Oficjalnie: W sezonie 2021 odbędą się trzy wyścigi kwalifikacyjne

Komisja F1 oficjalnie zatwierdziła projekt dotyczący organizacji trzech wyścigów kwalifikacyjnych w sezonie 2021.
Według nowego harmonogramu, który ma być nieoficjalnie testowany na Silverstone, Monzy oraz Interlagos, standardowa sesja kwalifikacyjna będzie odbywać się w piątek po południu w miejscu drugiego treningu, aby w sobotę móc przeprowadzić wyścig kwalifikacyjny. Wyniki piątkowej czasówki będą decydować o kolejności startowej do sobotniego sprintu, w którym trzech najlepszych kierowców zostanie nagrodzonych punktami. Rywalizacja na dystansie stu kilometrów uformuje natomiast finalny układ na starcie do niedzielnego Grand Prix.
Szczegóły wyścigu kwalifikacyjnego i nowego formatu weekendu:
- W piątek odbędzie się jedna sesja treningowa (60 minut, dwa dowolne komplety opon) oraz standardowa sesja kwalifikacyjna (pięć kompletów miękkich opon),
- W sobotę zawodnicy przystąpią do jednej sesji treningowej (60 minut, jeden komplet opon) i sprintu kwalifikacyjnego (dwa dowolne komplety opon, a w przypadku mokrych warunków - trzy komplety opon deszczowych oraz cztery pakiety ogumienia przejściowego),
- Dystans sprintu – 100 kilometrów,
- Kolejność na starcie ustalona na podstawie piątkowej sesji kwalifikacyjnej,
- Pierwsze trzy lokaty w sprincie będą podlegać punktacji: 1. miejsce – 3 punkty, 2. miejsce – 2 punkty, 3. miejsce – 1 punkt,
- Wyniki sprintu uformują stawkę do głównego wyścigu,
- Zespoły za udział w tym projekcie otrzymają zwrot kosztów w wysokości 450 tysięcy dolarów,
- Przepisy parku zamkniętego będą obowiązywać od momentu rozpoczęcia piątkowych kwalifikacji. W tym czasie możliwa będzie jedynie zmiana wyważenia bolidu, a także regulacja chłodzenia silnika na godzinę przed rozpoczęciem sesji.
- Wkrótce mają zostać ustalone warunki korzystania z systemu DRS (niewykluczone, że aktywacja podczas sprintu będzie możliwa poniżej 2 sekund od poprzedzającego bolidu).
„Cieszę się, że Formuła 1 szuka nowych sposobów na zaangażowanie swoich fanów i rozbudowę widowiska w trakcie weekendu wyścigowego, dzięki wprowadzeniu koncepcji sprintu kwalifikacyjnego” – powiedział Jean Todt.
„Stało się to możliwe dzięki ciągłej współpracy pomiędzy F1, FIA i zespołami. Sposób, w jaki działają wszystkie zainteresowane strony i fakt, jak wiele zrobiono, aby zapewnić, że wszystkie aspekty sportowe, techniczne i finansowe są sprawiedliwe, dowodzi, że seria ta jest teraz silniejsza niż kiedykolwiek.”
„Jesteśmy podekscytowani tą nową szansą, która zapewni naszym kibicom jeszcze bardziej wciągające weekendy wyścigowe w sezonie 2021” – dodał Stefano Domenicali.
„Widok kierowców rywalizujących przez trzy dni będzie niesamowitym przeżyciem i jestem pewien, że zawodnicy będą tą walką zachwyceni. Bardzo się cieszę, że wszystkie ekipy poparły ten plan. Jest to bowiem świadectwo naszych wspólnych wysiłków, zmierzających do tego, aby nadal na różne sposoby angażować naszych fanów, pozostając przy tym wiernym dziedzictwu naszego sportu.”
- Image: © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images