Pirelli podsumowuje zakończony program testowy 18-calowych opon na sezon 2022

Daniił Kwiat - Alpine F1 Team / © Pirelli Motorsport

Firma Pirelli zakończyła program testowy 18-calowych opon, które od sezonu 2022 zastąpią obecne 13-calowe ogumienie. Ostatni test na mokrej nawierzchni wykonał zespół Alpine z Daniiłem Kwiatem za kierownicą.

Po niedawnej dwudniowej sesji na pętli Magny Cours, która została przerwana przez problemy techniczne, francuski skład i Daniił Kwiat powrócili do testowania przyszłorocznego ogumienia, pokonując w poniedziałek na Paul Ricard 167 okrążeń.

Pirelli podkreśliło, że przejście na niskoprofilowe opony jest prawdziwą rewolucją techniczną w najwyższej kategorii sportów motorowych, co wymaga wielu intensywnych badań i programu rozwojowego, z sesjami testowymi realizowanymi w fabryce i na torach wyścigowych.

„W porównaniu z poprzednią generacją 13-calowych opon, prace nad ogumieniem 18-calowym rozpoczęły się od czystej kartki papieru. Pirelli musiało od nowa przeanalizować wszystkie elementy opony: od profilu poprzez strukturę po mieszanki. W 2021 roku zorganizowano 28 dni testowych z nowym 18-calowym ogumieniem, co w połączeniu z sesjami pod koniec 2019 oraz na początku 2020 roku - przed wymuszoną przez pandemię COVID-19 przerwą w realizacji programu - daje łącznie 36 dni spędzonych na torze” - czytamy w podsumowaniu dostawcy ogumienia dla zespołów Formuły 1.

„Program rozwojowy nowych 18-calowych opon był od początku do końca kompleksowy i obejmował 10 tysięcy godzin testów w fabryce, ponad 5000 godzin symulacji oraz wirtualny rozwój ponad 70 prototypów – spośród których do fizycznych testów na torze, z udziałem zespołów i kierowców Formuły 1, przygotowano 30 specyfikacji. Łącznie pokonano 4267 okrążeń, czyli ponad 20 tysięcy kilometrów – połowę długości równika. Wykorzystano 392 zestawy opon, czyli 1568 sztuk.”

Prawie wszystkie zespoły, które rywalizują w Mistrzostwach Świata Formuły 1, podjęły się udziału w programie testowym Pirelli, a w kokpitach specjalnie dostosowanych bolidów zasiadło dziewiętnastu kierowców, z czego piętnastu regularnie startuje w mistrzostwach świata.

„Ostatnim testem na mokrej nawierzchni zamykamy nasz program rozwojowy nowych, 18-calowych opon” - powiedział Mario Isola, szef działu F1 i wyścigów samochodowych w firmie Pirelli.

„W zeszłym roku z powodu pandemii COVID-19 musieliśmy całkowicie zmodyfikować nasze plany, rezygnując z testów na torze i skupiając się na symulacjach, testach wirtualnych i modelowaniu. System wirtualnych testów pomógł nam w przygotowaniu optymalnej liczby fizycznych prototypów i sprawdzeniu ich podczas 28 dni na torze w 2021 roku.”

„Proces rozwoju rozpoczęliśmy od prac nad profilem, następnie zabierając się za konstrukcję bazową i w końcu dopracowując pięć mieszanek, które zostaną homologowane na przyszły sezon. W uzyskiwanych dotychczas wynikach prac swój wkład mieli kierowcy rywalizujący obecnie w mistrzostwach świata – było to dla nas bardzo cenne, mimo że musieli oni korzystać ze specjalnie przygotowanych samochodów przejściowych.”

„W przyszłym roku wciąż będziemy mieli do dyspozycji kilka dni testowych, dzięki którym – jeśli zajdzie taka potrzeba – możliwe będzie dopracowanie opon na sezon 2022 już podczas pracy z nowymi samochodami. Po zatwierdzeniu specyfikacji ogumienia przez FIA, kierowcy będą mogli sprawdzić 18-calowe opony podczas testów po kończącej sezon Grand Prix Abu Zabi – chociaż na pierwsze jazdy z udziałem przyszłorocznych samochodów będziemy musieli poczekać do zimowych testów przed sezonem 2022.”

Image: © Pirelli Motorsport