Pirelli wprowadzi zmienione konstrukcje opon od Grand Prix Wielkiej Brytanii

Jedyny dostawca ogumienia dla Formuły 1, firma Pirelli, potwierdza wdrożenie udoskonalonego ogumienia, które będzie używane od rundy na Silverstone przez pozostałą część kampanii 2023.
Nowe opony będą bardziej wytrzymałe niż te w poprzedniej specyfikacji. Zmiana ta została przeforsowana ze względu na wzrost osiągów samochodów. Pirelli stwierdziło, iż obecne tempo rozwoju bolidów F1 zwiększyło się od momentu wprowadzenia nowych przepisów technicznych w 2022 roku.
Włoska firma oponiarska nie ma bezpośrednich obaw związanych z bezpieczeństwem. Jej interwencja jest uwarunkowana głównie tym, aby uniknąć ewentualnych problemów w przyszłości. Jednak zgodnie z przepisami królowej motorsportu, wszelkie modyfikacje konstrukcyjne w trakcie sezonu muszą być zatwierdzone przez zespoły.
Co ważne, Pirelli oświadczyło, że takowe zezwolenie zostało im udzielone zgodnie z art. 10.8.3 regulaminu technicznego, który stanowi, iż ogumienie „nie zostanie wymienione bez zgody Komisji Formuły 1. Niezależnie od powyższego, FIA może podjąć decyzję o zmianie specyfikacji w trakcie sezonu mistrzostw ze względów bezpieczeństwa bez powiadomienia lub czasu oczekiwania.”
Kierowcy będą mogli wypróbować nowe opony podczas treningów na torze pod Barceloną, zanim zostaną w pełni wprowadzone na lipcowe Grand Prix Wielkiej Brytanii.
„Dostrzegliśmy, o ile lepsze osiągi miały samochody na sezon 2023 w porównaniu z ubiegłym rokiem podczas rund otwierających ten sezon, a to dzięki niezwykłemu tempu rozwoju wszystkich dziesięciu zespołów” – powiedział Mario Isola.
„Na przykład w Miami [czas] pole position był prawie o dwie sekundy lepszy niż w zeszłym roku, ale ten sam postęp zaobserwowano również podczas wyścigu” – podkreślił.
„Prace symulacyjne Pirelli zawsze miały na celu nie tylko dostarczenie produktu spełniającego cele wydajności określone przez interesariuszy, ale także przewidywanie potencjalnych problemów i szybkie reagowanie. Nowa specyfikacja składa się z materiałów, które opracowaliśmy już na rok 2024, dzięki czemu opony będą bardziej odporne, nie wpływając na żadne inne parametry techniczne ani ich zachowanie na torze.”
„Aby umożliwić wszystkim zespołom przetestowanie nowej konstrukcji na równych warunkach, Pirelli dostarczy dwa dodatkowe komplety opon na samochód do wykorzystania podczas dwóch piątkowych treningów podczas Grand Prix Hiszpanii” – podsumował.
- Image: © Pirelli Motorsport