Peugeot prezentuje prototyp Le Mans Hypercar 9X8

Peugeot 9X8 / © Peugeot Sport

Peugeot zaprezentował swój nowy prototyp Le Mans Hypercar 9X8, którym od przyszłorocznego sezonu wyścigowego będzie rywalizował w pełnym sezonie Długodystansowych Mistrzostw Świata oraz 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Napędzany przez hybrydową jednostkę napędową prototyp idealnie wpisuje się w strategię Peugeota Neo-Pefromance, która jest ukierunkowana na odpowiedzialne osiągi samochodów drogowych i wyścigowych. Praca zespołu inżynierów Peugeota Sport i Peugeota Desing połączyła się jak nigdy dotąd, aby stworzyć 9X8, którego płynne linie i silna tożsamość marki, zwiastuje nową erę w wyścigach samochodowych.

Najbardziej uderzającą cechą nowego auta francuskiej marki jest brak tylnego skrzydła, ponieważ według Peugeota „większa elastyczność”, która obowiązuje według nowych technicznych przepisów LMH w zakresie aerodynamiki, pozwala na radykalne pomysły.

„Nowe przepisy Le Mans Hypercar zostały opracowane, aby wyrównać znaczenie konwencjonalnych systemów zwiększających osiągi” - wyjaśnił Jansonnie, który przy projekcie współpracował z zespołem kierowanym przez dyrektora Peugeot Sport Design, Matthiasa Hossanna.

„Projektowanie 9X8 było pasjonującym doświadczeniem, ponieważ mieliśmy swobodę wymyślania, wprowadzania innowacji i odkrywania niekonwencjonalnych sposobów optymalizacji osiągów samochodu, a zwłaszcza jego aerodynamiki.”

„Przepisy stanowią, że dozwolony jest tylko jeden regulowany element aerodynamiczny, bez określania tylnego skrzydła. Nasze obliczenia i symulacje wykazały, że wysoka wydajność była w rzeczywistości możliwa bez tego elementu.”

Peugeot 9X8 / © Peugeot Sport

Francuski skład twierdzi, że usunięcie tylnego skrzydła ze swojego prototypu „zapewniło swobodę projektowania eleganckiej sylwetki, której nie widziano od dziesięcioleci.” W tylnej części auta możemy zauważyć jednak duży dyfuzor, nad którym widnieje napis „nie potrzebujemy tylnego skrzydła”.

Innymi ciekawymi elementami nowego prototypu 9X8 są trójkątne elementy aerodynamiczne, w których znajdują się lusterka boczne, agresywny przód oraz ciekawy projekt świateł.

„Ponieważ 9X8 to Peugeot, oryginalny szkic, który kierował naszą pracą, przedstawiał wielkiego kota gotowego do skoku, co sugerowaliśmy przez lekko przechylony do przodu kokpit” - wyjaśnił Hossann.

„Ogólne linie Peugeota 9X8 wyrażają stylistyczne cechy marki, a jego smukłe, rasowe, eleganckie formy budzą emocję i dynamikę.”

Powrót Peugeota do rywalizacji wytrzymałościowej został ogłoszony w listopadzie 2019 roku, a od zeszłego września francuski producent budował nowy prototyp o specyfikacji Le Mans Hypercar. Od tego czasu firma kontynuuje rozwój auta.

Peugeot 9X8 / © Peugeot Sport

W kwietniu tego roku rozpoczęły się tymczasem testy na hamowni jednostki napędowej V6 o pojemności 2.6 litra z podwójnym turbodoładowaniem o mocy 500 kW. Silnik elektryczny o mocy 200 kW jest obecnie w fazie montażu.

„Naszym celem w odniesieniu do naszych wymagań energetycznych jest bezbłędna niezawodność i doskonała kontrola” - powiedział Jean-Marc Finot, szef Stellantis Motorsport.

„Le Mans stał się 24-godzinnym wyścigiem sprinterskim, który można wygrać lub przegrać, tyle razy ile zjedziesz do boksów. Wyjątkowa efektywność energetyczna nowych Hypercarów, jest zapowiedzą tego, co wkrótce zobaczymy w świecie samochodów drogowych.”

„Rozważanie miało fundamentalny wpływ na naszą pracę nad pakietem 9X8, którego każdy aspekt musi przyczynić się do osiągnięcia hiperwydajności, od układu napędowego po aerodynamikę” - dodał.

Podczas przyszłorocznych zmagań w FIA WEC oraz 24-godzinnym wyścigu Le Mans Peugeot wystawi dwa prototypy, które będą obsługiwane przez Kevina Magnussena, Loica Duvala, Gustavo Menezesa, Mikkela Jensena, Jean-Erica Vergne'a oraz Paula di Restę.

Sześciu głównych kierowców wspierać będzie kierowca rezerwowy i rozwojowy w osobie Jamesa Rossitera.

Peugeot 9X8 / © Peugeot Sport
Image: © Peugeot Sport