Peugeot prezentuje zarys nowego prototypu Le Mans Hypercar na sezon 2022

Peugeot Neo-Performance / © Peugeot Sport

W ramach 88. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, firmy Peugeot i Total oficjalnie rozpoczęły projekt Le Mans Hypercar. Nowe przepisy, które zapowiadają nową erę w najwyższej kategorii rywalizacji długodystansowej, uosabiają energetyzującą transformację obu firm, co pozwoli na dołączenie do Długodystansowych Mistrzostw Świata oraz powrót do startów w Le Mans.

"Le Mans to święty Graal motoryzacyjnego świata" - powiedział Jean Philippe Imparato, dyrektor generalny marki Peugeot. "To wyścig, który określa zwycięzcę. Dla nas oznacza to trzy zwycięstwa, ale także niekończący się pot, łzy i radość oraz niesamowity duch zespołowy z firmą Total, z którą świętujemy w tym roku 25-lecie współpracy."

Wybór kategorii LMH dla Peugeota był podyktowany kilkoma kryteriami, z których jedną była pewna swoboda aerodynamiczna, co pozwala na wsparcie ze strony Peugeot Design. Ta współpraca obu stron już się rozpoczęła i umożliwiła, w przypadku 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2020, sporządzenie szkiców i ujawnienie pierwszych koncepcji projektu oraz wcielenie podstawowych wymaganych elementów, szczególnie w zakresie wymiarów.

Peugeot we współpracy z firmą Total rozpoczął opracowywanie elektrycznego hipersamochodu hybrydowego, którego legendarny projekt będzie nosił nazwę "Neo Performance" i osiągnie moc 500 kW, a także będzie napędzany na cztery koła.

"Ta kategoria łączy całą naszą firmę i wszystkie nasze podmioty, posiadając cechy i technologie podobne do naszych samochodów produkcyjnych" - powiedział Jean-Philippe Imparato.

"Wracamy do wyścigów długodystansowych, ponieważ mamy możliwość uprawiania sportu w inny sposób, poprzez hybrydyzację gazu i elektryczności. Peugeot Sport zmienia swoją tożsamość i wprowadzą etykietę zelektryfikowanych samochodów o wysokich osiągach; zaprojektowany przez Peugeot Sport w swoim pierwszym modelu 508: 360 koni mechanicznych, napęd na cztery koła i 46g CO2. Ten program długodystansowy pozwala nam w pełni zintegrować się z transformacją energetyczną."

Peugeot Neo-Performance

Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport WEC, tłumaczy: "Samochód będzie posiadał napęd na cztery koła - zgodnie z wymogami przepisów - silnik elektryczny i maksymalną moc 200 kW na przedniej osi. Całkowity poziom mocy będzie identyczny, jak w przypadku napędu na dwa koła (500kW lub ok. 680 koni mechanicznych), który będzie rozłożony na dwie osie."

"W porównaniu z tym, co znamy obecnie w LMP1, samochód będzie cięższy, aby był kompatybilny z pojazdami drogowymi. Będzie też dłuższy (5 metrów w porównaniu do obecnych 4.65 metrów) i szerszy (2 metry w porównaniu do 1.90 metra)."

"Te regulacje są także inne, ponieważ obejmują równowagę wydajności (BoP: Balance of Performance). Z pewnością wyznacza to granice, ale daje również miejsce na wiele technicznych możliwości w naszym rozwoju, szczególnie w zakresie ogólnego kształtu, o ile nie zostanie przekroczona określona ogólna wydajność aerodynamiczna. Będzie to mierzone w tunelu aerodynamicznym w skali 1:1."

"Do tej pory potwierdziliśmy część koncepcji aerodynamicznej, zdecydowaliśmy się na ramę silnika i wybraliśmy funkcjonalność układu hybrydowego i jego podstawowy projekt. Pozostało nam jeszcze jednak kilka kroków do naszego debiutu długodystansowego w 2022 roku."

Matthias Hossann, dyrektor Peugeot Desing, dodaje: "Nowa kategoria Le Mans Hypercar oferuje bezprecedensową i historyczną możliwość współpracy zespołów sportowych i projektowych. Przepisy w pełni odpowiadają na potrzebę i chęć Peugeota do urzeczywistnienia swojej wizji przyszłości w kolejny samochodzie wyścigowym: elektrycznego Neo-Performance."

"Wygląd pojazdów nie będzie już tylko efektem sesji w tunelu aerodynamicznym, będziemy mieli dedykowaną przestrzeń do stworzenia unikalnego, kultowego produktu, łączącego osiągi i wyrazistość. Zamierzamy maksymalnie to wykorzystać i jesteśmy bardzo podekscytowani tym projektem! Obecnie jesteśmy na etapie przedprojektowym, czyli studiów i koncepcji."

"Omówiliśmy różne możliwości regulacji z zespołami Peugeot Sport, aby upewnić się, że jesteśmy w pełni świadomi tego, co jest dozwolone, a co nie. Pozostała część projektu będzie realizowana w ścisłej współpracy między dwoma ekipami."

"Te szkice to pierwsze szkice projektowe, które mają pomóc nam zidentyfikować ważne segmenty, na których powinniśmy się skupić. Trzy ślady pazurów i kolory to symbole, które chcielibyśmy stworzyć na naszym hipersamochodzie. Nasz podpis znajdujący się w odciskach świateł jest częścią silnych emblematów tożsamości obecnych na naszych produkowanych pojazdach i które chcemy odtworzyć je w wyścigu."

Peugeot Neo-Performance
Image: © Peugeot Sport