Pirelli zmienia plany w sprawie koców grzewczych na 2023 rok

Zhou Guanyu - Alfa Romeo F1 Team Orlen / © Alfa Romeo F1 Team Orlen / DPPI

Pirelli ujawniło, że zmieni swoje plany dotyczące obniżenia temperatur koców grzewczych w Formule 1 w 2023 roku, w związku z obawami o bezpieczeństwo kierowców.

Po testach opon na przyszłoroczną kampanię podczas weekendów wyścigowych w USA i Meksyku, kierowcy wyrazili swoje obawy dotyczące planów Pirelli, aby obniżyć temperatury koców grzewczych od następnego sezonu, a następnie ich zakazania od 2024 roku.

W ramach dążenia Formuły 1 i Pirelli do redukcji kosztów i zużycia energii, w 2023 roku miało być kontynuowane stopniowe wycofywanie koców grzewczych. W przyszłym sezonie temperatury miały zostać obniżone z 70 do 50 stopni Celsjusza.

Dyrektor Pirelli Motorsport, Mario Isola, potwierdził, że kierowcy wyrazili swoje obawy dotyczące obniżenia temperatur.

„W Austin przetestowaliśmy prototypy w kocach o temperaturze 50 stopni” – przyznał Isola. „Główne skargi kierowców dotyczyły rozgrzewania opon.”

„Zmiana była czymś, co czuli dość wyraźnie i zmagali się z nią podczas pierwszych kilku okrążeń, mając zdecydowanie niższą przyczepność w porównaniu do opon ogrzewanych w temperaturze 70 stopni Celsjusza.”

„Część z nich wciąż prosi o powrót do 100 stopni, jak to było w przyszłości, są bardzo związani z przeszłością.”

Opony Formuły 1 są obecnie ogrzewane do 70 stopni przez trzy godziny przed rozpoczęciem jazdy. Pirelli zamierza stopniowo wycofywać ten proces, aby zmniejszyć zużycie energii w ramach własnych celów zrównoważonego rozwoju.

Po testach włoski producent opon potwierdził, że ich cele dotyczące zmniejszenia zużycia energii można osiągnąć poprzez skrócenie czasu nagrzewania opon, zamiast obniżenia temperatur w następnym sezonie.

Isola potwierdził więc, że w przyszłym sezonie opony pozostaną ogrzewane w temperaturze 70 stopni, jednak przy skróconym czasie z trzech do dwóch godzin.

„W Meksyku wyszliśmy z propozycją, aby zamiast 50 stopni przez trzy godziny, można było ogrzewać opony do 70 stopni przez dwie godziny” – wyjaśnił.

„W trakcie drugiego treningu testowaliśmy opony z tym rozwiązaniem, a opinie kierowców na temat tego rozwiązania były pozytywne.”

„Nie wracamy do planu stopniowego zmniejszania energii do 2024 roku. Zmieniliśmy cały system.”

Zakaz stosowania koców grzewczych jest częścią przepisów obowiązujących od sezonu 2024, a każda zmiana wymagałaby większości głosów Komisji F1, wraz z ratyfikacją przez Światową Radę Sportów Motorowych.

„Plan jest taki, aby zakazać koców od 2024 roku, bez zmian w porównaniu z poprzednią sytuacją” – dodał Isola.

„W przyszłym roku będziemy mieli aktualizację na ten temat. Jeśli kierowcy z jakiegoś powodu będą temu przeciwni, będziemy musieli to odłożyć, a potem będzie to decyzja wymagająca głosowania Komisji Formuły 1.”

Plan Pirelli, polegający na wyeliminowaniu koców grzewczych, obejmuje również opony deszczowe oraz opony na pogodę przejściową. Dyrektor Pirelli Motorsport przedstawił plan, aby wypróbować ulepszone opony deszczowe poza sezonem Formuły 1 i jeśli się on powiedzie, eliminację ich koców w sezonie 2023.

„Planujemy przetestować opony przejściowe w grudniu tego roku i w lutym przyszłego roku, używając bolidów z 2022 roku, aby było to przed rozpoczęciem przyszłego sezonu.”

„Celem jest posiadanie nowej opony przejściowej z ulepszonym nagrzewaniem i nowej opony deszczowej z lepszym nagrzewaniem oraz lepszymi osiągami, ponieważ wiemy, że musimy poprawić opony na deszczowe warunki.”

„Jeśli odniesiemy sukces w testach, to planujemy wprowadzić tę oponę pośrednią w 2023 roku i ocenić, czy możliwe jest wprowadzenie jej bez koców.”

„Istnieje również możliwość, aby w 2023 roku posiadać opony na deszczowe warunki bez koców, co byłoby pierwszym krokiem w kierunku całkowitego zakazu stosowania koców grzewczych w Formule 1 w przyszłości.”

Image: © Alfa Romeo F1 Team Orlen / DPPI