da Costa ustawił się na pierwszej pozycji.
Zaledwie dziewięciu kierowców dojeżdża do mety w pierwszym wyścigu o E-Prix Walencji
Portugalczyk z zespołu DS Techeetah utrzymał prowadzenie po starcie za samochodem bezpieczeństwa, utrzymując za sobą Maximiliana Guenthera, który od pierwszych minut walki musiał zmagać się z naciskającym Alexem Lynnem.
Z powodu naruszenia przepisów Nico Mueller był zobowiązany do przejechania przez aleję serwisową w ciągu trzech okrążeń od rozpoczęcia wyścigu, a Lucas di Grassi otrzymał karę postoju dziesięciu sekund w boksach za wymianę skrzyni biegów.
Walka w piątej rundzie została wkrótce zatrzymana po błędzie Andre Lotterera, który na drugim okrążeniu wjechał w tył auta Sebastiena Buemiego w dziewiątym zakręcie. To spowodowało obrót Szwajcara i wypadnięcie z toru. Całe zajście wywołało wyjazd na tor samochodu bezpieczeństwa.
Po wznowieniu rywalizacji drugi Max Guenther nie był w stanie podążać tempem odjeżdżającego Antonio Felixa da Costy i wkrótce został wyprzedzony przez Nycka de Vriesa, który rozpoczął wyścig z ósmej pozycji. Na kolejnym okrążeniu w ślady Holendra poszedł Alex Lynn z Mahindry, co pozwoliło mu awansować na trzecią lokatę. W międzyczasie Nico Mueller i Rene Rast wypadli z toru, jednak powrócili do rywalizacji na końcu stawki.
Na dwadzieścia pięć minut przed końcem Da Costa kontrolował rywalizację przed Nyckiem de Vriesem i Alexem Lynnem, podczas gdy wyścig Maximiliana Guenthera zakończył się nagle, po wylądowaniu w żwirze w drugim zakręcie. Na torze ponownie pojawił się samochód bezpieczeństwa, który zbliżył do siebie całą stawkę.
Po restarcie De Vries naciskał na Da Costę, a z trybu ataku skorzystał Alex Lynn, podążając za trzecim Alexandrem Simsem. W walkę koło w koło wdał się tymczasem Nico Muller oraz Stoffel Vandoorne, który przestrzelił ósmy zakręt i spadł o siedem miejsc. Chwilę wcześniej doszło także do kolizji pomiędzy Mitchem Evansem i Sergio Sette Camarą, który ugrzązł w żwirze, co skutkowało ponownym wyjazdem samochodu bezpieczeństwa.
Na pierwszym okrążeniu po zakończeniu neutralizacji prowadzący kierowcy ekipy DS Techeetah odjechał Nyck’owi de Vries’owi, po skorzystaniu z trybu ataku, nie tracąc pozycji na rzecz Holendra. Chwilę później Pascal Wehrelin przez kilka zakrętów walczył o pozycję z Normanem Nato, jednak oboje ostatecznie opuścili tor i zostali wyprzedzeni przez innych zawodników.
Na dojeździe do pierwszego zakrętu Andre Lotterer zderzył się z Edoardo Mortarą. W porównaniu do Szwajcara Niemcowi nie udało się wyjechać z pułapki żwirowej, więc na torze ponownie pojawiła się neutralizacja.
Wznowienie sobotniego wyścigu na minutę i jedno okrążenie przed końcem okazało się receptą na chaos. Złe zarządzanie energią spowodowało, że kilku kierowców spadło poniżej jednego procenta energii. W tej grupie znalazł się także Antonio Felix da Costa, który na ostatnim kółku gwałtownie zwolnił, co wykorzystał Nyck de Vries, awansując na prowadzenie.
Jako pierwszy linię mety przekroczył kierowca Mercedesa, za którym podążyli Oliver Rowland i Alexander Sims, jednak obaj zostali szybko zdyskwalifikowani z powodu braku energii. W rezultacie Nico Muller znalazł się na drugim miejscu, a Stoffel Vandoorne zamknął czołową trójkę, po kolejnych dyskwalifikacjach kierowców.
Na czwartej lokacie walkę zakończył Nick Cassidy, natomiast Rene Rast utrzymał za sobą Robina Frijnsa. Siódmy ostatecznie był Lucas di Grassi, za którym znaleźli się Dennis i Vergne.
Pierwszego wyścigu w Walencji nie ukończyło aż dziesięciu kierowców, w tym zawodnicy zespołu NIO 333, ROKiT Venturi Racing, Porsche oraz Mitch Evans, Sergio Sette Camara, Max Guenther i Sebastien Buemi. Zdyskwalifikowani zostali natomiast Oliver Rowland, Alexander Sims, Antonio Felix da Costa, Alex Lynn i Sam Bird.
Wyniki pierwszego wyścigu o E-Prix Walencji:
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas | Okr | Strata | KM/H | Naj okr | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 17 | Nick de Vries | Mercedes-Benz EQ FE Team | 48:20.547 | 24 | 100.6 | 1:40.713 | 9 | |
2. | 6 | Nico Muller | Dragon Penske Autosport | 48:33.675 | 24 | 13.128 | 100.1 | 1:41.723 | 9 |
3. | 5 | Stoffel Vandoorne | Mercedes-Benz EQ FE Team | 48:55.433 | 24 | 34.886 | 99.4 | 1:41.813 | 14 |
4. | 37 | Nick Cassidy | Envision Virgin Racing | 48:57.450 | 24 | 36.903 | 99.3 | 1:41.530 | 19 |
5. | 33 | Rene Rast | Audi Sport Abt Schaeffler FE Team | 49:12.197 | 24 | 51.650 | 98.8 | 1:32.150 | 10 |
6. | 4 | Robin Frijns | Envision Virgin Racing | 49:13.532 | 24 | 52.985 | 98.8 | 1:39.611 | 14 |
7. | 11 | Lucas di Grassi | Audi Sport Abt Schaeffler FE Team | 51:02.493 | 24 | 2:41.946 | 95.2 | 1:42.463 | 9 |
8. | 27 | Jake Dennis | BMW i Andretti Motorsport | 51:27.608 | 24 | 3:07.061 | 94.5 | 1:41.904 | 14 |
9. | 25 | Jean-Eric Vergne | DS TECHEETAH | 52:40.129 | 24 | 4:19.582 | 92.3 | 1:43.012 | 14 |
Niesklasyfikowani | |||||||||
8 | Oliver Turvey | NIO 333 FE Team | 50:18.889 | 24 | 1:41.840 | 14 | |||
88 | Tom Blomqvist | NIO 333 FE Team | 50:21.837 | 24 | 1:42.854 | 9 | |||
71 | Norman Nato | ROKiT Venturi Racing | 51:34.511 | 23 | +1 okr | 1:41.837 | 10 | ||
48 | Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | 40:29.984 | 20 | +4 okr | 1:41.594 | 10 | ||
99 | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | 38:19.544 | 19 | +5 okr | 1:41.102 | 10 | ||
36 | Andre Lotterer | TAG Heuer Porsche Formula E Team | 38:19.825 | 19 | +5 okr | 1:40.608 | 10 | ||
20 | Mitch Evans | Jaguar Racing | 30:04.248 | 15 | +9 okr | 1:41.409 | 14 | ||
7 | Sergio Sette Camara | Dragon Penske Autorsport | 28:06.770 | 14 | +10 okr | 1:40.869 | 10 | ||
28 | Maximilian Guenther | BMW i Andretti Motorsport | 20:04.584 | 10 | +14 okr | 1:42.650 | 5 | ||
23 | Sebastien Buemi | Nissan e.dams | 2:17.213 | 1 | +23 okr | ||||
Zdyskwalifikowani | |||||||||
22 | Oliver Rowland | Nissan e.dams | 48:22.651 | 24 | 1:40.538 | 10 | |||
29 | Alexander Sims | Mahindra Racing | 48:33.616 | 24 | 1:40.187 | 10 | |||
13 | Antonio Felix da Costa | DS TECHEETAH | 49:30.085 | 24 | 1:39.625 | 10 | |||
94 | Alexander Lynn | Mahindra Racing | 49:53.952 | 24 | 1:40.814 | 10 | |||
10 | Sam Bird | Jaguar Racing | 49:56.556 | 24 | 1:41.106 | 14 | |||
Najszybsze okrążenie | |||||||||
4 | Robin Frijns | Envision Virgin Racing | 1:39.611 | 122.0 KM/H | 14 |
- Image: © Formula E