Opinia: F1 powinna wdrożyć system kartek dla egzekwowania granic toru

Aston Martin F1 Team / © Aston Martin F1 Team

Zdaniem Louisa Dekkera, władze Formuły 1 powinny wprowadzić system żółtych i czerwonych kartek przyznawanych kierowcom, którzy zyskują przewagę poprzez zbyt szerokie wyjazdy w niektórych zakrętach.

Wymierzanie kar za naruszenie limitów toru to jedna z najbardziej kontrowersyjnych kwestii obecnego sezonu. Szczególnie boleśnie przekonał się o tym Max Verstappen, który za tego typu przewinienia najpierw stracił wygraną w Bahrajnie, a później pole position i najszybsze okrążenie w wyścigu podczas weekendu na torze Algarve.

Promotor GP Holandii, Jan Lammers, uważa, że środowisko F1 nie powinno zbytnio analizować błędów zawodnika Red Bulla, uwzględniając, że takie potknięcia mogą przytrafić się każdemu, kto rywalizuje na wysokim poziomie.

„To po prostu coś, co się zdarza. Ci faceci jeżdżą tak dużo, że dziś wypada jego kolej, a w kolejny weekend ktoś inny będzie popełniał błędy. Tak to bywa w sporcie na najwyższym poziomie. Nawet Messi czasami nie trafia z rzutów karnych. Nie powinniśmy wyciągać z tego wniosków ani przesadnie tego analizować. Fakt, że sprawy w miniony weekend potoczyły się tak, a nie inaczej, nie oznacza, że ten temat będzie powracał” – przyznał 64-latek w rozmowie z RacingNews365.

„Można powiedzieć, że owszem, popełnia zbyt wiele błędów. Ale mówiąc o tym, nie da się uniknąć pytania, czy trudno zauważyć, że w przeszłości zdarzało mu się to sporadycznie. Na tym właśnie polega kontrast, ponieważ dawniej mylił się bardzo rzadko na tej płaszczyźnie.”

Problemem nie są jednak same przepisy zabraniające wyjazdów poza wyznaczone linie, a niekonsekwentny sposób ich egzekwowania. Jedną z propozycji rozwiązania tego problemu jest sugestia Louisa Dekkera dotycząca wprowadzenia żółtych i czerwonych kartek.

„Dlaczego nie można wykorzystać tych wszystkich czujników, aby wprowadzić system, w którym kierowcom przyznawane są żółte i czerwone kartki? Za pierwszym razem, gdy dany zawodnik dopuści się takiego przewinienia, dostanie żółtą, a jeśli zrobi to ponownie, to otrzyma czerwoną kartkę, która może skutkować na przykład karnym przejazdem przez aleję serwisową. Istnieje również możliwość, by bardzo ładnie zaprezentować to w przekazie telewizyjnym, bowiem jeśli Max Verstappen lub ktokolwiek inny otrzyma ostrzeżenie, to można obok jego nazwiska w tabeli dodać stosowny kolor. To byłoby całkiem interesujące dla widzów.”

Image: © Aston Martin F1 Team