Oreca i Red Bull Advanced Technologies opracują projekt prototypu klasy wodorowej

Red Bull Advanced Technologies oraz firma Oreca odpowiadać będą za projekt nowej generacji samochodów wyścigowych, które mają zadebiutować podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2024 roku.
Nowa kategoria prototypów rywalizujących w wyścigach wytrzymałościowych powstaje w ramach projektu MissionH24, którego celem jest opracowanie auta, w którym silnik spalinowy zastąpiony zostanie ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem.
Układ napędowy tego typu jest bardzo wydajny, a jednocześnie przyjazny dla środowiska. Ogniwo podczas swojej pracy generuje prąd zasilający silniki elektryczne. Ponieważ energia elektryczna wytwarzana jest na bieżąco, nie ma potrzeby stosowania ciężkich i kłopotliwych w produkcji i utylizacji akumulatorów. Pojazdy wyposażone w tego typu źródło zasilania, emitują do atmosfery jedynie parę wodną, pozbawioną cząstek stałych czy pyłów.
Koordynowany przez Automobile Club de l'Ouest oraz Green GT projekt uruchomiony został w 2018 roku, a jego zwieńczeniem ma być debiut klasy wodorowej w sezonie 2024.
Celem brytyjsko-francuskiej współpracy, jest przygotowanie projektu podwozia. W tym celu Red Bull Advanced Technologies ma wykorzystać swoje doświadczenie zdobyte w Formule 1 w zakresie aerodynamiki, optymalizacji odzyskiwania energii oraz technologii symulacji. Firma Oreca mająca ugruntowaną pozycję w świecie wyścigów długodystansowych odpowiedzialna będzie za produkcję oraz niezbędne wsparcie projektowe.
Pierwszym poważnym zadaniem będzie przygotowanie szczegółowego studium wykonalności prototypu. Na tym etapie Red Bull Advanced Technology oraz Oreca uzyskają wsparcie Plastic Omnium. Francuski producent to wyłączny dostawca zbiorników na paliwo wodorowe dla samochodów nowej klasy, do których napędu posłużą ogniwa paliwowe i silniki elektryczne dostarczane przez Green GT.
„Cieszę się Red Bull Advanced Technologies i Oreca zostały wybrane przez ACO do opracowania koncepcji pojazdu z napędem wodorowym, jaki będzie w przyszłości rywalizować w Le Mans” - powiedział Christian Horner.
„Jesteśmy dobrze przygotowani do podjęcia tego wyzwania. Mamy odpowiednie doświadczenie, a także dostęp do narzędzi, wykorzystywanych przy projektowaniu naszych samochodów Formuły 1.”
„Klasa wodorowa daje ekscytujący obraz przyszłości zrównoważonych sportów motorowych. Zapewni ona emocjonujące wyścigi, a także pozwoli na lepsze wykorzystanie tego rodzaju napędu w codziennym transporcie.”
„Bardzo lubimy wyzwania i pionierskie zmiany, które pozwalają nam pokazać pełnię naszego talentu” - dodał Hugues de Chaunac, szef grupy Oreca.
„Współpraca jest niezbędna, jeśli chcemy odnieść sukces, jakim będzie wprowadzenie tych prototypów. Dlatego cieszymy się, że będziemy pracować również z Plastic Omnium oraz Green GT.”
- Image: © Oreca