Podwójne zwycięstwo Toyoty Gazoo Racing w ośmiogodzinnym wyścigu w Portimao

Toyota Gazoo Racing / © Toyota Motorsport GmbH

Zespół Toyota Gazoo Racing odniósł podwójne zwycięstwo w 8 Hours of Portimao, drugiej rundzie Długodystansowych Mistrzostw Świata, odpierając wyzwanie ekipy Alpine, lidera pierwszej połowy rywalizacji na pętli Algarve.

Skład Alpine Elf Matmut #36 z wysokiego „C” rozpoczął walkę w Portimao i po obronie pierwszej lokaty, rozpoczął budowanie bezpiecznej przewagi nad swoim rywalem, aby utrzymywać się na prowadzeniu do połowy rywalizacji.

Przewaga hybrydowej jednostki napędowej w prototypach Toyoty dała jednak o sobie znać, przez co kierowcy japońskiego producenta mogli stopniowo zmniejszać stratę, pozostając dłużej na torze i finalnie odebrać prowadzenie Francuzom, do czego doszło tuż po rozpoczęciu drugiej połowy walki.

Ekipa oznaczona numerem #36 miała swoją szansę, aby powrócić na prowadzenie, czego skutkiem była neutralizacja, która zbliżyła do siebie trzy walczące prototypy Le Mans Hypercar, jednak mimo dużych chęci Nicolasa Lapierre'a, zawodnik po wyprzedzeniu Toyoty z numerem #8, musiał ponownie zawitać w alei serwisowej, co ostatecznie przekreśliło ich szansę na zwycięstwo.

Wszystko wskazywało na to, że to Toyota #8 i Sebastien Buemi jako pierwszy obejrzy flagę w biało-czarną szachownicę, jednak skład z Japonii zdecydował się zamienić miejscami oba auta, a na prowadzenie powrócił skład z numerem #7 i Jose Maria Lopez za kierownicą.

Kilka okrążeń później doszło do ponownych roszad na prowadzeniu i na pierwszą pozycję powrócił wcześniej wspomniany Buemi, który jako pierwszy minął linię mety i wraz z Brendonem Hartleyem oraz Kazukim Nakajimą mogli cieszyć się z drugiej wygranej w tegorocznej kampanii.

Podium uzupełniła druga ekipa Toyoty - Jose Maria Lopez, Mike Conway i Kamui Kobayashi, natomiast na najniższym stopniu podium stanęli Andre Negrao, Nicolas Lapierre oraz Mattheiu Vaxiviere z Alpine Elf Matmut.

Czwarta lokata w klasie Le Mans Hypercar przypadła zespołowi Glickenhaus Racing #709, który zjawił się na mecie ze stratą ponad pięćdziesięciu okrążeń. Ekipa podczas pierwszych godzin rywalizacji walczyła jedynie z prototypami LMP2, a następnie musiała zmierzyć się z szybką naprawą auta, po kontakcie z dwoma autami LMGTE Am.

Niezwykły powrót do walki o czołowe lokaty, a w rezultacie zwycięski dublet, osiągnął zespół Jota, który już na pierwszym okrążeniu mógł pożegnać się z dobrym wynikiem w Portugalii.

Startujący z pole position Tom Blomqvist został uderzony przez zespołowego kolegę - Antonio Felixa da Costę - i stracił wiele pozycji, jednak wielogodzinne odrabianie strat oraz dobra strategia obu ekip, spowodowały, że Stoffel Vandoorne awansował na drugie miejsce po walce z Team WRT #31, aby następnie odebrać prowadzenie ekipie United Autosports #22.

W ostatnich minutach oba auta Joty rozpoczęły zaciętą walkę o triumf w drugiej rundzie obecnego sezonu FIA WEC, z której zwycięsko wyszedł Antonio Felix da Costa, wyprzedzając Toma Blomqvista na kilka minut przed końcem rywalizacji.

Paul di Resta, Phil Hanson i Wayne Boyd zakończyli walkę na torze Algarve na trzeciej lokacie, pokonując zespół WRT #31 oraz polski skład Inter Europol Competition #34, który zamknął pierwszą piątkę klasy LMP2.

AF Corse wygrywa w klasie LMGTE

Zespół AF Corse #51 w osobie Jamesa Calado i Alessandro Pier Guidi'ego wywalczył zwycięstwo w klasie LMGTE Pro, pokonując siostrzany skład oznaczony numerem #52.

Mimo dobrego tempa i początkowej obrony pierwszej lokaty, po starcie z pole position, skład Porsche #92 nie zdołał powstrzymać ekipy AF Corse #51, która w drugiej godzinie walki w Portimao odebrała prowadzenie w wyścigu i nie oglądając się za siebie, jako pierwsza minęła linię mety.

Porsche oznaczone numerem #92 nie powstrzymało także drugiej włoskiej pary - Daniela Serry i Miguela Moliny, którzy ostatecznie uzyskali drugą lokatę.

Na trzeciej pozycji walkę w Portugalii zakończyli Kevin Estre, Neel Jani i Michael Christensen, natomiast stawkę GTE Pro zamknęli Gianmaria Bruni, Richard Lietz i Fred Makowiecki.

Zacięta walka o wygraną toczyła się natomiast w najniższej kategorii LMGTE Am, w której na prowadzeniu pojawiało się wiele ekip i do ostatnich chwil nie było jasne, który skład stanie na najwyższym stopniu podium.

Ostatecznie to Cetilar Racing #47 odniósł swoje zwycięstwo, pokonując Team Project 1 #56 oraz AF Corse #54. Pierwszą piątkę uzupełnili natomiast NorthWest AMT #98 i Kessel Racing #57.

Wyniki 8 Hours of Portimao:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata Pit Naj. okr.
1. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMH - H 8:00:15.414 300 7 1:31.006
2. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMH - H 8:00:17.214 300 1.800 8 1:31.103
3. 36 A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE Alpine Elf Matmut LMH 8:01:24.011 300 1:08.597 9 1:30.919
4. 38 R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON Jota LMP2 8:01:16.228 296 +4 okr 9 1:32.092
5. 28 S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST Jota LMP2 8:01:20.917 296 +4 okr 9 1:31.970
6. 22 P. HANSON / W. BOYD / P. DI RESTA United Autosports USA LMP2 8:00:21.890 295 +5 okr 10 1:32.509
7. 31 R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI Team WRT LMP2 8:00:52.085 295 +5 okr 11 1:32.445
8. 34 J. SMIECHOWSKI / L. DELETRAZ / A. BRUNDLE Inter Europol Competition LMP2 8:00:29.186 293 +7 okr 9 1:32.383
9. 1 T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER Richard Mille Racing Team LMP2 8:00:28.349 290 +10 okr 10 1:33.755
10. 70 E. GARCIA / M. BECHE / N. NATO Realteam Racing LMP2 P/A 8:01:06.800 290 +10 okr 10 1:32.392
11. 21 H. HEDMAN / J. MONTOYA / B. HANLEY Dragonspeed USA LMP2 P/A 8:01:35.919 288 +12 okr 12 1:32.473
12. 20 J. MAGNUSSEN / A. FJORDBACH / D. ANDERSEN High Class Racing LMP2 P/A 8:01:41.204 285 +15 okr 11 1:32.685
13. 29 F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT Racing Team Nederland LMP2 P/A 8:00:52.926 280 +20 okr 9 1:32.467
14. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO AF Corse LMGTE Pro 8:00:44.728 279 +21 okr 6 1:38.944
15. 52 M. MOLINA / D. SERRA AF Corse LMGTE Pro 8:01:09.794 279 +21 okr 7 1:38.757
16. 92 K. ESTRE / N. JANI / M. CHRISTENSEN Porsche GT Team LMGTE Pro 8:01:29.771 279 +21 okr 7 1:38.760
17. 91 G. BRUNI / R. LIETZ / F. MAKOWIECKI Porsche GT Team LMGTE Pro 8:00:53.322 278 +22 okr 7 1:38.911
18. 47 R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO Cetilar Racing LMGTE Am 8:00:21.640 274 +26 okr 7 1:38.925
19. 56 E. PERFETTI / M. CAIROLI / R. PERA Team Project 1 LMGTE Am 8:00:27.470 274 +26 okr 7 1:39.312
20. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA AF Corse LMGTE Am 8:01:12.873 274 +26 okr 8 1:39.766
21. 98 P. DALLA LANA / A. FARFUS / M. GOMES Aston Martin Racing LMGTE Am 8:01:40.360 274 +26 okr 7 1:39.980
22. 57 T. KIMURA / M. JENSEN / S. ANDREWS Kessel Racing LMGTE Am 8:01:54.470 274 +26 okr 8 1:39.443
23. 60 C. SCHIAVONI / A. PICCINI / M. CRESSONI Iron Lynx LMGTE Am 8:00:26.271 273 +27 okr 7 1:39.760
24. 85 R. FREY / M. GATTING / M. GOSTNER Iron Lynx LMGTE Am 8:01:39.125 273 +27 okr 8 1:40.019
25. 33 B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA TF Sport LMGTE Am 8:00:58.435 272 +28 okr 9 1:40.275
26. 86 M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE GR Racing LMGTE Am 8:00:29.488 271 +29 okr 8 1:39.581
27. 88 D. BASTIEN / M. SEEFRIED / J. ANDLAUER Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 8:00:46.324 269 +31 okr 8 1:39.403
28. 83 F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA AF Corse LMGTE Am 8:00:46.023 267 +33 okr 8 1:39.961
29. 44 M. KONOPKA / O. WEBB / T. JACKSON ARC Bratislava LMP2 P/A 8:01:07.754 261 +39 okr 9 1:34.650
30. 709 R. BRISCOE / R. DUMAS / R. WESTBROOK Glickenhaus Racing LMH 8:00:18.660 246 +54 okr 9 1:32.451
Nieskalsyfikowani
77 C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 2:38:37.830 88 +212 okr 3 1:40.543
777 S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON D'Station Racing LMGTE Am 2:02:10.649 69 +231 okr 3 1:41.392
Image: © Toyota Motorsport GmbH