Nyck de Vries w nieoczekiwanym stylu wygrywa pierwszy wyścig w Walencji

Nyck de Vries - Mercedes-Benz EQ FE Team / © Formula E

Nyck de Vries z zespołu Mercedesa zwyciężył w pierwszym wyścigu na torze Ricardo Tormo. Drugi na podium był Nico Mueller z Dragon Penske Autosport, kończąc rywalizację przed trzecim Stoffelem Vandoornem. Z powodu zbyt małej ilości energii ponad połowa stawki nie dojechała do mety.

Vandoorne traci pole position z powodu błędu zespołu

Dwie godziny po sesji kwalifikacyjnej, podczas której pole position zdobył Stoffel Vandoorne, okazało się, że jego czasy zostały usunięte z powodu naruszenia regulacji sportowych. Jak poinformował zespół, doszło do błędu w zapisie użytych opon - jeden z numerów nie pokrywał się z tym podanym przez zespół w dokumentacji technicznej.

Oznacza to, że Belg do wyścigu wystartował z ostatniego pola, podczas gdy drugi w kwalifikacjach Antonio Felix da Costa ustawił się na pierwszej pozycji.

Zaledwie dziewięciu kierowców dojeżdża do mety w pierwszym wyścigu o E-Prix Walencji

Portugalczyk z zespołu DS Techeetah utrzymał prowadzenie po starcie za samochodem bezpieczeństwa, utrzymując za sobą Maximiliana Guenthera, który od pierwszych minut walki musiał zmagać się z naciskającym Alexem Lynnem.

Z powodu naruszenia przepisów Nico Mueller był zobowiązany do przejechania przez aleję serwisową w ciągu trzech okrążeń od rozpoczęcia wyścigu, a Lucas di Grassi otrzymał karę postoju dziesięciu sekund w boksach za wymianę skrzyni biegów.

Walka w piątej rundzie została wkrótce zatrzymana po błędzie Andre Lotterera, który na drugim okrążeniu wjechał w tył auta Sebastiena Buemiego w dziewiątym zakręcie. To spowodowało obrót Szwajcara i wypadnięcie z toru. Całe zajście wywołało wyjazd na tor samochodu bezpieczeństwa.

Po wznowieniu rywalizacji drugi Max Guenther nie był w stanie podążać tempem odjeżdżającego Antonio Felixa da Costy i wkrótce został wyprzedzony przez Nycka de Vriesa, który rozpoczął wyścig z ósmej pozycji. Na kolejnym okrążeniu w ślady Holendra poszedł Alex Lynn z Mahindry, co pozwoliło mu awansować na trzecią lokatę. W międzyczasie Nico Mueller i Rene Rast wypadli z toru, jednak powrócili do rywalizacji na końcu stawki.

Na dwadzieścia pięć minut przed końcem Da Costa kontrolował rywalizację przed Nyckiem de Vriesem i Alexem Lynnem, podczas gdy wyścig Maximiliana Guenthera zakończył się nagle, po wylądowaniu w żwirze w drugim zakręcie. Na torze ponownie pojawił się samochód bezpieczeństwa, który zbliżył do siebie całą stawkę.

Po restarcie De Vries naciskał na Da Costę, a z trybu ataku skorzystał Alex Lynn, podążając za trzecim Alexandrem Simsem. W walkę koło w koło wdał się tymczasem Nico Muller oraz Stoffel Vandoorne, który przestrzelił ósmy zakręt i spadł o siedem miejsc. Chwilę wcześniej doszło także do kolizji pomiędzy Mitchem Evansem i Sergio Sette Camarą, który ugrzązł w żwirze, co skutkowało ponownym wyjazdem samochodu bezpieczeństwa.

Na pierwszym okrążeniu po zakończeniu neutralizacji prowadzący kierowcy ekipy DS Techeetah odjechał Nyck’owi de Vries’owi, po skorzystaniu z trybu ataku, nie tracąc pozycji na rzecz Holendra. Chwilę później Pascal Wehrelin przez kilka zakrętów walczył o pozycję z Normanem Nato, jednak oboje ostatecznie opuścili tor i zostali wyprzedzeni przez innych zawodników.

Na dojeździe do pierwszego zakrętu Andre Lotterer zderzył się z Edoardo Mortarą. W porównaniu do Szwajcara Niemcowi nie udało się wyjechać z pułapki żwirowej, więc na torze ponownie pojawiła się neutralizacja.

Wznowienie sobotniego wyścigu na minutę i jedno okrążenie przed końcem okazało się receptą na chaos. Złe zarządzanie energią spowodowało, że kilku kierowców spadło poniżej jednego procenta energii. W tej grupie znalazł się także Antonio Felix da Costa, który na ostatnim kółku gwałtownie zwolnił, co wykorzystał Nyck de Vries, awansując na prowadzenie.

Jako pierwszy linię mety przekroczył kierowca Mercedesa, za którym podążyli Oliver Rowland i Alexander Sims, jednak obaj zostali szybko zdyskwalifikowani z powodu braku energii. W rezultacie Nico Muller znalazł się na drugim miejscu, a Stoffel Vandoorne zamknął czołową trójkę, po kolejnych dyskwalifikacjach kierowców.

Na czwartej lokacie walkę zakończył Nick Cassidy, natomiast Rene Rast utrzymał za sobą Robina Frijnsa. Siódmy ostatecznie był Lucas di Grassi, za którym znaleźli się Dennis i Vergne.

Pierwszego wyścigu w Walencji nie ukończyło aż dziesięciu kierowców, w tym zawodnicy zespołu NIO 333, ROKiT Venturi Racing, Porsche oraz Mitch Evans, Sergio Sette Camara, Max Guenther i Sebastien Buemi. Zdyskwalifikowani zostali natomiast Oliver Rowland, Alexander Sims, Antonio Felix da Costa, Alex Lynn i Sam Bird.

Wyniki pierwszego wyścigu o E-Prix Walencji:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata KM/H Naj okr
1. 17 Nick de Vries Mercedes-Benz EQ FE Team 48:20.547 24 100.6 1:40.713 9
2. 6 Nico Muller Dragon Penske Autosport 48:33.675 24 13.128 100.1 1:41.723 9
3. 5 Stoffel Vandoorne Mercedes-Benz EQ FE Team 48:55.433 24 34.886 99.4 1:41.813 14
4. 37 Nick Cassidy Envision Virgin Racing 48:57.450 24 36.903 99.3 1:41.530 19
5. 33 Rene Rast Audi Sport Abt Schaeffler FE Team 49:12.197 24 51.650 98.8 1:32.150 10
6. 4 Robin Frijns Envision Virgin Racing 49:13.532 24 52.985 98.8 1:39.611 14
7. 11 Lucas di Grassi Audi Sport Abt Schaeffler FE Team 51:02.493 24 2:41.946 95.2 1:42.463 9
8. 27 Jake Dennis BMW i Andretti Motorsport 51:27.608 24 3:07.061 94.5 1:41.904 14
9. 25 Jean-Eric Vergne DS TECHEETAH 52:40.129 24 4:19.582 92.3 1:43.012 14
Niesklasyfikowani
8 Oliver Turvey NIO 333 FE Team 50:18.889 24 1:41.840 14
88 Tom Blomqvist NIO 333 FE Team 50:21.837 24 1:42.854 9
71 Norman Nato ROKiT Venturi Racing 51:34.511 23 +1 okr 1:41.837 10
48 Edoardo Mortara ROKiT Venturi Racing 40:29.984 20 +4 okr 1:41.594 10
99 Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team 38:19.544 19 +5 okr 1:41.102 10
36 Andre Lotterer TAG Heuer Porsche Formula E Team 38:19.825 19 +5 okr 1:40.608 10
20 Mitch Evans Jaguar Racing 30:04.248 15 +9 okr 1:41.409 14
7 Sergio Sette Camara Dragon Penske Autorsport 28:06.770 14 +10 okr 1:40.869 10
28 Maximilian Guenther BMW i Andretti Motorsport 20:04.584 10 +14 okr 1:42.650 5
23 Sebastien Buemi Nissan e.dams 2:17.213 1 +23 okr
Zdyskwalifikowani
22 Oliver Rowland Nissan e.dams 48:22.651 24 1:40.538 10
29 Alexander Sims Mahindra Racing 48:33.616 24 1:40.187 10
13 Antonio Felix da Costa DS TECHEETAH 49:30.085 24 1:39.625 10
94 Alexander Lynn Mahindra Racing 49:53.952 24 1:40.814 10
10 Sam Bird Jaguar Racing 49:56.556 24 1:41.106 14
Najszybsze okrążenie
4 Robin Frijns Envision Virgin Racing 1:39.611 122.0 KM/H 14
Image: © Formula E